Elrohant a 2007-es év a biztosítási szektorban is. Egészségügyi reform, felvásárlási pletykák, biztosító alapítások és rekordok éve volt a tavalyi. Jelen összeállításunkkal visszatekintünk az óév eseményeire.
Már csak történelem...
Az év elejétől az egészségbiztosítási reform tartotta lázban a szakma egy részét. Aztán év végére még a leglelkesebb pártolók is hitüket vesztették és várták, hogy megszülessen a törvény. Végül a szakmai és civil szervezetek által sokat vitatott és még az utolsó pillanatban is csiszolgatott törvényt, a köztársasági elnök visszaküldte a parlamentnek. Tehát 2008-ban is folytatódik a történet.
A tavalyi év egyik nagy talánya az OTP Garancia eladása, amely e cikk írásakor is még nyitott kérdés maradt. A másik ilyen jelentőségű piaci hír volt, egy magyar tulajdonosok által létrehozott életbiztosító felállítása, valamint a Brokernet biztosító alapítása. Év vége felé már sejteni lehetett, hogy ez a két út, gyakorlatilag egy cégben fog véget érni. De a pontos részletek szintén ebben az évben válnak ismertté.
Az MKB is megalapított két biztosítótársaságot és a Generali is létrehozta az ország első direktbiztosítóját Genertel néven. Valamint piacra lépett az AIM biztosítótársaság is.
A tavalyi év a vezérváltásokban is bővelkedett. A Groupama és az Aviva első emberei is lecserélődtek, valamint az ING vezére is nyugdíjba vonult.
A 2007-es évről való megemlékezés nem múlhat el a kötelező kampány érintése nélkül. A sokak által vitatott időszak idén is rekordszámú, mintegy 700 ezer, ügyfelet mozgatott meg.
A számok tükrében
A Mabisz és a PSZÁF által közölt harmadik negyedéves adatok azt mutatják, hogy a szektor tovább száguld és a tempót még jobba fokozzák a unit-linked termékek. Az év végi adatokra még várnunk kell egy keveset.
A PSZÁF adatai alapján az első kilenc hónapjában az élet üzletág 356 milliárd forint díjbevételt ért el míg a nem-élet üzletág 323 milliárd forintot (tavaly ez a szám 304, illetve 312 milliárd forint volt). A biztosítók összesített díjbevétele szeptember utolsó napjáig 680 milliárd forintot tett ki, ez 10,37 százalékkal több az egy évvel korábbinál (tavaly ez az arány még 20,41 százalék volt). Ezzel tartósnak mutatkozik az a tavaly kialakult sorrend, miszerint az élet üzletág, egy hajszállal bár, de vezet a nem élet üzletág előtt. Ez nagy részben annak köszönhető, hogy 2007-ben is a társaságok nagy része az életbiztosítások területére koncentrál és próbál meg nagyobb piaci részesedést szerezni ezen a területen. Ez jól látszik a termékfejlesztés dinamikáján é az innovatív disztribúciós megoldások alkalmazásán.
A nem-élet ág, díjbevétel tekintetében, az első háromnegyed évben 4 százalékkal bővült, addig az élet ág 17 százalékkal.
Élet üzletágban a szerződésállomány mindössze 1 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Míg a nem élet üzletágban 1 százalékos növekedés volt tapasztalható év/év alapon. A szektor egészét tekintve pedig 0,7 százalékos szerződésállomány növekedésről beszélhetünk.
Az első háromnegyed éves adatokból kiderül, hogy kiegyenlítettebbé vált a folyamatos és az egyszeri díjas konstrukciók aránya a teljes ágazati díjbevételen belül. Az összesített díjbevétel 44 százaléka egyszeri díjas életbiztosításokból származik.
Nem mondható el ez a konstrukciókról, ugyanis az életbiztosítási díjbevételek több mint 60 (64,4) százalékát a unit-linked termékek adják és visszaszorulóban vannak a vegyes életbiztosítások, előtérbe kerülhetnek azonban a közeljövőben a kockázati életbiztosítások, köszönhetően a vállalati szektorban értékesített csoportos személybiztosításoknak és a határokat nem ismerő lakossági hitelezési kedvnek.
A jutalék jellegű szerzési költségek 50 százalékkal nőttek egy negyedév alatt az élet és a nem élet üzletágban egyaránt, így összesen már 39 milliárd forintra rúgnak ezek a típusú költségek az élet szegmensben és 37 milliárdra a nem-élet szektorban.
