Megnövekedett a kereslet a fővárosi agglomerációs térség ingatlanjai iránt, 2022-höz képest 6, 2023-hoz mérten pedig 26%-kal
Egekben az üdítők, a sörök és a jégkrémek iránti keresleg a hőség miatt, de nem csak a fogyasztási cikkekből fogy több a tavalyinál, hanem a ventilátorokért is megindult a roham. A Pénzcentrum most az áruházláncokat kérdezte a nyári vásárlói szokásokról.
Az üzletláncok tapasztalatai szerint az idén nyáron az alkoholos és alkoholmentes italok, a szezonálisan elérhető, kerti grillhez, napozáshoz, és kertrendezés kapcsolódó, illetve a különféle kiszerelésű és összetételű fagylaltok iránt ugrásszerűen megnőtt a kereslet. Ennek hátterében a legtöbb üzletnél a kánikulai meleget látják. Ezt az eladások a szokásosnál gyengébb nyár elejei számai is alátamasztják, amik még a nagy forróságok előtti időszakot jellemzik.
Valószínűleg ez áll annak a hátterében is, hogy a vásárlók egyre inkább keresik a kültéri időtöltéseket. Ez a vásárlói magatartást tekintve abban nyilvánult meg, hogy az idei szezonban is slágertermékké váltak a szezonális kikapcsolódáshoz kötödő termékek. Ilyenek például a kerti kiegészítők, a strandoláshoz szükséges kellékek. A Balaton környéki üzleteknél az nagy láncoknál általános tapasztalat a június-júlistól bekövetvezett ugrásszerű vásárlószám-növekedés, de többük számolt be arról, hogy ez nem ment a fővárosi üzletek forgalmának rovására sem.
Az Auchan tájékoztatása szerint az idei szezon jóval erősebben indult a tavalyinál. Közel kétszámjegyű fejlődést tapasztaltak a sörök, könnyebb rozé és fehér borok esetében, a víz és üdítőknél pedig még jelentősebb a bővülés, de az is igaz, hogy ez csak a kánikulai napokra jellemző. Úgy vélik, ennek oka az lehet, hogy 2020-ban nem volt ilyen tartósan magasan a napi hőmérséklet.
Több üzletlánc is azt tapasztalta, hogy érezhető a nyaralási szezon megindulása miatt egy eltolódás az egyes, különböző településeken található üzleteik forgalmában. A Tesco szerint, ha a tavaszi hónapokat vetjük össze a nyáriakkal, akkor jelentősnek a szezonalitás mértéke a Balaton parti boltjaikban; jellemzően minél közelebbi egy bolt elhelyezkedése a vízparthoz, annál jobban érezhető ez a szezonalitás. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az időjárás is hatással van erre, rosszabb idő esetén az emberek érezhetően kevesebbet vásárolnak.
A brit multi konkrét tapasztalatai szerint a tavaszi hónapokhoz képest mind a Balatonon, mind a nem-balatoni boltjaikban nőtt a kosárszám, előbbiben valamivel nagyobb mértékben.
Emellett a Tesconál azt is megfigyelték, hogy a járványhelyzet javulása miatt az emberek bátrabban és gyakrabban járnak boltokba, s ezzel párhuzamosan a kosárérték, épp a megnövekedett kosárszám miatt enyhén csökkent. Ennek a két tényezőnek az eredményeként a heti átlagos eladásaik országos szinten – eltérő mértékben, a Balatonhoz közeli áruházak esetében valamelyest nagyobb számban – növekedni tudtak.
Az ALDI-nál is azt tapasztalták, hogy a turisztikai szempontból kiemelt, Balaton környéki üzleteknél június közepétől érezhető volt ugrásszerű vásárlószám-növekedés, a nyári szezonban ezért várhatóan jelentősen erősödik majd a térségben található ALDI-üzletek forgalma.
A Spar üzleteiben a budapesti és a balatoni üzletek közti eltolódás a szokásos mértékű: az idei év eddigi tapasztalatai alapján nem nőtt a korábbiaknál nagyobb mértékben. A Balatonon és a fővárosban is érzik a külföldi turisták hiányát, a magyarok pedig a SZÉP kártya adta könnyítések miatt sok pénzt költenek el az üzletek helyett a vendéglátásban.
A ventilátor és a napernyő az idei nyár slágerei
A Spar tapasztalatai szerint az idei év slágertermékei egyelőre az üdítők, ásványvizek, sörök és egyéb alkoholos italok, valamint a jégkrém és zöldségek-gyümölcsök. A Tesco tapasztalatai alapján is jellemző, hogy teljes termékkörök válnak ilyenkor slágerré; idén alapvetően a legnagyobb szezonális növekmény a fagylalt kategóriában figyelhető meg, ahol a heti átlagos eladás a langyos tavaszi hónapokhoz képest közel háromszorosára tudott nőni – természetesen ez is erősen időjárásfüggő és más faktorok is közre játszottak a nagyobb érdeklődésben, növekményben a vásárlói szokásokon felül. Az ALDI is arról számolt be, hogy ugrásszerűen megnőtt a fagylaltok, jégkrémek iránti kereslet. Ez a trend viszont üzleteikben évek óta megfigyelhető, az idei év eddigi tapasztalatai alapján ebben szignifikáns eltérés nem tapasztalható, a fogyasztás mennyisége viszont jól megfigyelhetően évről-évre növekszik és ebben az idei szezon sem kivétel.
