Mit mondanak a biztosítók az egészségügyi reformra? - Interjú Dr. Trunkó Barnabással, a MABISZ főtitkárával
A már hosszú ideje halogatott egészségügyi reform a jelenlegi helyzet szerint a küszöbön áll. Ez jelentősen befolyásolhatja majd a hazai biztosítótársaságok üzletmenetét. A szektor jelenéről, jövőjéről és elvárásairól beszélgettünk Dr. Trunkó Barnabással, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) főtitkárával.
Pénzcentrum: Mi a Szövetség álláspontja az egészségügyi reformmal kapcsolatban?
Dr. Trunkó Barnabás: Jelenleg több elképzelés van az asztalon a reformok megvalósításáról, több modell szóba került. Nehéz megmondani melyik modellt támogatjuk, mivel igazán használható koncepcióval még nem találkoztunk.
A magánbiztosítók piacra lépését az idén elképzelhetetlennek tartjuk, én legkorábban jövőre, illetve 2009-ben várok változást.
A Szövetségnek a több biztosítós rendszerhez kapcsolódóan van néhány javaslata, illetve szeretnénk némi biztosítékot is kapni a rendszer fenntarthatóságára vonatkozóan, amennyiben a biztosítók is szerepet vállalnak benne.
Pénzcentrum:Milyen biztosítékokra gondol ?
Dr. Trunkó Barnabás: Legelőször is ki kell alakítani, lehetőleg közösen, azon szolgáltatások körét, amelyek a magánbiztosítókhoz tartoznak majd. Szeretnénk valamiféle biztosítékot, vagy garanciát kapni arra, hogy a jogi szabályozás hosszú távon biztosítja majd a biztosítók pozícióját a rendszerben. Ugyanis a biztosítók rengeteget invesztálnának a piacra lépésbe. És nem szeretnénk, ha egy olyan helyzet állna elő minta magánnyugdíj-pénztárak esetében.
A másik, amely szerintünk a reformok megvalósíthatóságának a kulcsa, a teljes szakmai- és társadalmi konszenzus kialakítása. Amennyiben ez nem valósul meg akkor, a reformok sikere kétséges.
Pénzcentrum:Milyen módon építhetők be szociális elemek a magánbiztosítás rendszerébe?
Dr. Trunkó Barnabás: A biztosítók csak annak tudnak szolgáltatást nyújtani, akik megvásárolták a terméket. Lehetnek áthidaló megoldások, bizonyos garancia alapok felállításával, ahogy a KGFB esetében már működik is ilyen. Azonban, hogy ezt kik hoznák létre milyen formában még nem tisztázott.
Pénzcentrum:A Szövetség, hogyan értékeli a 2006-os évet?
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Dr. Trunkó Barnabás: Az év végi adatok még nem állnak rendelkezésünkre. De a harmadik negyedév adatai elég attraktívak. Arra lehet belőlük következtetni, hogy a szektor sikere tavaly is töretlen maradt. A tavalyi év egyik meghatározó eseménye volt a kamatadó bevezetése, amelyre a biztosítási szakma fel volt készülve és megfelelően reagálta le a piac várakozásait. A társaságok nagyon intenzív üzleti munkát folytattak és ezt tükrözik az eddig nyilvánosságra hozott számok is.
A 2006-os év fordulatot hozhat a hazai szektorban. Ez lesz ugyanis az első év, amikor az élet üzletág díjbevételei elérik, esetleg meg is haladják a nem-élet üzletág díjbevételeit. Az előző évek adatai alapján a teljes díjbevétel 60 százalékát a nem-élet szektor adta, míg a maradék 40 százalékot az élet szektor érte el. Nyugat-Európában ez az arány fordított, és mi az ilyen arányú megoszlás felé haladunk.
Pénzcentrum: A Szövetség mennyire tartja fontosnak a pénzügyi- és biztosítási kultúra fejlesztését?
Dr. Trunkó Barnabás: A hazai pénzügyi kultúrát divat ostorozni. Én nem minden tekintetben osztom ezt a véleményt. Fogékony a lakosság a pénzügyi instrumentumokra. Az ország pénzügyi kultúrájának helyzetét minősíti a hazai intézményrendszer helyzete is. Mert a kultúra fejlesztéséért a pénzügyi szolgáltatók tudnak a legtöbbet tenni. Mi a tagjaink által képviselt dinamikus üzleti munka folytatását látjuk a leghatékonyabb eszköznek, amelysegítségével minél több termék ismertethető meg az ügyféllel.
Pénzcentrum: Egy ilyen eszköz alkalmazásához, azonban egy igen jól felkészült tanácsadói gárdára van szükség, amelynek a jelen pillanatban még elég sok "gyenge láncszeme" van. Hogyan lehet a tanácsadók felkészültségét fokozni?
Dr. Trunkó Barnabás: Az ügynököknek, tanácsadóknak, közvetítőknek termékek értékesítése helyett, komplex szolgáltatást kell nyújtaniuk. A jelenlegi OKJ-s képzés, meglátásom szerint, nem alkalmas arra, hogy a minőségi szolgáltatás irányába mozduljon el a szakma. A mi elképzeléseink szerint a társaságoknál kellene akkreditálni a képzéseket. Ezáltal folyamatos és mindig az aktuális piaci helyzetnek megfelelő képzés valósulhatna meg.
Pénzcentrum: Sokszor elhangzik az a vélemény, mind a biztosítók, mind a közvetítők, mind pedig az ügyfelek részéről, hogy a kötelezőváltás kampányidőszaka nem jó senkinek. Várható-e változás ezen a területen?
Dr. Trunkó Barnabás: A kampány szinte minden évben 3,5 millió szerződést érint, gyakorlatilag majdnem minden állampolgár érintett benne. Nagy dilemma, hogy fent kell-e tartani a kampányidőszakot, vagy ki egész évre kiterjesszük a váltás lehetőségét. Én úgy gondolom, hogy a jelenlegi rendszertől való eltérés technikailag kivitelezhetetlen. A jelenlegi rendszer számtalan garanciát tartalmaz. Például csak egy ilyen felállás biztosítja azt, hogy a biztosítók a meghirdetett díjaikat egy évig ne változtassák meg.
Pénzcentrum:A határon átnyúló szolgáltatások fokozott hazai megjelenése, milyen hatással lesz a hazai piacra, és hogyan készülnek rá a piaci szereplők?
Dr. Trunkó Barnabás: Jelenleg öt külföldi társaság nyitott fiókot itthon. Azonban a mintegy 360 biztosító és több mint 600 közvetítő regisztráltatta magát a Felügyeletnél. Ezeknek a jelenléte a piacon egyáltalán nem érződik, azonban mindenképpen a piaci verseny további éleződésére lehet számítani. A piaci stratégia kialakítása, azonban minden biztosítónak saját feladata, azokba a Szövetségnek semmilyen beleszólása nincs.
Pénzcentrum: Az online értékesítési csatornák elnyomhatják-e az offline értékesítés dominanciáját?
Dr. Trunkó Barnabás: Az online értékesítés szerepe nőhet, a nem élet termékek esetében. Sőt, ha az egészségbiztosítási piac megnyílik a magánbiztosítók előtt, akkor az egészségbiztosítás egy tipikusan olyan termék lehet, amely kiválóan értékesíthető on-line formában. Természetesen ehhez a megfelelő jogi környezet kialakítására is szükség van. Azonban az élet üzletágba tartozó termékek, véleményem szerint megmaradnak a hagyományos értékesítési csatornákban.
Ki jár jól ezzel? Újabb törvény került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak ügyében
A társadalmi egyeztetés keretében beérkezett módosításokkal került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.