Több ezren próbálnak évente szerencsét közvetítőként a biztosítási szektorban. Sokan közülük csatlakoznak valamelyik többes ügynök hálózathoz, vagy elkötelezik magukat egy-egy biztosító mellett. Ezek a közvetítők nagyrészt a lakossági termékeket forgalmazzák, míg a vállalati szektorok piacát az alkuszcégek "uralják". Természetesen van átfedés a lakossági és a vállalati szektor között, azonban van egy terület, amely lehetőséget ad a piacra lépésre, illetve a további növekedést is megalapozhatja.
A jelenlegi biztosításközvetítő piac, ha nagyon egyszerűsítve akarjuk áttekinteni, úgy működik, hogy az MLM rendszerben működő többes ügynökhálózatok, az egyes ügynökök és a biztosítók saját hálózatai nagyrészt a lakossági élet és vagyonbiztosítások területén tevékenykednek. Az alkuszcégek pedig jórészt a vállalati vagyonbiztosításokat értékesítik, és megjelennek a lakossági szektor nem-élet területén is.
Jelen cikkünkben a vállalati termékek piacával foglalkozunk és megvizsgáljuk, hogy mely területeken van még lehetőség a növekedésre.
A piac
A hazai vállalati szegmenst változatlanul az alulbiztosítottság jellemzi. Míg a piac egésze dübörög és még 2006-ban mintegy 20 százalékos bővülést ért el, addig a díjbevétel 15-20 százalékát adó vállalati biztosítási szegmens stagnál.
A biztosításon való spórolás azonban nem csak a kis cégek jellemzője. Leginkább a különböző vagyon és felelősségbiztosításokon takarékoskodnak a cégek, személybiztosítást pedig szinte még egyáltalán nem vásárolnak. Egyrészt a biztosítás teljes mellőzése, másrészt a az alulbiztosítottság jellemzi a piacot. Tehát mindenki vásárol valamilyen terméket, leginkább a hitelintézetek vagy az üzleti partnerek nyomására, de ezek legtöbbször részben sem fedeznek egy esetleges kárértéket.
Az alábbi néhány diagram jól mutatja, hogy a hazai alkuszcégek az elmúlt években leginkább a nem-élet területre összpontosítottak. A diagramban az Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) tagjai által közölt adatokat összevontan ábrázoltuk.
Jól látszik, hogy míg év/év alapon mindkét üzletágban dinamikus a díjbevétel növekedés a biztosítási szektorban, addig az alkuszok jutalékbevétele csak a nem élet üzletágra koncentrálódik. Még tovább árnyalja a képet, ha megvizsgáljuk élet és nem-élet területenkénti bontásban az alkuszcégek által kezelt díj nagyságát, biztosító társaságonként.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mely területre érdemes tehát belépnünk?
A fenti adatok alapján a csoportos személybiztosítások területe az, amely lehetőségként tátong minden piaci szereplő előtt. A kérdés már csak az, hogy kereslet is van-e a termékek iránt?
A növekvő járulék- és adóterheknek köszönhetően, egyre több hazai vállalkozás ismeri fel a biztosításokban és az ezekre épülő cafetéria rendszerekben rejlő lehetőségeket. A biztosítók termékfejlesztései is egyre inkább ösztönzi az alkuszokat ezen konstrukciók forgalmazására, ugyanis komplett, személyre szabható csomagokat kínálnak a vállalati ügyfeleiknek, megkönnyítve ezzel az értékesítést. Ezek azok a tényezők, amelyek a piac fejlődését vetítik előre.
Emellett a személybiztosítások területén a jutalékkulcsok is magasabbak, mint vagyonbiztosítások esetén. Míg az első esetében 25-30 százalékos jutalékkulcsokról beszélhetünk (ami természetesen alatta marad a lakossági élet üzletág gyakran 100 százalék feletti kulcsainak, igaz, vállalati szegmensben a volumen is sokkal nagyobb), addig a második esetben a 15-20 százalékos jutalékkulcsok a jellemzőek.
A lehetőséget felismerve, már több nagy alkuszcég lépett és kialakították a saját személybiztosítási osztályaikat, amely már a meglévő ügyfélkörre építve értékesítenek (keresztértékesítés) cafeteria rendszereket és csoportos személybiztosítási termékeket.
Azonban ezek a cégek jellemzően a nagyvállalati és a nemzetközi szektorral foglalkoznak így a kkv-k területe továbbra nyitva áll sok alkuszcég előtt.
Ki jár jól ezzel? Újabb törvény került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárak ügyében
A társadalmi egyeztetés keretében beérkezett módosításokkal került benyújtásra az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.