2 °C Budapest

Tarol a vírus: amikor a hirdető mindent tagad...

Pénzcentrum
2008. június 4. 05:40

A klasszikusok... Könyöködön jönnek ki a tévéreklámok? Unod a szokványos "rátukmáló" stílusú hirdetői erőlködést? Egyre többen vannak ezzel így, egyszerűen rengetegen megcsömörlöttek már a hagyományos hirdetésektől, melyekkel ébredésünktől a lefekvésig bombáznak bennünket nap mint nap. Ez az óriási reklámzaj és a fogyasztók ezzel járó túlterheltsége oda vezetett, hogy csakis az éppen releváns problémánkra megoldást kínáló terméküzenetekre figyelünk oda, illetve egyre inkább csak újszerű, érdekesebb eszközökkel vagyunk megszólíthatók. A legnyerőbb, ha szinte egyáltalán nem érezzük tolakodónak a hirdetést, mert a reklámozott márka esetleg kicsit háttérbe húzódik a kreatív üzenet kedvéért.

Mit tud a vírusmarketing?

A vírusmarketing az egyik legfiatalabb marketingeszköz, ennek megfelelően definíciója egyáltalán nem kiforrott még, működési elve azonban rendkívül egyszerű. A Word of Mouth Marketing Association meghatározása szerint a vírusmarketing olyan szórakoztató vagy informatív üzenetek előállítását jelenti, melyeket a fogyasztók érdemesnek találnak arra, hogy megosszák ismerőseikkel (általában e-mail továbbküldés formájában), így segítve elő az exponenciális terjedést.

Az elv tehát végtelenül egyszerű: ráakadunk a neten egy vicces videó tartalomra, esetleg emailben kapjuk azt és szeretnénk, ha ismerőseink is jól szórakoznának rajta, ezért elküldjük nekik is. Az eszköz természetesen onnan kapta a nevét, hogy egy igazán szórakoztató, jól eltalált kreatív vírusszerűen terjed mindenféle terjesztési költség nélkül. (Érdemes megjegyezni, hogy az ilyen hirdetések legideálisabb közege az internet, hiszen itt a legegyszerűbb a gyors és tömeges elterjedés.)

Láthatjuk, hogy ez az eszköz gyakorlatilag mindent egy lapra tesz fel: minden a kreatívon múlik. Ha nem tetszik egy videó vagy szöveges üzenet, esetleg zene, akkor egyszerűen nem küldjük tovább és máris megszakadt a terjesztés. A vírusmarketing egy olyan speciális terület, ahol nincsenek kőbevésett szabályok és sikerreceptek, az azonban biztosan kijelenthető, hogy magának a reklámüzenetnek nem szabad uralkodónak lennie, mert az taszítólag hathat a célközönségre.

Mégis kell terjeszteni? Ingyen van...

Ha megvan a jó kreatív, akkor azért valahogy el kell kezdeni a terjesztését, ez azonban rendkívül egyszerű és gyakorlatilag ingyen is megoldható. Meg kell találni a vicces videókat, képeket tartalmazó portálokat, az úgynevezett magvető site-okat, melyeken elhelyezhető új tartalomként a vírusfilm. Ha valóban jó az anyag, akkor a terjedése ettől fogva szinte garantált.

A terjesztés szempontjából meghatározó persze, hogy a szolgáltató felvállalja-e, hogy a nyíltan megbotránkoztató hirdetést ő rendelte. Ha nincs tagadás, akkor a kreatív a formális csatornákon (céges honlap, hirdetési felületek) is terjeszthető, sokkal izgalmasabb azonban az az eset, amikor a hirdető elhatárolódik saját reklámjától és a műbotrányt is a maga javára fordítja. Utóbbi iskolapéldája a Ford Ka reklám, melyben a napfénytető lefejezte a macskát, kiváltva ezzel az állatvédők tiltakozását, még szélesebb körben megismertetve így a filmet. (Ebből azóta a Ford sportot is űzött ...)

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ha belegondolunk egy ilyen hirdetési kampány esetében a megrendelőnek gyakorlatilag egyetlen költsége merül fel: a kreatív legyártására kifizetett milliók, a terjesztés azonban a műfaj jellegéből adódóan már önműködő folyamat. Ma már elég széles réteget ér el hazánkban is az internet ahhoz, hogy a kreatívok legyártása költséghatékonynak minősüljön, ennek megfelelően találkozhatunk is hazai vírusfilmekkel is szép számban, legyen szó akár politikai marketingről vagy egy kampányjellegű marketingakció ilyetén megtámogatásáról, amilyet a legutóbbi kötelező biztosítási kampányban láthattunk.

Mielőtt vásárolsz: biztos, hogy tudni akarod?

Így kezdődött volna? Kicsit kilóg a sorból...

A legendák szerint a vírusmarketing a Hotmail ingyenes email-szolgáltató kezdeményezéséből született, melynek keretében minden email aljára beillesztettek egy rövid szöveges linket (Legyen önnek is saját ingyenes email címe!). Így gyakorlatilag minden egyes regisztrált felhasználó reklámozta elküldött leveleivel a szolgáltatást, a Hotmail pedig piacvezetővé vált a maga kategóriájában.

A fent leírtakból azért látszik, hogy a kezdetekből ma már csak az exponenciális terjedés maradt meg, a hangsúly pedig a humoros vagy éppen megbotránkoztató kreatívra helyeződött át.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?