A forint árfolyama vegyesen alakult hétfőn a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon, a hónapot pedig nyereséggel fejezte be.

A húsvét kiemelkedő időszak a fogyasztás és azon belül elsősorban az élelmiszer-kiskereskedelem szempontjából, főleg ami az olyan tradicionális húsvéti ételeket jelenti, mint a tojás és a sonka. Továbbá a csokoládéfogyasztás fő szezonja is húsvétra esik. Az üzletláncok tapasztalatai szerint a húsvéti időszakban a vásárlói kosárérték akár 15%-kal is magasabb lehet az átlagosnál. Ami a hazai árak alakulását illeti, a kakaó világpiaci árának emelkedése a hazai csokoládéknál is drágulást okozott, ahogy a tojás árának emelkedése mögött is állnak nemzetközi piaci hatások (pl. madárinfluenza miatti hiány). A húsvéti sonka tekintetében kétféle trend bontakozik ki, egyrészt a magas hústartalmú, prémium sonkák iránti kereslet növekedése, valamint az olcsóbb, saját márkás termékkör előretörése. A húsvét továbbá fontos időszak a hazai szálláshelyek számára is, 2024-ben a húsvéti ünnepek alatt több mint 270 ezer vendég közel 600 ezer éjszakára foglalt szállást Magyarországon, mely 2023-hoz képest 3%-kal magasabb forgalmat jelentett.
A húsvét az év egyik kiemelkedő időszaka csokoládéfogyasztás szempontjából Magyarországon, még Mikulás napját is megelőzi: a Magyar Édességgyártók Szövetségének 2021-es adatai alapján nagyjából másfélszer annyi csokinyuszi fogy az üzletekben húsvét előtt, mint csokimikulás az év végén. Változtak a fogyasztói igények is az elmúlt évek során, a legtöbben a minőségi, magas kakaótartalmú csokoládékat keresik (különböző, alacsonyabb élvezeti értékkel bíró, kakaómasszából készült termékek helyett), és ha drágább, akkor inkább kevesebbet vásárolnak.
A csokoládé hazai fogyasztói ára turbulens időszakon van túl, 2022-2023 folyamán 40%-ig nőtt az inflációja a termékkategóriának, majd lassult az árnövekedés üteme. Az utóbbi hónapokban 9-14% közti inflációt láthattunk a csokoládé esetében (egy év viszonylatában). A KSH adatai szerint egy tábla tejcsokoládé 2025 februárjában 600 forint körül mozgott, míg egy évvel ezelőtt 540 forint körül. A húsvéti csokoládék kapcsán is (csokinyuszi, csokitojás) 10-15% közti áremelkedés várható a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva - áll az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzésében.
A csokoládé drágulása mögött elsősorban nemzetközi folyamatok állnak, ennek jobb megértése érdekében nézzük meg a csokoládé globális előállítási láncát.
Hogyan lesz a kakaóbabból csokoládé?
A kakaóbab a kakaófákon terem és évezredek óta fogyasztják. Ma a szárított és erjesztett magvakból csokoládét készítenek, míg a bab zsírja – vagyis a kakaóvaj – is kivonható belőle, és különféle célokra felhasználható, így a bőr és a haj hidratálásától a főzőalapanyagokig széles a skála. A csokoládé mint nassolnivaló gyártása a globális termelésben az 1980-as évek óta növekszik. 2022-ben becslések szerint már közel 6 millió tonna kakaót termeltek világszerte, szemben az 1980-as 1,7 millió tonnával.
Napjainkban Nyugat-Afrikában van a világ kakaóbab termelésének központja. A Statista gyűjtése alapján jelenleg a világ kakaójának több mint 70%-át Afrikában termesztik. Ennek több mint felét Elefántcsontpart termelte meg (2,2, millió tonna). Ghána a második, éppen feleannyi kakaóbabbal (1,1 millió tonna), mint amennyit Elefántcsontpart termeszt. A kakaófa virágai egész évben nyílhatnak, de folyamatos terméshozam nincs, így évente maximum egy vagy két szüret lehetséges: egy október-december, egy pedig március-április hónapokban. E sérülékenység is hozzájárul a jelenlegi nemzetközi hiányokhoz és áremelkedéshez.
Az alapanyagot a világ kakaóbab termelő vidékeiről a legnagyobb eséllyel Európába szállítják, ahol a legnagyobb csokoládégyártók többsége található. Globálisan a négy legnagyobb csokoládégyártó Németország, Belgium, Olaszország és Lengyelország. Ez a négy ország a világ teljes csokoládéexportjának több mint 40%-át adta 2020-as adatok alapján.
