Hat évvel ezelőtt, a biztosítási piac liberalizációját követően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (KGFB) területén is megszűnt a hatósági díjszabás, ami ebben a szegmensben is éles versenyt eredményezett. A CLB Biztosítási Alkusz elemzése az immár hetedszerre sorra kerülő "kötelező-kampány" küszöbén rövid áttekintést nyújt az elmúlt évek tapasztalatairól, valamint az online biztosítási alkuszoknak ezen a területen betöltött speciális szerepéről.
A KGFB-ről szóló kormányrendelet alapján 2001 óta valamennyi gépjármű-tulajdonosnak évente egyetlen hónap áll rendelkezésére ahhoz, hogy eldöntse: a következő évben is ugyanannál a biztosítónál marad-e, vagy inkább váltani szeretne. Noha már az első évben meghaladta a százezres határt a biztosítót váltók száma, az igazán nagy ugrás 2003-ban következett be: ekkor már 300 ezernél is többen gondolták úgy, hogy érdemes váltaniuk. Tavaly pedig már a félmilliót is elérte ez a szám.
Kampány éve Váltók száma |
2001 (kgfb 2002) 100-150 ezer |
2002 (kgfb 2003) 150-200 ezer |
2003 (kgfb 2004) 300 ezer |
2004 (kgfb 2005) 300 ezer |
2005 (kgfb 2006) 350-400 ezer |
2006 (kgfb 2007) 500 ezer |
Nem csoda, hogy miközben a piacon lévő biztosítók is egyre aktívabb kampányt folytatnak, évről évre egyre több biztosító kínálja ezt a fajta biztosítást. Míg 2002-ben hét biztosító mozgott ezen a piacon, az idén várhatóan már 14-en próbálnak minél több autóst elcsábítani versenytársaiktól.
A verseny élesedése (egyes esetekben harciassá válása) az ügyfelek számára pozitív és negatív következményekkel egyaránt járt. Míg korábban a legolcsóbb és legdrágább ajánlat között éves szinten általában tízezer forint alatt maradt a különbség, ma már az egyes tarifák között akár négyszeres is lehet az eltérés. Ezzel együtt járt a tarifák folyamatos bonyolódása is: míg korábban minden biztosító egy-egy oldalon meg tudta hirdetni aktuális tarifáit, ma már nem egy szereplőnek a négy újságoldal is kevés. A kezdetekkor tapasztalt kedvezményfajták száma 4-5-ről összességében száz fölé nőtt (a gyermekkedvezmény, és a mozgáskorlátozottak kedvezménye mellett olyanokkal is találkozhatunk, mint például a felekezeti kedvezmény vagy polgárőri kedvezmény).
Fentiek alapján nem csodálkozhatunk, ha az ügyfelek egyre nagyobb számban fordulnak a reménytelen próbálkozást jelentő papír-toll-számológép kombinációtól a jóval egyszerűbben kezelhető internetes díjkalkulátorok felé.
Alapvető feltétel: az Internet térnyerése
Mielőtt szemügyre vennénk az online alkuszok egyre meghatározóbb szerepét, vessünk egy pillantást arra, hogy a technológiai háttér hogyan befolyásolta és befolyásolja ma is ezeknek a szolgáltatóknak a térnyerését.
Az NRC Piackutató Kft. közelmúltban közzétett adatai szerint miközben az internetes elérés 2003-ban 17 százalék volt, addig ez az arány - - ma már 40 százalékos. Az adatokból az is kiderül, hogy 2,9 milliónyian használják legalább havi, míg 2,6 millióan legalább heti rendszerességgel a világhálót. Budapesten már 54 százalékos a penetráció, de már a községekben is minden negyedik lakos rendelkezik internet-eléréssel. Az otthoni internetezőknek immár 87 százaléka szélessávú hozzáféréssel rendelkezik. Nyilvánvalónak tűnik tehát, hogy az online alkuszok népszerűségét az Internet hazai elterjedése is nagymértékben befolyásolta, és az internet terjedésének bővülése a jövőben is egyre több ügyfelet terel majd az online alkuszok felé.
Az online alkuszok szerepe ma
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az első internetes kalkulátorprogram már 2001-ben megjelent, ekkor mintegy 250 felhasználó próbálta ki az újdonságot és váltott biztosítót arra támaszkodva. Az áttörésre 2003-ig kellett várni: ekkor már egy hónap alatt több mint 20 ezer ügyfél intézte a biztosítóváltást online alkusz segítségével. (A KGFB-kampány egyik botránya is ehhez köthető. A nagyobb biztosítók ugyanis - arra hivatkozva, hogy a fax nem felel meg az írásbeliség követelményeinek - nem akarták elfogadni az online alkuszi megbízásokat. Ekkor még az érintett ügyfelek megerősítő nyilatkozata kellett a probléma megoldásához, azóta már a polgári törvénykönyv is tartalmazza, hogy a fax hiteles üzenettovábbító eszköz.).
A 100 ezres határt két éve lépte át azok száma, akik a kötelező biztosítást online intézték, tavaly pedig ez a szám már meghaladta a 130 ezret is.
Jelenleg a piacon négy meghatározó online biztosítási alkuszcég működik: a 2001 óta piacon lévő Netrisk és a 2003-ban debütált Biztosítás.hu mellé 2004-ben a CLB, míg tavaly a Praeventio csatlakozott.
Miközben a KGFB átlagos díja folyamatosan emelkedik, a kalkulátorok által biztosított könnyű összehasonlíthatóság eredményeképpen az online-szerződések díjai kis mértékben ugyan, de folyamatosan csökkennek. Míg korábban az online váltók átlagos díja 42-44 ezer forint volt, ez az érték tavaly már 40 ezer forint alá esett.
A kötelező biztosítási kampányok hétéves története azt bizonyítja, hogy a KGFB esetében az ügyfelek 90 százalékát a kedvező díj érdekli. A CLB által működtetett www.biztositastipp.hu weboldalon a tavalyi kampány során tarifáló ügyfelek adataiból kitűnt, hogy az autósok már 5-6 ezer forintos különbség esetén is hajlamosak váltani, függetlenül attól, hogy az adott biztosítónak vagy egyesületnek milyen híre van. Ez nem is meglepő annak fényében, hogy ennél a biztosítási fajtánál a kiválasztott biztosító nem az ügyfélnek, hanem egy harmadik félnek, a károsultnak térít.
Folyamatosan bővülő szolgáltatáskör
A kötelező biztosítást követően gyorsan megjelent a lakás- és utasbiztosítás is az online alkuszok kínálatában, 2003-ban pedig már cascot is lehetett kötni a világhálón. Az ügyfelek folyamatosan növekvő kereslete és az ezen a területen is élesedő verseny egyre összetettebb, innovatív megoldások kialakítására készteti az online biztosítási alkuszokat. " A vásárlási szokások rohamos változása miatt cégünk nyáron elindította az első hazai internetes életbiztosítási kalkulátort is." - tájékoztat Buczolich Antónia, a CLB Független Biztosítási Alkusz ügyvezető igazgatója. "Ugyanakkor a meglévő szolgáltatásaikat is folyamatosan bővítjük. Jövő év elejétől valamennyi, a kötelező biztosítást nálunk megkötő ügyfelünknek átfogó ingyenes kárügyintézési szolgáltatást biztosítunk, amivel ismét sikerül versenytársaink elé kerülnünk egy lépéssel."
Ki jár jól ezzel? Újabb törvény került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak ügyében
A társadalmi egyeztetés keretében beérkezett módosításokkal került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.