0 °C Budapest

Három klikkeléssel hódít a jövő bankja Magyarországon

2016. november 14. 14:03

Ahogy a legtöbb online felületnél, vagy okostelefonos alkalmazásnál, úgy a FinTech megoldásoknál is nagy jelentősége van annak, hogy milyen az a felület, amivel a felhasználó találkozik, mennyire tudja könnyen kezelni, mennyire közérthető. Hiába van szó ugyanis komoly pénzügyekről, a FinTech egyik fontos üzenete, hogy ezt a témát lehet, sőt kötelező közérthetően tálalni a felhasználóknak. Az önmagában nem elég, hogy a jövő digitális bankolása olcsóbb, gyorsabb és kényelmesebb legyen - figyelmeztet Hetényi Márk, az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese.

A legtöbb alkalmazás, online felület, amit használunk - például az okostelefonunkon - általában nagyon alaposan megtervezett folyamat, amit a felhasználó (szerencsés esetben) könnyen és egyszerűen tud kezelni. A fejlesztők számára nagy kihívás, hogy a legbonyolultabb rendszereket is felhasználóbaráttá tegyék.

Nincs ez másként a FinTech világában sem: azoknak a felületeknek (például honlapoknak, mobiloldalaknak, okostelefonos alkalmazásoknak), amelyeken a pénzügyeinkről döntünk, ugyanúgy közérthetőnek és könnyen használhatónak kell lenniük - mondták el a szakértők az MKB Bank által szervezett FinTech Akadémia második napján.

Azaz a gyakorlatban a siker egyharmada azon múlik, hogy 3 klikkeléssel el lehet-e adni egy pénzügyi terméket.

Pop András, a UX Studio UI/UX designere úgy látja, a FinTech fejlődésében nagy szerepet kap a UX (user experience, azaz felhasználói élmény). Példaként említette, hogy másként hozunk döntéseket ha okostelefont használunk, mint ha desktopot.

Azt is hozzátette, hogy mindig van egy célcsoport- és korosztály-meghatározás arra vonatkozóan, hogy kinek készül a termék: természetesen másként kell tervezni egy olyan applikációt, amit egy idősebb generációnak készül, mint egy olyat, ami a gyermekeknek.

A bankokkal egy úton

Szilágyi Péter, a CEU Pénzügyi fakultáció docense előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a pénzügyi szolgáltatások egyre kevésbé szolgáltató-alapúak, sokkal inkább szolgáltatás- és termék-alapúak. Így lehetséges az, hogy sok olyan szolgáltatás, amit korábban csak bankok végeztek, sok esetben átvállalnak a tech-cégek, üzletláncok, telekom-cégek.

Az olyan óriáscégek, mint a világ legnagyobb webshopjának számító Alibaba.com, már FinTech cégként is működnek, például áruhiteleket adnak. (Magyarországon a Telenornak vagy a Vodafone-nak voltak hasonló tervei.) Az is egyre gyakoribb, hogy olyan aggregátoroktól kapjuk a banki szolgáltatásokat, ahol összegyűjtik azokat.

A kutató úgy véli, a bankok egyre intenzívebben elkezdtek együttműködni a FinTech cégekkel: így lehetséges az is, hogy globálisan az emberek kétharmada használ valamilyen FinTech szolgáltatást, a növekedés a legmagasabb az Y-generációnál és a fejlődő országok esetében.

Vizi Tamás, a magyar VirPAY vezetője saját tapasztalatairól számolt be: a VirPAY indulása óta autópálya-matricát értékesített, természetesen digitális formában, több nagy bank netbankjában is jelen vannak, mint kényelmi szolgáltatás. Innen fejlődött a cég egy olyan pénzügyi szolgáltatóvá, amely egy klasszikus netbankot üzemeltet (maga a szolgáltatás a közeljövőben indul) úgy, hogy nem áll mögöttük tényleges banki háttér.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A cég rendelkezik MNB-engedéllyel, és olyan pénzügyi tranzakciókat lehet bonyolítani náluk, mit például számlavezetés több devizanemben is, vagy speciális árazású devizaváltás. A számlákhoz ugyanakkor hamarosan MasterCard kártyákat is biztosítanak.

Vizi kiemelte, hogy egyfajta "extra" szolgáltatásként ügyfeleikkel korrekt hangvételű, emberközeli kommunikációt tudnak bonyolítani, és a cég vezetői is elérhetőek, így valós párbeszéd alakulhat ki.

Lemák Gábor FinTech-szakértő prezentációjában emlékeztetett arra, hogy a FinTech cégekre is szigorú szabályozási környezet vonatkozik globálisan és Magyarországon is, utóbbi természetesen a Magyar Nemzeti Bank (MNB) részéről. A szigorú szabályozás miatt egyelőre nem tudták megvetni a lábukat a magyar piacon olyan FinTech-szolgáltatások, mint a P2P lending (közösségi kölcsön) vagy az un. tőkebefektetés alapú crowdfunding (profitcélú közösségi finanszírozás). Ugyanakkor jönnek azok az új FinTech modellek, amelyek a pénzügyi szolgáltatók infrastruktúrájára és licencére alapozva nyújtanak pénzforgalmi szolgáltatásokat.

Hetényi Márk, az MKB Bank retail és digitális vezérigazgató-helyettese attól óvta a FinTech megoldásokkal, ötletekkel rendelkezőket, hogy elvegye a kedvüket a szabályozás összetettsége. Az MKB FinTech Program keretében a bank nem pusztán kaput nyit az újító gondolatoknak, hanem egyértelműen arra törekszik, hogy a kezdeményezés résztvevőinek segítsen megtalálni a szabályozói környezet kihívásaira adható legjobb megoldást.

A fintech a barátunk és a jövő versenyelőnyének záloga a partnerségben rejlik

- fogalmazott Hetényi Márk, aki szerint a felhasználók többet várnak annál a jövő digitális bankolásától, mint hogy olcsóbb, gyorsabb és kényelmesebb szolgáltatást jelentsen.

Cikkünk megjelenését az MKB Bank támogatta. Sorozatunk előző része:

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?