Az ENSZ Comtrade adatai szerint 2022-ben Németország, Belgium és Hollandia volt a világ vezető csokoládé- és egyéb kakaóalapú élelmiszerkészítmény-exportőre, sorrendben 1009, 594 és 482 millió kilogramm csokoládéexporttal. A csokoládé késztermékek vezető importőrei 2022-ben az Egyesült Államok, Franciaország és Németország voltak. Az Egyesült Államok 746 millió kilogrammot importált 3,8 milliárd dollár értékben 2022-ben. Magyarország nemzetközi összehasonlításban a 25. legnagyobb exportőr és a 23. legnagyobb importőr volt 2020-as adatok alapján.
Érdemes látni azt is, hogy a gyártás helyszíne nem feltétlenül egyezik meg az azt előállító vállalatok székhelyével. Így a 2020-as évek elején a világ kilenc legnagyobb nettó árbevételű csokoládégyártója közül három amerikai tulajdonú, két svájci, két japán, egy olasz, egy angol és egy dél-koreai. A legnagyobb vállalat toronymagas előnnyel amerikai (Mars Wrigley), a második olasz (Ferrero Csoport), a harmadik szintén amerikai (Mondelez International).
A kakaó és csokoládé világpiaci ára
A kakaó világpiaci ára egészen 2023 tavaszáig 2-3 dollár/kg körül ingadozott, majd közel két év alatt 3 dollár/kg szintről (2023. május) 10 dollár/kg fölé drágult (2025. január). Alapvetően ez a globális áremelkedés – az alapanyag drágulása – hajtja a hazai kakaó- és csokoládé árakat. Az alapanyagok drágulása mellett a hazai csokoládéárakat befolyásolja:
- energiaárak drágulása,
- szállítási költségek,
- munkabér költségek emelkedése,
- forint euróval és dollárral szembeni árfolyamának alakulása.
Az alapanyag-áremelkedés oka elsődlegesen a kínálati oldal problémája, a készlethiányok, ellátási nehézségek: a gyengébb nyugat-afrikai terméshozamok (a rendkívül koncentrált kínálat miatti sérülékenység), néhány vezető termelő ország politikai instabilitása, az új kakaónövényekbe történő beruházások hiánya, valamint a kiegyensúlyozatlan kereslet és kínálat. A csökkenő terméshozam mögött kedvezőtlen időjárási viszonyok, a csempészet és a hajtások betegsége szintén alacsonyabb terméshozamot eredményezett. Az időjárási jelenségek közül az El Nino okozott szárazságot a kakaóbab termő vidékeken. Az erős szezonális szél és a csapadékhiány fokozták a hiányt. Ez arra kényszerítette a kereskedőket, hogy kiélezett versenyt vívjanak az ellátásért, és ezzel felhajtották az árakat. Ezzel együtt az elmúlt négy évben tapasztalható legalacsonyabb szintre csökkent Európában és Ázsiában a kakaóőrlés 2024 utolsó negyedévében (Európában 5,4%-kal, Ázsiában 0,5 százalékkal csökkent a kakaóbab feldolgozása az egy évvel korábbiakhoz képest).
Emellett – ahogy a Coface kiemeli elemzésében (2024) – a globális kereslet továbbra is növekszik a kakaó iránt, különösen Európában és Észak-Amerikában, amely a világ kakaófogyasztásának közel 50%-át adja. A feltörekvő piacokon – Ázsiában, a Közel-Keleten és Dél-Amerikában – az emelkedő árak ellenére is nő a felhasználás. A 2023/24-es időszakban a kínálati hiány több mint 400 ezer tonnát tett ki. Ez a hiány 2025-ben tovább fokozódhat.
Tojás
A tojás tradicionális étel húsvétkor a legtöbb háztartásban Magyarországon és Európában egyaránt, önmagában főzve vagy más ételek, sütemények elkészítéséhez. Emellett a gyermekes családoknál előszeretettel festik-díszítik a tojásokat, illetve népszerűek a különféle tojáskereső játékok is az ünnep során. Továbbá a húsvéthétfői locsolkodók is hagyományosan tojást kaptak ajándékba – bár napjainkban már csokitojást, egyéb ajándékot vagy pénzt adnak cserébe a locsolásért.
