A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság késedelem nélkül felvette a kapcsolatot az érintett vállalkozásokkal.

Itt a bejelentés: összehangolt fogyasztóvédelmi ellenőrzés indul, az online játékok a célkeresztben
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) kiemelt figyelmet fordít a fiatal fogyasztókat érintő kihívásokra, különös tekintettel a digitális környezetben felmerülő fogyasztóvédelmi kérdésekre. Ennek jegyében az NKFH 2025 tavaszán részt vesz a Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Jogérvényesítési Hálózat (International Consumer Protection and Enforcement Network; ICPEN) által koordinált, a mobil és online játékok összehangolt ellenőrzését célzó nemzetközi akcióban („sweep") - olvasható a hatóság közleményében.
A nemzetközi kampány célja, hogy a részt vevő hatóságok átfogó képet kapjanak a mobil- és online játékok piacán jelen lévő, fogyasztóvédelmi szempontból aggályos gyakorlatokról, és hatékonyabbá tegyék saját vizsgálataikat. A fiatalok védelme érdekében az NKFH a Nemzetgazdasági Minisztériummal (NGM) egyeztetve már megkezdte a felkészülést az összehangolt sweep-re.
A videójáték-ipar napjaink egyik legdinamikusabban növekvő szektora, amelynek globális piaca meghaladja a 217 milliárd amerikai dollárt. A gyors növekedéssel párhuzamosan számos olyan üzleti gyakorlat alakult ki, amely potenciálisan sértheti a fogyasztók, különösen a kiskorúak érdekeit.
A sweep során az alábbi területeket ellenőrzik:
- Lootbox-ok: a véletlenszerű jutalmakat kínáló fizetési rendszerek átláthatóságát,
- Virtuális fizetőeszközök: a játékokon belüli vásárlások feltételeit,
- Sötét mintázatok: az eladások ösztönzését szolgáló manipulációs technikákat,
- Pay-to-win modell: az előnyök vásárlásának hatását a játékélményre,
- Kiskorúakat célzó gyakorlatok: a gyermekek számára félrevezető reklámokat és mechanizmusokat,
- Influenszerek szerepe: a játékokat népszerűsítő tartalomkészítők felelősségét.
Az NKFH – hasonlóan az eljárásban részt vevő társhatóságokhoz, így többek között a Gazdasági Versenyhivatalhoz – elkötelezett amellett, hogy a fiatalokat védje a digitális térben felmerülő visszaélésekkel szemben, és aktívan részt vegyen a nemzetközi összefogásban egy biztonságosabb online környezet megteremtése érdekében.

Bárkinél lapulhat egy több tízezret érő játék-kincs: megőrülnek érte a gyűjtők, nagyon könnyű eladni
Egyre több felnőtt kezdett gyűjteni Hot Wheels vagy Matchbox kisautókat, ami új piacot nyitott a kereskedőknek is.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


