A Mazda CX-60 frissített változata csak apró külső módosításokat kapott, de ezek mögött továbbra is egy tágas, erős és kifinomult szabadidő-autó rejlik.

2025. január 1-jétől az Európai Unióban új károsanyag-kibocsátási határértékek lépnek életbe, amelyek jelentős áremelkedést hozhatnak az új autók piacán. Az előrejelzések szerint a jövő évtől egyes járműkategóriákban nemcsak "tisztább", de drágább autókra is számíthatunk, mivel a szigorítások hatására a gyártóknak egyre nehezebb lesz megfelelniük az új követelményeknek.
Az EU 2009 óta kötelező flottaszintű szén-dioxid-kibocsátási határértékeket szabott meg az újonnan értékesített személyautókra. Az ezt követő években újabb, egyre szigorúbb szabályozások léptek életbe, amelyek célja a károsanyag-kibocsátás csökkentése volt. Az autógyártóknak, akik nem felelnek meg az előírásoknak, az eladott járműveik számával arányos bírságokat kell fizetniük.
Ezek a szabályozások általában 5-6 éves türelmi időt biztosítanak a gyártóknak a szükséges átalakításokhoz. Az utolsó, 2019-es rendelet, amely 2025-re 20, 2030-ra pedig 47%-os emissziócsökkentést irányoz elő, nem abszolút határértékeket állapított meg, hanem a 2021-es uniós átlaghoz viszonyított csökkentést követel meg. A cél 93,6 g/km flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás elérése, amelyre az autógyártóknak 2025-ig kell megfelelniük.
Az elmúlt években három fontos trend formálta az európai autógyártást: a dízelmotorok piaci részesedésének csökkenése, a szabadidőjárművek térnyerése a hagyományos személyautók rovására, valamint a hálózatról tölthető járművek elterjedése. Míg a dízel és a hagyományos modellek háttérbe szorulnak, a zöld technológiák iránti kereslet nő, ami kedvezően befolyásolta az átlagos CO2-kibocsátás csökkentését.
Azonban 2024-re a kormányzati támogatások csökkenése miatt várható, hogy a villanyautó-vásárlási kedv is mérséklődik. A korai befogadók már áttértek az elektromos autókra, de a gazdasági bizonytalanság miatt a többség nem követi őket. Ezt felismerve a hagyományos gyártók hibrid modellek fejlesztésére összpontosítanak, de ezek a változtatások csak hosszú távon fognak éreztetni hatást - írja a Kreszváltozás.
A helyzet súlyosbítja, hogy a 2024 nyarán lejárt türelmi idő miatt több gyártó döntött úgy, hogy nem forgalmazza tovább a kisautókat, ami szintén hozzájárul az emissziós normák teljesítésének nehézségéhez.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
De vajon minden új autó drágább lesz 2025-től? A válasz nem egyértelmű. Mivel nem minden gyártót érintenek az új szabályok egyformán, azok a cégek, akik széles választékot kínálnak, rugalmasabban tudják kezelni a változásokat. A gyártóknak érdekük fenntartani a takarékos és tiszta modellek részesedését az eladásaikban, hogy ne veszítsenek piacot.
Ami a jövőt illeti, várhatóan a kisebb darabszámban értékesített, magasabb üzemanyag-fogyasztású modellek lesznek a legnagyobb vesztesek. Ezek közé tartoznak a sportmodellek és egyes nem meghatározó típusok, amelyek eltűnhetnek a palettáról. Az átlagvásárlók számára a változások talán nem lesznek annyira szembetűnőek, de az autók iránt érdeklődő vásárlóknak érdemes felkészülniük arra, hogy kedvenc típusaik már nem lesznek elérhetőek.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az újratölthető flakonok a kozmetikai iparba is betörtek (+Videó)
A Respray flakonokat már 30 üzletben tölthetjük újra.


