A Pepco németországi leányvállalata fizetésképtelenné vált, ami akár több tucat üzlet bezárását és mintegy 500 munkavállaló elbocsátását eredményezheti.

A legtöbb magyar csak szenved a munkahelyén: nem mernek lépni, az egész életük tönkremehet
A boldogság nemcsak a magánéletben, hanem a munkahelyen is kulcsfontosságú. Egy elégedett dolgozó kevesebbet hiányzik, ellenállóbb a stresszel szemben, termelékenyebb és kreatívabb, ami nemcsak az egyén, hanem a vállalat számára is jelentős előnyökkel jár. De vajon mi motiválja a különböző generációkat? Hogyan teremthetünk olyan munkahelyet, ahol mindenki megtalálja a boldogságát? A Pénzcentrumon futó kutatásunkban kíváncsiak vagyunk a véleményedre. Töltsd ki a cikkben található kérdőívet, és segítsd a munkánkat, hogy még pontosabb képet kapjunk a boldogságról és annak mozgatórugóiról!
A teljes és boldog élet nemcsak a magánéleti, hanem a szakmai jólétet is magában foglalja, mind az egyén, mind a vállalat szempontjából. Egy elégedett, boldog munkavállaló kevesebbet hiányzik, ellenállóbb a stresszel szemben, termelékenyebb és kreatívabb, valamint lelkesebben vállalja az új kihívásokat. Ez a vállalatok számára is jelentős előnyöket jelent.
A munkahelyi boldogság nem csupán egy divatos kifejezés – közvetlen hatással van az alkalmazottak megtartására, termelékenységére és az üzleti sikerre. Ugyanakkor a boldogság mozgatórugói jelentősen eltérnek a munkahelyen jelenlévő generációk között. A boomerek, az X-ek, az Y-ok és a Z generáció mind egyedi elvárásokat, értékeket és igényeket támaszt, amelyek meghatározzák, hogyan tapasztalják meg a munkahelyi boldogságot.
Nézzük meg, miként jelenik meg a boldogság ezekben a generációkban, és milyen kulcsok vezetnek az egyes csoportok potenciáljának maximális kiaknázásához.
A Boomerekhez a kulcs: biztonság és örökség
A Baby Boomerek (1946–1964 között születettek) már nyugdíjazásukhoz közelednek, vagy már nyugdíjasok. Olyan munkaerőpiacon nőttek fel, amelyben a lojalitás és a hosszú távú stabilitás volt a jellemző. Számukra a munkahelyi boldogság gyakran a biztonság, az elismerés és a céltudat köré összpontosul.
A Society for Human Resource Management szerint a Baby Boomerek nagyra értékelik a munkabiztonságot. Boldogságukat a stabil foglalkoztatás és a pénzügyi biztonság határozza meg, különösen a nyugdíjazásuk közeledtével. Ez a generáció boldogabb, ha úgy érzik, hogy ellenőrzésük alatt tartják munkájukat, és erőfeszítéseikkel arányos jutalomban részesülnek. Az elégedettségük összefügg a céltudattal és azzal a meggyőződéssel, hogy munkájuknak hatása van. Értékelik, ha elismerik szakértelmüket. Elkötelezettebbek maradnak, ha tudásukat tiszteletben tartják és megbecsülik - írja a Forbes.
X generáció: egyensúly és autonómia
Az X generáció híres az önállóságáról és leleményességéről, nagyra értékeli a munka és a magánélet közötti egyensúlyt, valamint a munkahelyi autonómiát. Az 1965 és 1980 között születettek „szendvicsgenerációként” gyakran karrierjük és családi kötelezettségeik között próbálnak egyensúlyt teremteni, ami a rugalmasságot kulcsfontosságú tényezővé teszi boldogságuk szempontjából. Az NIH kutatásai szerint az X generáció nagyra értékeli a rugalmasságot és a lehetőséget, hogy egyszerre kezelhesse munkáját és családi elkötelezettségeit.
Önállóságot igényel a munkában, és értékeli azokat a környezeteket, ahol mikromenedzsment nélkül dolgozhatnak. Ez a generáció a növekedés és fejlődés lehetőségeire is motivált, különösen a vezetői szerepek iránt érdeklődnek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Mit akarnak a milleniálok?
A milleniálok nagyobb valószínűséggel válnak olyan vállalatok nagyköveteivé, amelyek az értékeket a profit elé helyezik. Olyan munkaadókat keresnek, akiknek értékei összhangban vannak a sajátjukkal, és ahol munkájuk hozzájárul szélesebb társadalmi célokhoz. Egy Gallup-felmérés kimutatta, hogy a milleniálok 87%-a szerint a szakmai fejlődés elengedhetetlen a munkahelyi boldogsághoz.
A milleniálok gyakori visszajelzésre vágynak, és kedvelik a kollaboratív munkakörnyezeteket. Akkor a legelégedettebbek, ha úgy érzik, hogy hozzájárulnak a csapat sikeréhez, és rendszeres visszajelzéseket kapnak.
Mit akarnak a Z generáció tagjai?
A legújabb munkaerőpiaci generáció, a Z generáció (1997–2012 között születettek) friss elvárásokat hoz magával. Egy digitális világban felnőve rugalmasságot, innovációt és társadalmi felelősségvállalást várnak el munkaadóiktól. Fontos számukra, hogy pozitív hatást érjenek el, és hogy a munkahely támogassa fizikai és érzelmi jóllétüket. Egy Deloitte-tanulmány szerint a Z generáció alapvető elvárásként tekint a rugalmas munkakörülményekre, beleértve a távmunkát is. Előnyben részesíti azokat a cégeket, ahol elismerik a hozzájárulásaikat, és ahol munkájuknak érezhető jelentősége van. A Great Place To Work kutatása szerint azok a dolgozók, akik úgy érzik, hogy munkájuk „különleges jelentőséggel” bír, háromszor nagyobb valószínűséggel maradnak a cégnél. A fiatalabb generáció elvárja, hogy a munkaadó támogassa fizikai és mentális jóllétüket, mivel például a társadalmi elszigeteltség hatással lehet a produktivitásukra. Egy Gallup-felmérés öt fő jólléti elemet azonosított: karrier, társadalmi kapcsolatok, pénzügyi stabilitás, közösségi szerepvállalás és fizikai egészség.
Generációkhoz igazított munkahelyi boldogság
A generációs különbségek megértése kulcsfontosságú a többgenerációs munkaerő boldogságának előmozdításában. Ha a vállalatok munkahelyi szabályzataikat és vezetési módszereiket az egyes generációk sajátos igényeihez igazítják, olyan kultúrát teremthetnek, amely mindenki számára boldogságot hoz. Ez pedig növeli az elköteleződést, csökkenti a fluktuációt, javítja a produktivitást, és hosszú távú szervezeti sikert eredményez.

Régen látott munkaerőpiaci válság körvonalazódik: egyre több magyar retteghet a kirúgástól 2025-ben?
Miközben a munkaerőpiac első ránézésre stabilnak tűnhet, a felszín alatt komoly átrendeződés zajlik, erre pedig jobb felkészülni.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


