13 °C Budapest
Nő online vásárol, laptop és hitelkártya a kezében.

Közeleg az év végi pénzszórás: a magyarok zöme idén ezeket az árukat keresi

2024. december 2. 15:03

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan továbbra is megfontolt döntéseket hoznak majd. Az elemzés szerint az ünnepi szezon kiskereskedelmi forgalma Magyarországon akár 7,7%-os növekedést is elérhet - olvasható a Mastercard sajtóközleményében.

Az európai fogyasztók a világjárvány óta jellemzően az élményalapú kiadásokat részesítik előnyben, mint például a szórakozást, a vendéglátást és az utazást. Az ehhez kapcsolódó kiskereskedelmi kategóriák - például a kozmetikumok és a ruházat - idén is jelentősen profitáltak ebből a trendből, és 2024-ben is számottevő növekedést értek el.

Ezzel párhuzamosan azonban az elektronikai cikkek és háztartási gépek iránti kereslet - amely a pandémia alatt megugrott, majd később csökkent - 2024-ben újra növekedésnek indult. A Mastercard Gazdasági Intézet szerint ennek hátterében az állhat, hogy a járvány idején vásárolt eszközök mostanra kezdenek elavulni és cserére szorulnak. Továbbá az ellátási láncok helyreállása először tette lehetővé az elmúlt években, hogy az elektronikai kiskereskedők versenyképesebb árakat kínáljanak. Az elektronikai cikkek mellett a szépségápolási és divatszektor szintén kiemelkedően teljesít, hiszen ezek az ünnepi szezonban hagyományosan népszerű ajándékok.

Az elmúlt két évben az emelkedő árak miatt az európai fogyasztók egyre árérzékenyebbé váltak. Ennek eredményeként sokan a prémium kategóriás üzletektől a megfizethetőbb alternatívák felé fordultak. Ez a trend különösen erős volt a 2023-as Black Friday akciók idején, amikor a vásárlók a korábbi éveknél jelentősen nagyobb figyelmet fordítottak a november végi leárázásokra. Mivel az árérzékenység továbbra is jellemző, hasonló fogyasztói magatartás várható a 2024-es ünnepi szezonban is.

Továbbra is jellemző marad a pandémia során kialakult élményalapú költekezés, ezért az év végi utazások kiemelt szerepet játszanak majd. Sokan látogatják meg szeretteiket, vagy indulnak útnak pihenési célból, de az úgynevezett „shop-cation” trend is népszerű, amikor a fogyasztók kifejezetten vásárlási célból utaznak. Idén a felkapott úti célok közé tartoznak a napfényes tengerpartok, például Marokkó, Portugália és Spanyolország, valamint a költséghatékonyabb téli kikapcsolódások helyszínei, például Magyarország és Lengyelország.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 1. kedd
Hugó
14. hét
Április 1.
Bolondok napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33