A lakosság 80 százalékának karácsonyi asztalán idén is jelen lesz a hal, ennek köszönhetően az éves hazai halfogyasztás 35-40 százaléka karácsonyra koncentrálódik.
Új pénzügyi ismeretterjesztési kvízjátékokkal, valamint tematikus internetes aloldallal készül a jegybank a karácsonyi időszakra. „A hitel nem ajándék” kampány célja a felelős kiadástervezés, vásárlás és – szükség esetén – kölcsönfelvétel elősegítése annak érdekében, hogy ne „ajándék” hitellel terheljük meg a karácsonyi ünnepeket. Az egyre összetettebb online vásárlási környezetben és a kiberbűnözők fokozódó aktivitásával szemben kiemelt cél a fogyasztók pénzügyi és digitális tudatosságának erősítése is.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) idei karácsonyi kampánya az adventi időszakban minden vasárnap új kvízkérdésekkel teszi próbára a fogyasztók ismereteit különböző pénzügyi témakörökben a jegybank közösségi médiafelületein. A kérdések segítenek átgondolni pénzügyeinket, és felmérni, hogy megfelelő pénzügyi ismeretekkel felvértezve készülünk-e az ünnepekre. A kampány mottója, „A hitel nem ajándék!” arra is emlékeztet, hogy a karácsonyi vásárlások során különösen fontos a felelős hitelfelvétel és pénzügyi tudatosság.
Az ünnepi költségvetés megtervezésével megelőzhető a túlköltekezés. Az MNB arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy már az ünnepi bevásárlások előtt készítsenek költségvetést, amely figyelembe veszi az ajándékokra, dekorációkra, ünnepi menükre és programokra szánt összegeket. Ehhez az MNB Pénzügyi Navigátor honlapján elérhető „Tervezze meg kiadásait!” füzet és az MNB Háztartásiköltségvetés-számító kalkulátora is segítséget nyújt, melyek gyakorlati tippekkel segítenek a pénzügyeink átláthatóbb kezelésében.
Az év végi időszakban sokan igényelnek rövid lejáratú, kisebb összegű hiteleket is a karácsonyi kiadások fedezésére. Ez esetben azonban fontos, hogy alaposan mérlegeljük a kölcsön igénybevételének feltételeit. Az ünnepi vásárlásokra szánt hiteleknél is érdemes figyelembe venni a kölcsön teljes hiteldíj mutatóját (THM), a törlesztőrészlet mértékét, a futamidőt és az egyéb költségeket. Az MNB „Hitel- és lízingtermék-kereső” kalkulátora segítséget nyújt a megfelelő hiteltermék kiválasztásában. A fogyasztási hitelekről és a megfontolt hitelválasztás szempontjairól részletesebb tájékoztatás olvasható a Hitel, lízing menüpontban, valamint a vonatkozó „Fogyasztási hitelek” című Pénzügyi Navigátor füzetben.
Ha megbántuk online vásárlásunkat, a szerződés megkötése után 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk attól. Szolgáltatás esetén ez az időpont a szerződés megkötésétől, termék esetében a kézhezvételtől számítandó. Amennyiben hitelből vásároltunk és utóbb meggondoljuk magunkat, 14 napon belül a hitelszerződéstől is lehetőségünk van elállni, ha a kölcsönt még nem folyósították. Ha ez már megtörtént, akkor is díjmentesen felmondható a hitelszerződés ezen időszakon belül, azzal a különbséggel, hogy ilyenkor a hitel összegét legkésőbb 30 napon belül, az adott időszakra megállapított időarányos hitelkamattal együtt vissza kell fizetnünk. Az elállás és a felmondás a hitelhez kapcsolódó egyéb szolgáltatásokra (pl. biztosítás) vonatkozó szerződést is felbontja.
Panasz, jogvita esetén az elsődleges cél, hogy próbáljuk megoldani azt a kereskedővel vagy (hitel esetén) a pénzügyi szolgáltatóval. Amennyiben nem járunk sikerrel, úgy a kereskedővel folytatott vitánkban az illetékes békéltető testülethez, pénzügyi szolgáltató esetében pedig a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhatunk, mely díjmentes és gyors eljárásával segíthet megoldani jogvitánkat. Pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdésekben az MNB ügyfélszolgálata, valamint Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózata lehet segítségünkre.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Amennyiben webshopon, internetes áruházban vásárlunk, úgy fontos szem előtt tartani, hogy a kiberbűnözők is készülnek a karácsonyt megelőző időszakra: a vásárlási lázban gyakran webáruházak vagy csomagküldő cégek nevében küldenek adathalász üzeneteket. Az MNB folyamatosan figyelmezteti a fogyasztókat, hogy mindig ellenőrizzék az online vásárlási platformok hitelességét és legyenek óvatosak a túl kedvező ajánlatokkal. A bankkártyás visszaélések elkerülése érdekében érdemes olyan virtuális kártyát használni, amelyet kifejezetten online vásárlásokra használunk és amelyen csak az ehhez szükséges összeget helyezzük el. Az MNB Pénzügyi Navigátor Digitális biztonság menüpontjára kattintva részletes útmutató található az adathalász támadások megelőzéséről és az online biztonsági tippekről. Az egyes csalástípusokról – így például a hamis online webáruházakról, ajánlatokról, a hamis tranzakciók jóváhagyásáról – további tájékoztatás és hasznos tippek érhetőek el a KiberPajzs honlapján.
A fenntartható karácsonyt az MNB kampánya környezetbarát tippekkel is segíti. A „zöld karácsony” jegyében például a házi készítésű dekorációkkal és ajándékokkal csökkenthetjük a hulladék mennyiségét, egyúttal a költségeket is, a kézzel készített meglepetés ráadásul szeretteink felé is kedves gesztus. Az MNB Családi Zöld Pénzügyek oldala hasznos tippekkel szolgál arról, hogyan lehet az ünnepeket környezetbarát módon megélni, például saját adventi naptárak és díszek készítésével, valamint tudatos ajándékvásárlással.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.
-
Cassini Ötletverseny: egyedülálló lehetőség az innovátorok számára (x)
A Design Terminál már harmadszor vesz részt a CASSINI Ötletverseny megszervezésében.