A Sparnal ezen felül hatalmas érdeklődést tapasztaltak a kisebb non-food kategóriák, mint pl. napernyők, kempingkellékek, grillezéshez szükséges eszközök vagy épp a kültéri játékok iránt is, itt is akár duplájára is nőhetett a heti eladások száma. Illetve náluk is erős növekedést mutatnak az italok, a sör kategória átlagos heti eladása 52%-kal nőtt, míg a vízé 46%-kal.
A szénsavas üdítők átlagos heti eladás növekedése több mint 20%-os, és a jeges teák is közel 20%-kal teljesítenek jobban, de nagyobb a kereslet a gyümölcsleveké iránt is.
Az Auchan úgy tapasztalta, náluk a szezonális termékek iránt nőtt meg leginkább az érdeklődés, úgy, mint a medence, a medence kiegészítők, a klímák, ventilátorok, grill termékek iránt Utóbbi esetben az ehhez kapcsolódó élelmiszerek iránt is). De a kertápoláshoz kapcsolódó termékek (fűnyíró, fűkasza, damil, locsolás kiegészítők) is nagyon népszerűek az itt vásárlók körében, valamint a sör és a vizek irántii keresleti növekedés is jelentős. A jó idő megjelenésével pedig a jégkrémek esetében is a többi üzletes hasonlóan szignifikáns mértékű emelkedést érzékeltek, a legjelentősebb fejlődés náluk a multipack és a családi jégkrémek esetében látható.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A hipermarket-lánc általános tapasztalata az, hogy április és május vegyesen alakult az eredményeik tekintetében, mert az időjárás ekkor még nem kedvezett a szezonális termékeknek. Ugyanakkor júniusban, miután a kánikula berobbant, az olyan szezonális termékkörök, mint a kerti bútorok, nyári játékok, medencék, grill- és strandtermékek és nem utolsó sorban a klímák, ventillátorok kétszámjegyű fejlődést mutattak.
A szezonális termékek eredményét a hőmérséklet nagyon nagy mértékben meghatározza.
Ugyanezt hangsúlyozta a Tesco is. A legnagyobb szezonális növekményt produkáló fagylaltok forgalmáról ugyanis azt is elárulták, mi állhat a kiemelkedő növekedés hátterében. A tavalyi évhez képest ugyanis idén a tavaszi fagylalt eladásaik jelentősen alacsonyabbak, a nyáriak jelentősen magasabbak voltak eddig. Ennek okai pedig főleg az időjárásban keresendők, de szerintük ez a jelenség okozta ezt a kiugró heti eladásban tapasztalható közel 200%-os növekedést is. Ők is hangsúlyozzák ezért, hogy az időjárás maga elég nagy szórást tud okozni ezeknek, az időjárás-érzékeny kategóriáknak a heti eladásaiban.
A Spar is a részben időjárási okokból lassabban induló nyári szezonról számolt be. Elárultak, Május-június tekintetében nagyon vegyes volt a kép a nyári slágertermékek forgalmában a hőmérsékletváltozások miatt. Ugyanis, míg tavaly május volt nagyon meleg, június pedig nagyon csapadékos, ez idén megfordult, így összességében elmondható, hogy a nyári szezonnak kitett könnyű liquid kategóriák (sör, üdítők, vizek) mind értékben, mind volumenben növekedni tudnak.
Az ásványvíz kategória volt a 2020-as év egyik legnagyobb vesztese, ami a megváltozott vásárlói magatartásnak tudható be. Idén viszont a kedvezőtlen májusi időjárási viszonyok ellenére is több, mint kétszámjegyű mértékben tudott eddig a kategória növekedni (értékben és volumenben egyaránt), és már megközelíti a 2019-es eladási adatokat a kategória teljesítése.
A szénsavas üdítők piacán a tavalyi évhez viszonyítva nem volt nagy mértékű eltérés tapasztalható. A sör kategória mind értékben, mind volumenben az FMCG (gyorsan forgó, napi fogyasztási cikkek piaca) piac fejlődése és az infláció felett tudott teljesíteni. A szezon vásárlói magatartásra gyakorolt hatása, tapasztalataik szerint idén lényegesen jobban megfigyelhető, illetve megfigyelhető lesz, így jelentős bővülést a teljes szezonra.
A Spar ennek tulajdonítja a ventilátorok forgalmának egészen elképesztő mértékű növekedését is. Az utóbbi két hétben ugyanis az üzletlánc a tavalyi év teljes forgalmát realizálta ezen a termékterületen. Jelenleg pedig hiány van a piacon ezen terméktípusból.
A kertibútorok, nyugágyak, napernyők, medencék, medencevegyszerek és kiegészítők pedig a tomboló nyár miatt most szintén nagyon népszerűek. A grill kategória termékei iránt is megugrott a kereslet, de ezzel kapcsolatban az üzletlánc hozzáteszi, hogy ez egy dinamikusan fejlődő kategóriának számít: minden évben mind a kiegészítők, mind a gépek rendkívül népszerűek, ami általánosságban a "home cooking" több éve tartó felfutásával magyarázható, amely elsősorban a különböző gasztro műsorok népszerűségének köszönhető. Ezt az ALDI tapasztalatai is alátámasztják. Náluk is slágerterméknek számítottak ugyanis a grillsütők és a grillezéshez szükséges kiegészítők.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.