A tegnap este elfogadott adótörvény-módosítás egyik elemeként új adónem lép életbe Magyarországon 2012-ben. Januártól újabb csekket kapunk biztosítónktól: a baleseti adót a kgfb-díjjal együtt fizetjük majd, a bevételt pedig egészségügyi fejlesztésekre költik. Kérdés, hogy mennyivel emeli majd meg a biztosítási díjakat az adó, hogy ki jár kevésbé rosszul, és hogy érdemes-e emiatt már idén biztosítót váltanunk.
Elfogadták a baleseti adót
A hétfőn este elfogadott törvénymódosítások eredményeképp új adónemmel találkozhatunk jövőre. A hivatalos tájékoztatás szerint a baleseti adót az teszi szükségessé, hogy a gépjárműhasználattal szükségszerűen együtt jár egyfajta baleseti kockázat, ezért pedig az üzembentartónak fizetnie kell. Az adókötelezettség a kötelező felelősségbiztosítási díjfizetési kötelezettséghez kötődik - e díj összege fejezi ki ugyanis a gépjárműhasználóhoz kapcsolódó baleseti kockázat nagyságát. A baleseti adó abból indul ki, hogy a gépjárműhasználat nagyobb baleseti kockázatot hordoz. A balesetek során előálló sérülések súlyosabbak, ekkor az egészség helyreállítása, a rehabilitáció fokozott terhelést jelent az egészségügyi ellátórendszer számára.
A baleseti adóból származó bevétel (a népegészségügyi termékadóhoz, azaz a chipsadóhoz hasonlóan) az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi, így a kormányzati szándék szerint egészségügyi fejlesztésekre fordítják majd. A kormány 27 milliárd forintos bevétellel számol az új adóból.
A jövőre életbe lépő adó alanya a biztosítóval szerződéses kapcsolatban álló gépjármű üzembentartója lesz, az adó alapja pedig az általa fizetendő kötelező gépjármű-felelősség biztosítás éves díja. Az adó kulcsa 30 százalék. A parlamenti tárgyalás során a 30 százalékos kulcs mellé bekerült egy napi 83 forintos maximális adó, amely a nagyobb teljesítményű, és nagyobb kockázattal járó kocsik tulajdonosainak kedvez.. Az átlagos teljesítményű gépkocsiknál 4-5 ezer forintos lehet az adó mértéke.
A biztosító az adót az esedékes biztosítási díjjal együtt szedi be az adóalanytól, majd a beszedett összeget befizeti az állami adóhatósághoz. A biztosítónak ugyanakkor a baleseti adót akkor is be kell fizetnie, ha annak beszedését elmulasztotta.
Idén még nem veszik figyelembe...
Nem lehet figyelembe venni a kötelező biztosítások idei kampányában meghirdetett díjakban a baleseti adót, mert az erről szóló törvényt még nem fogadták el - mondta néhány napja Kisbenedek Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) elnöke az InfoRádiónak.
A baleseti adó bevezetéséről a kormány nem kérdezte meg a biztosítók véleményét, de azzal kapcsolatban igen, hogy a szövegbe ne kerüljenek szakmai hibák - nyilatkozta a szövetség elnöke, aki szerint nem véletlen, hogy a kormány a kötelező felelősségbiztosításra építi rá a terhet, mert ha egy olyan biztosításra vetülne, amely nem kötelező jellegű, akkor az nagy mértékben visszavetné az amúgy sem magas biztosítottsági szintet Magyarországon.
Arra a kérdésre, hogy a baleseti adó bevezetésével mekkora lesz a díjemelés, Kisbenedek Péter azt válaszolta, hogy a verseny a díjak területén amúgy is zajlik. Van biztosító, amely emelni fog, de lesz olyan, ahol csökkennek az árak.
... de a váltásra ösztönözhet.
Szakértők szerint annak ellenére, hogy csak jövőre kerül bevezetésre, idén már meglátszik a baleseti adó hatása, mozgalmasabbá teszi az idei kampányt. Minden gépjármű-tulajdonosnak alapvető érdeke lesz ugyanis a lehető legolcsóbb kötelező biztosítást választani - a magasabb díj ugyanis még magasabb adófizetési kötelezettséget jelent.
