Vigyázó szemetek a .... Október végén megtudhatjuk, hogy melyik biztosító mennyiért köt velünk kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Két országos napilapban a társaságok kötelesek közzétenni a következő évi díjtarifájukat. Megindul a találgatás: hányan fognak váltani, hogyan fognak változni a díjak és folytatódik-e az online alkuszok térnyerése? Mindeközben sokan kardoskodnak a kampány megszüntetése ellen, valamint a vonatkozó szabályok is változnak. Nézzük ügyfélként, mire számíthatunk!
Tavaly mintegy félmillió autós váltott kötelező biztosítást, igaz az új szerződő ebből mintegy 350 ezerre tehető. 2006-ban is jelentős sikereket értek el az online alkuszok, akik az idén további területek meghódítására készülnek.
Az idei év egyik különlegessége, hogy a tervek szerint már nem az ügyfeleknek kell beszereznie a kártörténeti igazolást, hanem az új biztosító számára meg kell adniuk korábbi biztosítójuk nevét, illetve az addigi biztosításuk kötvényének a számát. És az új partner beszerzi a régi biztosítótól a kártörténeti igazolást. A gond már csak az, hogy hányan tudják a kötvényszámukat?
Aki nem találja meg a kötvényét, illetve a befizetési csekket vagy banki átutalást, amelyeken fel van tüntetve a kötvényszám és nem tünteti fel azt, az automatikusan a legrosszabb, M4-es besorolásba kerül az új biztosítónál.
Van azonban kiskapu, amit minden bizonnyal ki is fognak használni néhányan: ha valaki rossz kötvényszámot ad meg, akkor nem M4, csak A0 kategóriába sorolható. Ez sok kedvezőtlen besorolású ügyfélnek jó lehetőség lehet a trükközésre. Még kérdés, hogy később lesz-e lehetősége az új biztosítónak beszerezni a valós adatot, és ez alapján visszasorolhatja-e ügyfelét - akár visszamenőleg - az őt megillető osztályba.
A változások egy másik része, hogy ezentúl a Kártalanítási Számla (amely a kötelezővel nem rendelkező vezetők helyett fizet a vétlen autósnak) az ismeretlen járművel okozott károkat is megtéríti, ha azok halálos vagy súlyos sérüléssel jártak. Külföldön elszenvedett autós károk esetében a károkozó biztosítója ellen már itthon is indítható kereset. Emellett választhatunk, hogy ilyenkor kárigényünkkel a külföldi károkozóval, vagy annak biztosítójával szemben lépünk fel kárigénnyel.
Továbbra is van lehetőség a kötelező biztosítás szüneteltetésére (például a téli hónapokra), sőt ennek feltételei is ügyfélbarátabbak lettek: a szüneteltetés maximális időszaka hat hónap maradt, ám legrövidebb időszakot már nem határoz meg a rendelet. Hatálya immár nem a bejelentést követő hónap első napjától, hanem a bejelentés napjától érvényes.
A fentieknél valószínűleg többeket érint, hogy a kárügyintézés idehaza már nem húzható el a végtelenségig: amennyiben egyértelmű a felelősség, és a kár nagysága megállapítható, a biztosítónak három hónapon belül konkrét kártérítési javaslatot kell tennie. Az év végi kampányt pedig az a változás érinti a legjelentősebben, hogy ezentúl biztosítóváltás esetén a bónusz-malusz igazolásokat nem az ügyfélnek, hanem az új biztosítónak kell beszereznie.
Vigyázó szemetek a ....
Mielőtt beindul a kampány, nem árt, ha a lelkes autós felkészül néhány dologra. Érdemes lehet elvonatkoztatni a mesés engedményektől és a csökkenő díjaktól. Nézzünk néhány buktatót, amivel szembesülhetünk a kampány alatt.
Tavaly a Biztosító Egyesületek alacsony tarifái tartották lázban a piacot. Aztán menetközben elő is jöttek a gondok, melyeket egy-egy káresemény alkalmával minden érintett fél a saját bőrén tapasztalt. Ezt az idei évben megpróbálják feledtetni látványos nyyereményakciókkal.
Az Egyesületek alacsonyabb kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifái mögött a nonprofit működés rejlik. Ezek a társaságok nem rendelkeznek a biztosítókra jellemző nagy hálózatokkal és az értékesítést is képesek olcsón megoldani az online alkuszok segítségével.
A bökkenő csak az, hogy aki ide kötelezi el magát az - mivel egyesületről van szó - akár még plusz befizetési felszólítással is találkozhat, ha nem megy a cég szekere. A biztosítóegyesületek esetén a tagok - sokszor a megfelelő tájékoztatás hiányában - automatikusan fogadják el a pótdíjfizetésre vonatkozó kitételt, vagyis azt, hogy problémák esetén még egyszeri éves díjfizetésre kötelezhetők.
Ez azonban csak egy elvi lehetőség, az elmúlt tíz évben erre még nem volt precedens. A TIR és a Köbe már módisította is a szabályzatát és eltörölte a pótdíjbefizetés lehetőségét és a MÁV egyesület pedig 27.-i közgyűlésén fogja ezt megtenni.
