0 °C Budapest

Ki fizeti meg valójában a kormány új adóját?

Pénzcentrum
2011. november 22. 05:27

A tegnap este elfogadott adótörvény-módosítás egyik elemeként új adónem lép életbe Magyarországon 2012-ben. Januártól újabb csekket kapunk biztosítónktól: a baleseti adót a kgfb-díjjal együtt fizetjük majd, a bevételt pedig egészségügyi fejlesztésekre költik. Kérdés, hogy mennyivel emeli majd meg a biztosítási díjakat az adó, hogy ki jár kevésbé rosszul, és hogy érdemes-e emiatt már idén biztosítót váltanunk.

Elfogadták a baleseti adót

A hétfőn este elfogadott törvénymódosítások eredményeképp új adónemmel találkozhatunk jövőre. A hivatalos tájékoztatás szerint a baleseti adót az teszi szükségessé, hogy a gépjárműhasználattal szükségszerűen együtt jár egyfajta baleseti kockázat, ezért pedig az üzembentartónak fizetnie kell. Az adókötelezettség a kötelező felelősségbiztosítási díjfizetési kötelezettséghez kötődik - e díj összege fejezi ki ugyanis a gépjárműhasználóhoz kapcsolódó baleseti kockázat nagyságát. A baleseti adó abból indul ki, hogy a gépjárműhasználat nagyobb baleseti kockázatot hordoz. A balesetek során előálló sérülések súlyosabbak, ekkor az egészség helyreállítása, a rehabilitáció fokozott terhelést jelent az egészségügyi ellátórendszer számára.

A baleseti adóból származó bevétel (a népegészségügyi termékadóhoz, azaz a chipsadóhoz hasonlóan) az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi, így a kormányzati szándék szerint egészségügyi fejlesztésekre fordítják majd. A kormány 27 milliárd forintos bevétellel számol az új adóból.

A jövőre életbe lépő adó alanya a biztosítóval szerződéses kapcsolatban álló gépjármű üzembentartója lesz, az adó alapja pedig az általa fizetendő kötelező gépjármű-felelősség biztosítás éves díja. Az adó kulcsa 30 százalék. A parlamenti tárgyalás során a 30 százalékos kulcs mellé bekerült egy napi 83 forintos maximális adó, amely a nagyobb teljesítményű, és nagyobb kockázattal járó kocsik tulajdonosainak kedvez.. Az átlagos teljesítményű gépkocsiknál 4-5 ezer forintos lehet az adó mértéke.

A biztosító az adót az esedékes biztosítási díjjal együtt szedi be az adóalanytól, majd a beszedett összeget befizeti az állami adóhatósághoz. A biztosítónak ugyanakkor a baleseti adót akkor is be kell fizetnie, ha annak beszedését elmulasztotta.

 


Idén még nem veszik figyelembe...

Nem lehet figyelembe venni a kötelező biztosítások idei kampányában meghirdetett díjakban a baleseti adót, mert az erről szóló törvényt még nem fogadták el - mondta néhány napja Kisbenedek Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) elnöke az InfoRádiónak.

A baleseti adó bevezetéséről a kormány nem kérdezte meg a biztosítók véleményét, de azzal kapcsolatban igen, hogy a szövegbe ne kerüljenek szakmai hibák - nyilatkozta a szövetség elnöke, aki szerint nem véletlen, hogy a kormány a kötelező felelősségbiztosításra építi rá a terhet, mert ha egy olyan biztosításra vetülne, amely nem kötelező jellegű, akkor az nagy mértékben visszavetné az amúgy sem magas biztosítottsági szintet Magyarországon.

Arra a kérdésre, hogy a baleseti adó bevezetésével mekkora lesz a díjemelés, Kisbenedek Péter azt válaszolta, hogy a verseny a díjak területén amúgy is zajlik. Van biztosító, amely emelni fog, de lesz olyan, ahol csökkennek az árak.

... de a váltásra ösztönözhet.

Szakértők szerint annak ellenére, hogy csak jövőre kerül bevezetésre, idén már meglátszik a baleseti adó hatása, mozgalmasabbá teszi az idei kampányt. Minden gépjármű-tulajdonosnak alapvető érdeke lesz ugyanis a lehető legolcsóbb kötelező biztosítást választani - a magasabb díj ugyanis még magasabb adófizetési kötelezettséget jelent.

A Netrisk.hu online biztosításközvetítő szakértői szerint annak is érdemes váltani, aki csak néhány ezer forintot spórol. Aki tavaly nem váltott, annak még nagyobb a tét, hiszen a 2010-es kampány is komoly átlagdíj-csökkenést hozott a piacon, és a régi szolgáltatójuknál maradó járműtulajdonosok eleshettek akár 15-20 ezer forintos megtakarítástól is, ami az esetleges idei árcsökkenést és az adó hatását is figyelembe véve jelentős spórolási lehetőséget jelent.