A Netrisk.hu online biztosításközvetítő szakértői szerint annak is érdemes váltani, aki csak néhány ezer forintot spórol. Aki tavaly nem váltott, annak még nagyobb a tét, hiszen a 2010-es kampány is komoly átlagdíj-csökkenést hozott a piacon, és a régi szolgáltatójuknál maradó járműtulajdonosok eleshettek akár 15-20 ezer forintos megtakarítástól is, ami az esetleges idei árcsökkenést és az adó hatását is figyelembe véve jelentős spórolási lehetőséget jelent.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az idei kampány az adó hatása nélkül a Netrisk.hu várakozási alapján 5-7 százalékos további csökkenést hozhat az átlagdíjban. Az adóemelés ugyanakkor még erősebb ösztönzést jelent a biztosítóknak, hogy a lehető legversenyképesebb árakkal legyenek jelen a piacon.
A MABISZ korábbi várakozása szerint ha megjelenik a jogszabály és így ismertté válik a törvény végleges szövege, a biztosítók az adót, annak mértékét külön sorban, a díjtól elkülönítve szerepeltetik majd az értesítőkön.
Akiknek nem fog fájni
Igazságtalan helyzetet teremt a baleseti adó napi 83 forintban való maximalizálása, mert ezzel a megoldással a nagy teljesítményű autók tulajdonosai járnak jól, s közülük is azok, akik kárt okoztak - véli Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs vezetője.
Előfordulhat ugyanis, hogy ők százalékos arányban kevesebbet fognak fizetni, mint a kisebb autókkal közlekedő kármentes ügyfelek. A "balesetes" terepjáró-erősségű járművekre az átlagosnál jóval drágább a kötelező biztosítás éves díja, és ennek a 30 százalékos baleseti adója is jelentősen meghaladná a napi 83 - évi 30 ezer - forintnál meghúzott felső határt. Vagyis, ez a megoldás jó a fuvarozóknak, ám a többi ügyfél esetében fordítva sülhet el, mert azoknak kedvez, akik gond nélkül ki tudnák fizetni a drágább, a 83 forintos napi díjat meghaladó 30 százalékos adót is - összegzi a szakértő. De ez az ügyfélkör akkor is jól jár, ha nemfizetés miatt törölték a szerződését, s a kieső időszakra jutó fedezetlenségi díj után kell fizetnie a baleseti adót. Ezt ugyanis nem a saját, nagy teljesítményű autójára, hanem csak a legalacsonyabb jármű kategória, egy legfeljebb 37 kilowattos járműre számolják.
A kormány szerint a törvényjavaslat igazságos, mert akinek erős autója van, akár 29 ezer forintot is fizethet, a fuvarozók pedig arányaiban kevesebb balesetet okoznak itthon, mint az autósok.
Balog Ádám adóügyekért felelős helyettes-államtitkár az m1 Híradónak elmondta: a nagy teljesítményű tehergépjárművek rendszeresen tartózkodnak külföldön, így nem várható el az, hogy a magyar egészségbiztosításhoz járuljon hozzá, hiszen a baleset is külföldön történik."
Az átlagosnál kedvezőbb helyzetben vannak a 60 év felettiek is, akik nagyvárosban élnek. Itt szintén 33-34 százalékos az átlagos díjcsökkenés.
Legrosszabbul az idei kampányban a 40 és 50 év közötti, nagyvárosban élő autótulajdonosok jártak, ám ez a hátrány is relatív, az átlagos áresés ugyanis itt is meghaladja a 24 százalékot. Vagyis a kgfb díj negyedét még ez a réteg is megtakaríthatja, ha november végéig a legkedvezőbb biztosítási ajánlatra vált.
Az összesítés személyautókra vonatkozik, ha ugyanakkor ebből kivonjuk a céges járműveket, az átlagok tovább javulnak. A cég birtokában lévő személyautók kgfb díja ugyanis átlagosan "csak" 25, míg a magénszemélyeké mintegy 31 százalékkal csökkent.
Az adatokat tovább elemezve a Netrisk.hu statisztikájából az is látszik, hogy a biztosítók leginkább a Bonus 1 besorolású autók kötelezőjének díját csökkentették: átlagosan 37 százalékkal. Ezt a B3 kategória követi több mint 35 százalékkal, de az A0-tól a B7 fokozatik 30 százalék feletti az átlagos megtakarítási lehetőség.
Ki jár jól ezzel? Újabb törvény került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak ügyében
A társadalmi egyeztetés keretében beérkezett módosításokkal került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.