Azonban évről-évre javuló tendenciát mutat az egyesületek szolgáltatásának színvonala.
Az online előnye és buktatói
Az online előnye és buktatóiAz online biztosításkötés szerepe évről évre növekszik, bár a netes tájékozódás nem mindig ad pontos képet. A tarifákban szereplő kedvezmények közül ugyanis több is hiányzik az online programok által kért információk közül. Ez a magyarázata annak, hogy sokan eltérő díjakkal találkoznak a biztosító saját honlapján és az alkuszi oldalakon.
Bár van, amit a kedvezményszámoló programokba lehetetlen beépíteni (például a háromévenként jelentkező hűség-bónuszt), más hiányosság is akad. Több tíz százalékkal is alacsonyabb díj jöhet ki a valóságosnál.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A díjak a szerint is változnak, hogy melyik alkusznál köti a szerződést az ügyfél. Épp ezért kérdés, hogy ilyenkor a törvényileg kötelezően az ügyfél érdekeit néző alkusznak kötelessége-e a másik alkusznál történő szerződéskötés ajánlása.
Az új és régi ügyfelek eltérő díjszabása miatt elengedhetetlen lenne az alkuszok által az újraszerződés esetén fizetendő díj megjelenítése is (tehát a saját biztosítóról két tarifát kellene megjeleníteni), de az online programok ezzel is adósak maradnak.
Ügyfél vagy? Büntetnek?
Sok biztosító mintha a meglévő ügyfeleit "büntetné". Kimondva - kimondatlanul a kötelező kampány minden társaságnál az új ügyfelek becserkészésére van kihegyezve. Mivel később, a olyan kapcsolt termékek mint a casco biztosítás, jól eladhatóvá válik számukra.
Sokszor a régi ügyfelek csak azt látják, hogy nem változott a tavalyi díjuk. Pedig egy kis utánajárással, illetve egy egyszerű átkötéssel sokat spórolhatunk.
Az évről évre bevezetett növekvő kedvezményeket a biztosítók nem nyújtják automatikusan régi ügyfeleiknek, csak az új szerződőknek. Nem segít az sem ha az ügyfél az online díj-összehasonlítást választja, ugyanis ott sem tüntetik fel az újraszerződés lehetőségét.
Az újraszerződés azonban megoldható online alkuszok esetében is. Ennek azonban kicsit komplikáltabb a módja, ugyanis ha az ember a jelenlegi biztosítója helyett másikat ad meg a díj-összehasonlítás előtt és a felmondás után saját adatainál jelzi, hogy tévesen adta meg régi biztosítóját, aki megegyezik azzal ahová szerződni akar.
Az alkuszok elemi érdeke a biztosítókkal kialakított jó viszony megtartása, a biztosítók legnagyobb félelme pedig az újraszerződők elszaporodása.
Az újraszerződés előnyei a legtöbb hazai társaságnál kimutathatók. Azonban azt se felejtsük el, hogy a szerződés megszűnése sok helyen a hűség- vagy az egyéb bonusz elvesztésével járhat együtt, hiszen sok biztosító díjazza a szerződés megkötése alapján a tagokat. Éppen ezért az automatikus újraszerződés előtt nem árt alaposan tájékozódni.
Trükköm-trükköm
Trükköm-trükkömTöbb trükköt is bevetnek a biztosítók az ügyfelek megtartása érdekében. Akik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat (kgfb) csekken fizették be, meglepődve tapasztalhatják, hogy - a normális decemberi csekk-küldési időponttal ellentétben - már most megérkeztek (vagy hamarosan meg fognak érkezni) a következő negyed- esetleg félévre vonatkozó csekkek. Egyes biztosítók a szerződésfelmondás visszaigazolása után is kiküldik a csekket, hozzácsapva a jövő évi díjértesítőhöz. Ilyenkor az autótulajdonos díjbefizetésével két hónapos ingyen kölcsönt nyújt a biztosítónak. Ennél nagyobb probléma viszont, hogy a szerződés felmondás utáni befizetéssel az ügyfél megváltozott szándékát jelzi a biztosító felé - vagyis azt, hogy mégis maradni akar. Ez különösen a kgfb esetén veszélyes, hiszen fix egy hónap van a biztosítóváltásra.
A felmondás a biztosítóval szemben akkor hatályos, ha az a biztosítóhoz határidőben megérkezik, ezért nem árt ha utánanézünk, hogy tényleg megkapták-e a levelet, illetve faxot. Ha a biztosított nem él felmondási jogával, akkor a szerződés a biztosító által közzétett módosítás szerint marad hatályban. Érdemes átgondolni az esetleges váltás mert az év közbeni módosításra nincs lehetőség. Ha valaki arra gondol, hogy esetleg év közben nem fizeti a díjat és majd év végén biztosítót vált, nos az készüljön fel a legrosszabbra: az új szerződését is a régi biztosítójánál kötheti.
Ki jár jól ezzel? Újabb törvény került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak ügyében
A társadalmi egyeztetés keretében beérkezett módosításokkal került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.