Csökkenő növekedési dinamika és növekvő jutalék jellegű költségek jellemezték tehát a biztosítási szektor első kilenc hónapját. A kamatadó egy éves évfordulójára várt díjbevétel robbanás közel sem forgatta fel a piacot, viszont hatására jó néhány új termék került bevezetésre.
A Mabisz adatai alapján, a legnagyobb díjbevételt (144 milliárd) továbbra is az Allianz érte el, második a Generali-Providencia (96 milliárd), míg harmadik helyen az ING Biztosító áll 90 milliárd forintos díjbevétellel. Negyedik az OTP Garancia, ötödik az Aegon, míg hatodik az Uniqa.
A legdinamikusabb növekedést az Aviva produkálta, akinek a 36 milliárdos díjbevétele 59 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A növekedésben második a D.A.S. 41 százalékkal, bár így is csak 749 milliós díjbevételre tett szert. Az AXA 40 százalékos növekedéssel 16 milliárd forint díjbevételt ér el az első három negyedévben.
A 356 milliárdos életbiztosítási piacon a 90 milliárd forintos díjbevételével az ING vezet. Második az OTP Garancia 39, harmadik pedig az Aviva 36 milliárd forinttal.
Aki tehette, vett valamit
A hazai cégek leányvállalatainak sem telt el tétlenül a 2007-es év. Míg tavaly a bankbiztosítások éve volt addig idén az "Irány Kelet" mondat jellemezte leginkább a nemzetközi szektort. Egyre több nagy európai és amerikai biztosító fordul a közel-keleti országok, valamint Kína és India felé. Természetesen a közép-kelet-európai régióban is történnek felvásárlások és fejlesztések, ami leginkább kisebb piaci szereplők beolvasztását és új értékesítési csatornák kialakítását jelenti.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A fenti irányvonalat jól példázza, hogy a francia Groupama Csoport 2006. február 2-án megvásárolta a törökországi Basak Sigorta nevű vagyonbiztosítót, valamint a Basak Emeklilik elnevezésű életbiztosítót.
A Basak Sigorta hatodik török vagyonbiztosítóként, a vagyonbiztosítási piac 7%-át, illetve a mezőgazdasági piac 40%-át tudhatja magáénak. Díjbevétele (222 millió euró 2004-ben) gyors növekedést mutat. A társaság 310 alkalmazottat foglalkoztat és az értékesítés egy - Törökországban a legjelentősebb - 1459 üzletkötőből álló hálózaton, illetve 1345 bankfiókon keresztül történik.
A Basak Emeklilik szintén hatodik török életbiztosítóként, a piac 6,4%-át birtokolja, 2004-es 46 millió eurós díjbevételével. A cég 91 főt foglalkoztat, az értékesítés 71%-ban banki hálózatokon, valamint egy 170 üzletkötőből álló hálózaton keresztül történik.
A két török biztosító megvásárlásának összege 268 millió dollár, azaz 222 millió euró volt.
2007 októberében, a Groupama Csoport megvásárolta a román BT Asigurai biztosítótársaságot a Banca Transylvaniától. A BT Asigurai 2006-ban 60 millió eurós díjbevételt ért el, a piaci részesedése 4%. Ezzel az eredménnyel a társaság a nem-életbiztosítási ágazatban kilencedik, az életbiztosításiban pedig a tizenkettedik biztosító Romániában.
2007 első félévében a BT Asigurai közel 40 millió eurós bevételt könyvelhetett el, ami 40%-kal több, mint amennyit a tavalyi év azonos időszakában realizáltak. 2004 és 2006 között a cég 162%-os növekedést ért el, miközben ebben a periódusban a teljes piac növekedése csak 54%-os volt. A BT Asigurai Románia második legnagyobb disztribúciós hálózatával rendelkezik, országszerte több mint 270 képviselete és fiókja van, és a hálózat dinamikusan növekszik tovább.
A romániai akvizíció a francia anyacég stratégiai fejlesztési tervével összhangban történt: a biztosító további felvásárlási lehetőségeket keres Közép-, Kelet- és Dél-Európában. A romániai tranzakció részeként a Groupama egy exkluzív bankbiztosítási megállapodást is kötött nem-életbiztosítási termékekre Románia ötödik legnagyobb bankjával, a Banca Transylvaniával.
Az OTP Bank háza táján is forr a levegő ebben az évben. Az OTP Garancia tervezett eladása megbolygatta a hazai piacot. Sokan már a hír felröppenésekor az AXA-t kiáltották ki, mint lehetséges vevőt. Később ezt a biztosító cáfolta és csak annyit árult el, hogy 4-en vannak még versenyben a Garanciáért és ezek közül egyik sem az AXA. A Garancia eladása mögött a Bank további terjeszkedési szándéka áll.
