24 °C Budapest
Itt a bejelentés: összehangolt fogyasztóvédelmi ellenőrzés indul, az online játékok a célkeresztben

Itt a bejelentés: összehangolt fogyasztóvédelmi ellenőrzés indul, az online játékok a célkeresztben

2025. április 7. 21:02

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) kiemelt figyelmet fordít a fiatal fogyasztókat érintő kihívásokra, különös tekintettel a digitális környezetben felmerülő fogyasztóvédelmi kérdésekre. Ennek jegyében az NKFH 2025 tavaszán részt vesz a Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Jogérvényesítési Hálózat (International Consumer Protection and Enforcement Network; ICPEN) által koordinált, a mobil és online játékok összehangolt ellenőrzését célzó nemzetközi akcióban („sweep") - olvasható a hatóság közleményében.

A nemzetközi kampány célja, hogy a részt vevő hatóságok átfogó képet kapjanak a mobil- és online játékok piacán jelen lévő, fogyasztóvédelmi szempontból aggályos gyakorlatokról, és hatékonyabbá tegyék saját vizsgálataikat. A fiatalok védelme érdekében az NKFH a Nemzetgazdasági Minisztériummal (NGM) egyeztetve már megkezdte a felkészülést az összehangolt sweep-re.

A videójáték-ipar napjaink egyik legdinamikusabban növekvő szektora, amelynek globális piaca meghaladja a 217 milliárd amerikai dollárt. A gyors növekedéssel párhuzamosan számos olyan üzleti gyakorlat alakult ki, amely potenciálisan sértheti a fogyasztók, különösen a kiskorúak érdekeit.

A sweep során az alábbi területeket ellenőrzik:

  • Lootbox-ok: a véletlenszerű jutalmakat kínáló fizetési rendszerek átláthatóságát,
  • Virtuális fizetőeszközök: a játékokon belüli vásárlások feltételeit,
  • Sötét mintázatok: az eladások ösztönzését szolgáló manipulációs technikákat,
  • Pay-to-win modell: az előnyök vásárlásának hatását a játékélményre,
  • Kiskorúakat célzó gyakorlatok: a gyermekek számára félrevezető reklámokat és mechanizmusokat,
  • Influenszerek szerepe: a játékokat népszerűsítő tartalomkészítők felelősségét.

Az NKFH – hasonlóan az eljárásban részt vevő társhatóságokhoz, így többek között a Gazdasági Versenyhivatalhoz – elkötelezett amellett, hogy a fiatalokat védje a digitális térben felmerülő visszaélésekkel szemben, és aktívan részt vegyen a nemzetközi összefogásban egy biztonságosabb online környezet megteremtése érdekében.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. július 28. hétfő
Szabolcs
31. hét
EZT OLVASTAD MÁR?