15 °C Budapest
The boy is fastened with seat belts in the car in a child seat.

Életveszélyes autós tartozék miatt fújtak riadót a hatóságok: ha te is vettél, nehogy használd

2024. október 14. 13:02

Veszélyes autós tartozékokra hívják fel a figyelmet: a Berlini Műszaki és Gazdasági Főiskola járműtechnikai csoportjának tesztjei alapján az interneten kapható, utólagos Isofix-adapterek nem alkalmasak arra, hogy megtartsák a gyerekülést egy balesetnél. Magyarországon is sokan használhatnak ilyeneket, hiszen a "rendes" Isofix-rendszer csak 2011 óta kötelező extra az újonnan forgalomba helyezett autókban, a hazai járműállomány átlagéletkora pedig a 16 évet súrolja.

Az univerzális, interneten kapható Isofix-adapterekkel rögzített gyerekülések vagy babahordozók egy ütközés során elszabadulhatnak, és szabadon mozoghatnak az utastérben. Ezt a Berlini Műszaki és Gazdasági Főiskola (HTW) járműtechnikai szakcsoportjának tesztjei igazolták - hívja fel a figyelmet a Német Autóklub (ADAC).

A kísérletek kimutatták, hogy az adapterek nem voltak képesek megfelelően kiállni az ütközések energiáját, és nem tartották a gyerekülések előrebillenési határértékeit sem. A tartók meghajlanak vagy teljesen elcsúsznak, és nem biztosítanak tényleges visszatartó erőt egy balesetnél.

Ezért egy utólagosan beszerelt, univerzális és nem engedélyezett Isofix-rögzítő konzolra szerelt gyerekülés nem nyújt elegendő védelmet a gyermek számára sérülések ellen, és egy baleset esetén rendkívül veszélyes.

A szakértők szerint ilyenkor súlyos, életveszélyes sérülésekre lehet számítani.

A Szövetségi Közlekedési Hivatal is közölte: az univerzális Isofix-adapterek különböző típusain végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy a babahordozók vagy gyerekülések biztonságos rögzítése nem biztosítható. Ez baleset esetén jelentősen megnöveli a sérülés kockázatát. A KBA kockázatelemzése alapján ezeket a termékeket egészségre és biztonságra súlyos kockázatot jelentőként sorolták be.

Az univerzális Isofix-adaptereket különböző forgalmazók kínálják az interneten. Általában a termékeknek nincs engedélyük sem, ezért nem szabad őket használni.

Az Isofix-rögzítéseknek az autóban az ENSZ 145-ös szabálya szerint engedélyezettnek kell lenniük. Ez az engedély mindig járműspecifikus, mert az egész rendszert, az Isofix-rögzítési pontokat, az autós ülést, az ülés alatti szerkezetet a jármű struktúrájába kell építeni, és így is tesztelik

– magyarázta Andreas Ratzek, az ADAC tesztmérnöke és gyerekülés-szakértője. Az engedélyezés során többek között nagy terhelési erőket alkalmaznak, amelyeknek az egész rendszernek ellen kell állnia. Így biztosított, hogy egy baleset során az Isofix-kapcsolat ne engedjen el, és a gyermek ne repüljön el a gyereküléssel együtt az autóban az ütközéskor.

Egy általános, utólagos rendszer, amelyet bármilyen autóba beépítenek, nem kaphat engedélyt. Egy ilyen használata nagyon veszélyes, mivel az ülés olyan erőknek lehet kitéve egy baleset során, amelyeket nem bír el

JÓL JÖNNE 2,7 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 699 918 forintot igényelnél 6 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 53 004 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 53 149 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

- húzta alá. Néhány járműmodell lehetőséget kínál arra, hogy biztonságosan utólagosan beszereljék a járműspecifikus Isofix-rögzítéseket. Ezzel kapcsolatban ellenőrizni kell az autó használati útmutatóját. Amennyiben kétség merül fel a biztonságos és engedélyezett beszerelés kapcsán, az autó gyártóját vagy az engedéllyel rendelkező szervizt kell megkeresni.

Magyarországon nagy a baj

Gyakorta születnek újságcikkek arról, hogy mennyire öreg autókkal járnak a magyarok, a KSH friss adatai szerint tavaly a hazai autópark átlagéletkora 15,8 év volt - szóval gyaníthatóan mostanra átlépte a 16-ot. Mindezt tetézi a családok tekintetében, hogy az Isofix-rendszer csak 2011 óta kötelezően beépítendő elem az újonnan forgalomba helyezett autókban az EU-ban - addig csak saját szakállra építették be a gyártók, vagy extraként lehetett kérni.

Azaz az átlagos magyar autóban valószínűleg nincs ilyen rendszer.

Ahogyan a németek tesztjéből is kiderült, hiába akarna jót a szülő, az itthon 10-20 ezer forint közötti összegért kapható, utólagos Isofixek helyett inkább válasszuk a hagyományos módszert, és kössük be a gyerekülést a hárompontos biztonsági övvel.

Itt a nagy gyerekülés teszt eredménye

Korábban a Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi fogyasztói szervezetekkel együttműködve 143 gyerekülést vizsgált, beleértve a Cybex, Maxi Cosi, Britax Römer és más népszerű márkák termékeit. A biztonsági tesztek során frontális és oldalirányú ütközéseket szimuláltak, valamint vizsgálták a termékek könnyű használhatóságát és vegyi anyag tartalmát. A Kinderkraft Comfort Up 9-36 kg gyerekülés teljesen megbukott, mivel oldalirányú ütközésnél nem védte megfelelően a fejet, míg a Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist 0-18 kg támasztólába frontális ütközésnél leszakadt.

A vizsgálat során kiderült, hogy több ülés tartalmazott egészségre káros vegyi anyagokat, például naftalint, amely rákkeltő lehet. Bár a könnyű használhatóság és kényelem is fontos, a Tudatos Vásárlók Egyesülete elsősorban a biztonságot és az egészségre gyakorolt hatásokat javasolja figyelembe venni a vásárláskor. A legjobban teljesítő termékek közé a Cybex, Nuna, Maxi Cosi és Bugaboo bizonyos modelljei tartoztak, átlagosan 150 000–212 000 Ft áron.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Ősi magyar hagyományokhoz nyúlhatnak vissza vidéken: ezzel felvehetik a kesztyűt a klímakrízissel

A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.

Jártál már homoktövis szüreten? Most megteheted! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Moziest: új társasjáték filmrajongóknak (x)

A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. október 14. hétfő
Helén
42. hét
Október 14.
Kolumbusz-nap
Október 14.
Steve Jobs nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?