Az Union Biztosító anyavállalata, a Vienna Insurance Group is erőteljes nemzetközi terjeszkedést folytat elsősorban Közép-Kelet-Európában. A 2007. év folyamán a következő akvizíciós tevékenységekre került sor:
A Wiener Städtische Versicherung AG Vienna Insurance Group ("Vienna Insurance Group") belépett a török biztosítási piacra. A tranzakcióval a Vienna Insurance Group az első osztrák biztosítási konszern, mely Törökországban tevékenykedik.
Az 1958-ban alapított török biztosítótársaság a Ray Sigorta A.S. tőzsdén jegyzett cég, a nem-élet területen - súlyozottan a gépjármű biztosítások területén - tevékenykedik, és a 2006-os üzleti évben az előzetes számok alapján 180 millió dollár díjbevételt ért el. A társaság 5 területi igazgatóságával és kb. 530 képviselőből álló hálózatával az egész országra kiterjedő, jól kiépített értékesítési struktúrával rendelkezik.
Sikeresen befejeződött a Vienna Insurance Group belépése az albán piacra 2007. szeptember 19-én. A TBIH Financial Services Group N.V. (TBIH), amelyben a Wiener Städtische Versicherung AG Vienna Insurance Group többségi tulajdonnal rendelkezik, valamennyi hatósági engedély birtokában megszerezte a Sigma Sh.a. többségi tulajdonát. A Sigmát 1998-ban Tiranában alapították és vagyonbiztosítási területen folytat biztosítási tevékenységet. A vállalatnak leányvállalata van Macedóniában és fióktelepet üzemeltet Koszovóban, jelenleg összesen 160 munkatársat alkalmaz. 2006-ban a Sigma összesen kerek 15 millió euró díjbevételt ért el, evvel a társaság a harmadik helyen (18% piaci részesedéssel) áll Albániában.
Ukrajnában is piacépítésbe kezd a Vienna Insurance Group az Ukrainska Strakhova Grupa megvásárlásával.
A TBIH Financial Services Group N.V. (TBIH), melyben a Wiener Städtische Versicherung AG Vienna Insurance Group többségi tulajdonos, 2007. november 14-én szerződést kötött az Ukrainska Strakhova Grupa (Ukrainian Insurance Group -UIG) alaptőkéje 62%-ának megvásárlásáról. A UIG kijevi székhelyével 2002 óta aktív az ukrán biztosítási piacon. A kijevi székhelyű UIG az év első háromnegyedévében kerek 23 millió euró díjbevételt ért el. A társaság 460 munkatársa közül hozzávetőlegesen 360 fő az értékesítésben dolgozik. Étékesítési hálózata 50 fiókkal és további 20 régiós értékesítő központtal az egész országban jelen van.
Gépjármű biztosításban az UIG az ukrán biztosítási piac top 10 szereplőjéhez tartozik. A Vienna Insurance Group már 2004 óta van jelen az ukrán biztosítási piacon. Több márkára építő stratégiáját ezidáig három társasággal - Kniazha, Globus, vagyonbiztosítókkal és a Jupiter életbiztosítóval - képviselte. A VIG három társasága az első félévben majd 10 millió euró díjbevételt tudhatott magáénak. Kgfb tekintetében a társaságok ezen idő alatt 9%-on felüli részesedésükkel a második helyet szereztek meg az ukrán piacon.
Az Aegon is terjeszkedik Kelet-Közép-Európában 2007-ben. Lengyelországban megvásárolta 2007 áprilisában az Ergo Hestia magánnyugdíjpénztárat. A tranzakció értéke nem nyilvános. Továbbá bejelentették a lengyel BRE Bank Skarbiec magánnyugdíjpénztár felvásárlását is. Ezen akvizíció esetében még nem született meg a lengyel felügyeleti engedély, várhatóan jövő év elején hagyják jóvá. A pénztárnak 370 000 tagja van és megközelítőleg 100 millió eurót fizetett érte az Aegon.
Az Aegon ez év januárjában létrehozott egy közös vállalatot a Banca Transilvaniával, Románia 4. legnagyobb lakossági bankjával, és 2007 szeptemberében elindult kötelező nyugdíjpénztári piacon.
Ki jár jól ezzel? Újabb törvény került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak ügyében
A társadalmi egyeztetés keretében beérkezett módosításokkal került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.