A KSH adatai szerint 10 darab tojás idén februárban átlagosan 928 forintba került Magyarországon, míg egy évvel korábban 739 forintba. December óta 20% feletti inflációt mért a tojás esetében a KSH az előző év azonos hónapjához viszonyítva.
A magyar tojásárakat elsősorban a nemzetközi folyamatok (madárinfluenza pusztítása), a forintárfolyam alakulása, a gabona- és energiaárak változásai befolyásolják. Ezenkívül drágult minden egyéb feltétel és eszköz a csomagolóanyagoktól kezdve az állatgyógyászati termékekig, emelkedtek a munkabérek is (Braunmüller, 2025). A tojás is bekerült az árrésstop hatálya alá, így március 17-től az árrés nem haladhatja meg a 2025. január hónapban alkalmazott átlagos árrés mértékét és legfeljebb 10 százalék lehet.
Nemzetközi szinten jelentős ellátási problémák léptek fel a tojást illetően, elsősorban az USA-ban. A tomboló madárinfluenza miatt jelentős a tojáshiány az amerikai piacon (tömegével kell elpusztítani a fertőzött szárnyasokat), mely az árakat is megemelte (egy darab tojás ára átszámítva elérte a 400 forintot is beszámolók szerint). Az USA a globális piacról igyekszik pótolni a hiányt – kevés sikerrel -, így a nemzetközi árak is emelkedtek az USA keresletnövekedésével párhuzamosan. A madárinfluenza nemcsak az USA-ban okoz hiányt, több országban is felütötte a fejét Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában is.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A tojás esetében fontos látni, hogy a globális kínálatnak csak a 3%-a kerül exportra, vagyis – jellegéből adódóan is – nehéz más országból importálni, hazai termelésre lehet támaszkodni. A tojás eltarthatósága rövid (romlandó termék), valamint törékeny is, így hosszabb távú szállítása nehezen megoldható. Az állati eredetű termékekre több országban szigorú kereskedelmi szabályok vonatkoznak. Hollandia a világ legnagyobb tojásexportőre, a teljes globális kivitel 20,5%-át adja. A piac második legnagyobb szereplője Lengyelország 15,6%-kal. Továbbá a tojástermelésnek létezik egy ciklikussága is, nyáron a melegebb időben a tojótyúkok többet raknak (nyáron túlkínálat van általában), míg hidegebb hónapokban kevesebbet.
A kilátásokat tekintve, „a tojás árának alakulása összetett és sokrétű folyamat, amelyet a szezonális termelés és fogyasztás, az időjárási körülmények, a takarmányköltségek és a nemzetközi kereslet egyaránt alakít […] várhatóan az év második felére stabilizálódhat a (globális) kínálat és az árak is, míg más tényezők, így az energia- és gabonaárak még befolyásolhatják ezt a folyamatot” - ezt pont a Pénzcentrum írta meg. Továbbá a forint erősödése is pozitívan hathat a hazai tojásárakra.
Sonka
A tojás mellett elengedhetetlen étel húsvétkor a főtt sonka. A Magyar Húsiparosok Szövetségének adatai szerint a magyar családok átlagosan 21 milliárd forintot költöttek 2023-ban húsvéti sonkára és más füstölthús-készítményekre. Ez az éves mennyiség (6800 tonna sonka és egyéb füstöl hús) 41%-át tette ki. Továbbá a GfK Piackutató Intézet 2023-as adatai szerint egy átlagos magyar háztartásban 2,3 kilogramm húsvéti sonka és füstölt hús fogyott.
2022-2023-ban a magas élelmiszerinfláció következtében a vásárlók közül többen fordultak a gyengébb minőségű termékek irányába. Továbbá a sonkát is elérte a zsugorfláció, vagyis ugyanazért az összegért kisebb mennyiséget lehetett vásárolni, mint korábban.
Az élelmiszerinfláció csúcsszintekről történő csillapodásával az idei húsvétkor várható a vásárlói kedv visszatérése, a minőségibb (magas hústartalmú) sonkák felé történő elmozdulás, elsősorban a hazai, termelői húsfélék irányába. Az árérzékenység a magas hústartalmú termékeknél úgy jelenik meg, hogy a kisebb kiszerelések iránti kereslet emelkedik. Kétféle trend bontakozik ki várhatóan a sonkák tekintetében idén: a már említett prémium sonkák iránti kereslet növekedése, valamint az olcsó, gyorspácolt, saját márkás termékkör fejlődése.
