Februárban az egyik online szupermarket vásárlóinak több mint háromnegyede választott a saját márkás termékeik közül.

A kereskedők, a szállítók terhei nem engedik, hogy a 2025-ös húsvéti ünnepre ne emelkedjen a csokoládé ára - ezt tudtuk meg a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkárától, amikor a drágulásról kérdeztük éppen egy hónappal húsvét előtt. Intődy Gábor elmondta lapunknak, hogy az alapanyag-drágulástól kezdve gyakorlatilag mindennek emelkedett az ára, ami az édességek előállításához és szállításához kell. Az mindenesetre szerinte nem várható még így sem, hogy a magyarok lemondanának a húsvéti csokiról - legfeljebb joban átgondolják, miből mennyit, mennyiért vásárolnak.
Éppen egy hónap múlva lesz húsvétvasárnap, vagyis akkor már csak egyet kell aludniuk azoknak a férfiaknak, fiatal fiúknak vagy gyerekeknek, akik a sok évszázados néphagyományt követve locsolkodni indulnak. Teszik ezt annak reményében, hogy a látogatásért cserébe majd igazi, vagy csokoládéból készült tojást kapnak, szintén teljesítve a régi hagyományt a meglocsolt lányok, asszonyok.
Az azonban már komolyabban gondolkodóba ejtheti a családokat, hogy hogyan gazdálkodják ki az édességeket az ünnepre 2025-ben. Mint a Pénzcentrum az édességgyártók szövetségétől most megtudta: 2025 húsvétja előtt egészen biztosan mélyebben a zsebünkbe kell majd nyúlni, mint a korábbi években, ha csokoládéval is meg akarjuk lepni a családtagokat és más locsolókat. Mennyivel drágult tavalyhoz képest a húsvéti csoki, és jelentheti-e mindez azt, hogy egyre többen mondanak le erről az ünnepkor?
Mitől drágulhat a csoki?
A csokoládé árát több tényező is befolyásolja, ebből az egyik a világpiaci ár. Ha ránézünk a grafikonokra, akkor azt láthatjuk, hogy az alapanyag minimálisan drágább, csakhogy az elmúlt év során a piaci ár tonnánként egy elképesztő hullámvasutazást mutatott be, mire visszatért a 8 ezer dolláros szintre.
Nem szabad elfelejteni emellett a szállítási költségeket, valamint azt sem, hogy a kakaószüretelő munkások - akikből amúgy sincs túl sok - egyre inkább érvényesíteni képesek a jogaikat, és a fair trade szellemáben a keresetük, az életkörülményeik minden évben javulnak. Ez természetesen szintén drágítja a kakaóbabot.
Végezetül ha már feldolgozták, legyártották a csokoládét vagy más édességeket, ezek még mindig ki vannak téve az adott ország drágulásának - különösen igaz ez hazánkra, ahol a legutóbbi inflációs jelentés szerint februárban a kakaópor pédlául 13,8 százalékkal került többe, mint egy éve ugyanekkor. Erről már írtunk korábban:
Ráadásul a kakaó, csokoládé, vagy más édesipari termékek sem kerültek be abba a harminc terméket felvonultató listába, amelyben a nemrég bejelentett árréstopos termékek vannak. Aki tehát csokit szeretne húsvétra, annak fel kell készülnie a drágulásra.
Nem tehetnek mást, emelnek a kereskedők
Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára a Pénzcentrum megkeresésére elmondta, hogy a drágulás tényét valóban nem lehet letagadni, és ő is számos okot említett.
Várhatóan drágábbak lesznek a húsvéti édességek 2025-ben az előző évhez képest. Ennek legfőbb oka az alapanyagárak emelkedése. A kakaó ára 2024 folyamán rekordmagasságba emelkedett a gyenge termés és a kereslet növekedése miatt, de nőtt a cukor ára is. Növekedtek az energia- és szállítási költségek, a munkabérek. Számos adó és díjtétel emelkedett, ahogy a cégek által fizetendő közműdíjak is sokkal magasabbak, amiből részben nyilván a lakossági rezsit finanszírozzák
- mondta kérdéseinkre a főtitkár. Azt is elmondta, hogy ebben a helyzetben a gyártóknak nincs más lehetőségük, mint emelni az árakon.
A gyártók ezeket a brutális költségnövekedéseket nem tudják lenyelni, a termékek árait emelniük kell. A végén tehát a fogyasztó fizet meg mindent. Ugyanakkor az állam most nyomás alá helyezte a kereskedőket, akik ezért az emelt átadási árakat nem akarják befogadni. Nemrég az élelmiszeripari beszállítók egy részét is arra kezdték kényszeríteni, hogy ne emeljenek árakat. Már csak az a kérdés, hogy ki tud veszteségesen termelni, vagy kereskedni - mert ez csak egy rövid ideig működhet így, közben pedig a cégek egyre jobban kiszáradnak, és veszítenek a versenyképességükből
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 616 989 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 141 676 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- adott rövid helyzetelemzést Intődy Gábor.
Kevesebb csokit esznek a magyarok
A főtitkár ezután kitért arra, hogy drágulás ide vagy oda, a magyar vásárlók zöme hallani sem akar arról, hogy lemondjon a húsvéti csokiadagról akár magának, akár a családtagok számára veszik.
A húsvéti időszakban jellemzően növekedés figyelhető meg az édességfogyasztásban. A slágertermékek továbbra is a csokinyúl és csokitojás. A húsvéti időszakban az édességeladások általában 15-20%-kal emelkednek az év többi hónapjához viszonyítva
- mondta lapunknak Intődy Gábor. Azt azonban már el tudja képzelni, hogy fejenként csökkenni fog a fejenként vásárolt vagy elfogyasztott mennyiség, és ennek megintcsak a drágulás az oka. Emellett elmondta: attól, hogy egy adott húsvti édesség "saját márkás", a minőségre így sem lehet semmilyen panasz.
A gazdasági helyzet valóban arra készteti a vásárlókat, hogy jobban megválogassák, mire költenek. Ugyanakkor az édesség jellemzően úgynevezett "kis luxusnak" számít, amelyre a magyar fogyasztók még nehéz időkben is hajlamosak költeni, különösen az ünnepek alatt. Várható azonban, hogy a vásárlók alacsonyabb árkategóriajú, de továbbra is jó minőségű, például saját márkás termékeket választanak, vagy kevesebb terméket vesznek
- zárta a húsvét előtti összegzést Intődy Gábor.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