 

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)


Az idei kampány az adó hatása nélkül a Netrisk.hu várakozási alapján 5-7 százalékos további csökkenést hozhat az átlagdíjban. Az adóemelés ugyanakkor még erősebb ösztönzést jelent a biztosítóknak, hogy a lehető legversenyképesebb árakkal legyenek jelen a piacon.

A MABISZ korábbi várakozása szerint ha megjelenik a jogszabály és így ismertté válik a törvény végleges szövege, a biztosítók az adót, annak mértékét külön sorban, a díjtól elkülönítve szerepeltetik majd az értesítőkön.

Akiknek nem fog fájni

Igazságtalan helyzetet teremt a baleseti adó napi 83 forintban való maximalizálása, mert ezzel a megoldással a nagy teljesítményű autók tulajdonosai járnak jól, s közülük is azok, akik kárt okoztak - véli Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs vezetője.


Előfordulhat ugyanis, hogy ők százalékos arányban kevesebbet fognak fizetni, mint a kisebb autókkal közlekedő kármentes ügyfelek. A "balesetes" terepjáró-erősségű járművekre az átlagosnál jóval drágább a kötelező biztosítás éves díja, és ennek a 30 százalékos baleseti adója is jelentősen meghaladná a napi 83 - évi 30 ezer - forintnál meghúzott felső határt. Vagyis, ez a megoldás jó a fuvarozóknak, ám a többi ügyfél esetében fordítva sülhet el, mert azoknak kedvez, akik gond nélkül ki tudnák fizetni a drágább, a 83 forintos napi díjat meghaladó 30 százalékos adót is - összegzi a szakértő. De ez az ügyfélkör akkor is jól jár, ha nemfizetés miatt törölték a szerződését, s a kieső időszakra jutó fedezetlenségi díj után kell fizetnie a baleseti adót. Ezt ugyanis nem a saját, nagy teljesítményű autójára, hanem csak a legalacsonyabb jármű kategória, egy legfeljebb 37 kilowattos járműre számolják.

A kormány szerint a törvényjavaslat igazságos, mert akinek erős autója van, akár 29 ezer forintot is fizethet, a fuvarozók pedig arányaiban kevesebb balesetet okoznak itthon, mint az autósok.

Balog Ádám adóügyekért felelős helyettes-államtitkár az m1 Híradónak elmondta: a nagy teljesítményű tehergépjárművek rendszeresen tartózkodnak külföldön, így nem várható el az, hogy a magyar egészségbiztosításhoz járuljon hozzá, hiszen a baleset is külföldön történik."

Negyven éves kor alatt akár a teljes baleseti adó megspórolható a kötelező váltással
A Netrisk.hu kétmillió díjszámítás alapján készült elemzése szerint a díjcsökkenés révén a 40 év alattiak, és a nagyvárosban élő nyugdíjasok akár az adót meghaladó összeget is spórolhatnak az átszerződéssel, hiszen a 20-29 éves korosztályban 36 százalékot meghaladó, 30 és 40 év között pedig csaknem 34 százalékos az átlagos áresés. A kötelező biztosítási díj a 40 és 60 év közötti autótulajdonosok esetében kisebb mértékben, ám itt is 25-28 százalékkal csökkent. Vagyis ha nem is a teljes pluszköltséget, de annak nagyobb részét a legtöbb autós megtakaríthatja a váltással.

Az átlagosnál kedvezőbb helyzetben vannak a 60 év felettiek is, akik nagyvárosban élnek. Itt szintén 33-34 százalékos az átlagos díjcsökkenés.

Legrosszabbul az idei kampányban a 40 és 50 év közötti, nagyvárosban élő autótulajdonosok jártak, ám ez a hátrány is relatív, az átlagos áresés ugyanis itt is meghaladja a 24 százalékot. Vagyis a kgfb díj negyedét még ez a réteg is megtakaríthatja, ha november végéig a legkedvezőbb biztosítási ajánlatra vált.

Az összesítés személyautókra vonatkozik, ha ugyanakkor ebből kivonjuk a céges járműveket, az átlagok tovább javulnak. A cég birtokában lévő személyautók kgfb díja ugyanis átlagosan "csak" 25, míg a magénszemélyeké mintegy 31 százalékkal csökkent.

Az adatokat tovább elemezve a Netrisk.hu statisztikájából az is látszik, hogy a biztosítók leginkább a Bonus 1 besorolású autók kötelezőjének díját csökkentették: átlagosan 37 százalékkal. Ezt a B3 kategória követi több mint 35 százalékkal, de az A0-tól a B7 fokozatik 30 százalék feletti az átlagos megtakarítási lehetőség.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. november 21. 19:23
Bár a jelek arra utaltak, hogy Ördög Nóráék lesznek a műsorvezetői, valójában Kasza Tibor kapta a fe...
Kiszámoló  |  2024. november 21. 18:39
Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankká...
Holdblog  |  2024. november 21. 07:52
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy...
Kasza Elliott-tal  |  2024. november 15. 18:35
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?