A hazai sonka árakat leginkább a munkaerőköltség (bérek alakulása), rezsiköltség, üzemanyagköltség és elsősorban a sertéshús ára befolyásolja, továbbá a forint euróval szembeni árfolyama is meghatározza (pl. takarmányárak). Ezekből kiindulva, várható az idei húsvétkor is a sonka drágulása tavalyhoz képest, bár annak mértéke elmaradhat a korábbi évek inflációjától.
Kiskereskedelem
Az ünnepi szezonok mindig erős időszakok a kiskereskedelemben, így elsősorban a karácsony és a húsvét időszakában, valamint az azt megelőző hetekben emelkedik meg jelentősen a forgalom. A húsvét hatása kiemelten az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem eladásainál a legszembetűnőbb (karácsonykor az egyéb, nem élelmiszerjellegű termékek is keresettek az ajándékozás miatt). Továbbá mivel a húsvét leginkább a friss, tradicionális termékekről szól, a legerősebb vásárlási időszak általában az ünnep hetében várható (főleg nagycsütörtökön, illetve nagyszombaton a kétnapos zárást megelőzően). Az üzletláncok tapasztalatai szerint a húsvéti időszakban a vásárlói kosárérték akár 15%-kal is magasabb lehet az átlagosnál.
A KSH adatai szerint az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes üzleti forgalom 2021-2024 között kiemelkedő növekedést mutatott szinte minden évben húsvét hónapjában (március vagy április az adott évben, naptárhatástól megtisztított volumenindexek):
- 2021 márciusában 4,2%,
- 2022 áprilisában 3,7%,
- 2023-ban az élelmiszerinfláció miatt csökkent a forgalom áprilisban (-7,6%)
- 2024 márciusában 6,1%.
A teljes kiskereskedelmi forgalmon az elmúlt tíz évben többször megmutatkozott a húsvét hatása, bár egyéb tényezők (nem élelmiszertermékek kiskereskedelmi forgalma) hatására nem minden évben volt kiemelten erős időszak a húsvéti hónap:
Belföldi turizmus
A húsvét kiemelt időszak a hazai szállodák számára is, mivel egyre többen töltik a négynapos hosszú hétvégét pihenéssel egy hazai szálláshelyen. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint tavaly a húsvéti ünnepek alatt több mint 270 ezer vendég közel 600 ezer éjszakára foglalt szállást Magyarországon. Ezeknek több mint 65%-át vidéken, közel 35%-át pedig a fővárosban regisztrálták. 2023 húsvétjához képest 3%-kal magasabb forgalmat hozott a tavalyi húsvét a hazai szálláshelyeknek. A vendégek több mint 13 milliárd forintot hagytak húsvétkor a szálláshelyeken, ebből közel 6 milliárd forint a belföldiekhez volt köthető.
138 ezer magyar állampolgár indult útnak tavaly húsvétkor, elsősorban a Balatonhoz, a Mátra-Bükk térségébe és Budapest környékére. Nagycsütörtök és húsvéthétfő között több mint 300 ezer éjszakára foglaltak szállást a belföldi utazók. A vidéki szálláshelyek vendégéjszakáinak csaknem háromnegyede hazai turistáktól származott. Az utazók 16%-a 18 év alatti volt, ami mutatja, hogy a családok is szívesen útra keltek húsvétkor.
Országszerte 9%-kal haladta meg a külföldi vendégforgalom a tavalyi ünnepi hosszú hétvége adatait. A budapesti vendégéjszakák 89%-át a nemzetközi utazók adták. A legtöbben Németországból, Olaszországból és az Egyesült Királyságból érkeztek a fővárosba, a vidéki desztinációk szálláshelyeit pedig főként csehek, szlovákok és németek töltötték meg.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Fenntarthatóság és sztármárkák: ezek a legfrissebb trendek a drogériákban
Utánajártunk, hogy mekkora a keresletnövekedés a celebmárkák iránt és hogyan zajlik a termékfejlesztés.
-
Húsvét előtti kuponnapok a SPAR üzletekben! (x)
Eljött a húsvéti készülődés ideje, vedd Te is az irányt a legközelebbi SPAR vagy INTERSPAR áruház felé, ahol akár 20-60 százalékos kedvezmények, valamint két darab 20%-os kedvezményre jogosító Joker kupon is vár rád 2025. április 3. és 15. között.
-
Harmadszorra is a Gránit Bank lett Magyarország leggyorsabban növekvő digitális bankja (x)
Sorozatban a harmadik alkalommal ítélte a Gránit Banknak a „Leggyorsabban Növekvő Digitális Bank Magyarországon” díjat a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review magazin.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


