A magyar méz évtizedek óta a minőség és tisztaság jelképe, ám az exportorientált ágazatot ma olcsó, hamisított termékek és egyenlőtlen piaci viszonyok szorítják háttérbe.
Sokan talán nem is tudják, de külön szubkultúrája van világszerte a karórák vásárlásának, viselésének, gyűjtésének – ez Magyarországon sincs másképp. Az órák árai rendkívül széles skálán mozognak, és mindenki más-más dolgot lát benne: valakinek a funkció fontos, más az ékszert látja benne, és bizony egyesek számára befektetésnek sem utolsó. Cikkünkben utána jártunk, mi befolyásolja egy-egy óra árát, illetve szemügyre vettük a a legnagyobb hazai online piacterek eladási adatait is.
Korábbi cikkeinkben már több alkalommal is foglalkoztunk az antik termékek világával: írtunk antik könyvekről, egy esetben pedig átfogó, összefogaló anyagot közöltünk több ilyen értékes tárgyról is. Legutóbbi cikkünkben a luxuscikkek és divattárgyak kerültek terítékre.
Ezúttal a órák világába kalauzolnánk az olvasókat, ahhoz pedig, hogy teljesebb képet kapjunk ezeknek a tárgyaknak, ékszereknek a világáról, egy szakértőt is megszólaltattunk – de az ország legnagyobb online piacterei, a Vatera és Jófogás is megosztották velünk eladási adataikat.
A órák árát befolyásoló tényezők
A karórák ára számos tényezőtől függ: az első és talán legfontosabb maga a belső szerkezet, amely az óra szíve.
Alapvetően háromféle szerkezettel találkozhatunk: ez a kvarc, a mechanikus és a mechanikus automata. Ezek közül a kvarc a legolcsóbb, mivel egyszerű, elemes működésű, mégis talán az összes közül ezek a legpontosabb szerkezetek. Élettartamuk és anyaghasználatuk miatt viszont nem véletlenül tartoznak a legolcsóbb árkategóriába.
– mondta el megkeresésünkre egy neve elhallgatását kérő budapesti óraszakértő.
„A mechanikus órák esetében az óra rugóját kézzel kell felhúzni, míg az automata változatban a rugót egy billenő mechanizmus húzza fel, amely a viselő mozgására reagál. Bár az automata a legdrágább, ráadásul a kvarchoz képest még valamivel pontatlanabb is, élettartama és tartóssága miatt rengeteg órakedvelő ezt a típust preferálja” – magyarázta a szakember.
Persze nem minden automata szerkezet egyenlő: olcsóbb, rossz minőségű példányok ebben a kategóriában is léteznek. Elsősorban a kínai szerkezetek, amik gyorsan tönkremehetnek.
Gyártási hely és minőség
Emiatt a gyártási hely is meghatározó tényező. A svájci órák hírneve a legnagyobb: mint azt sokan tudhatják, a „swiss made” címke komoly presztízst jelent az iparágban.
Azonban sok nagyobb gyártó, mint például a Tissot, már Kínában szerelteti össze bizonyos modelljeit. Ezért azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a „kínai” szerkezetek kivétel nélkül rosszak lennének. Ezek az órák továbbra is megfelelnek a magas minőségi követelményeknek, de a tömeggyártás miatt már elkerülhetetlenül több a selejt, a minőség pedig időnként ingadozhat.
– ecsetelte a helyzetet a szakértő.
A felhasznált anyagok is jelentős mértékben befolyásolják az árat. Egy „luxusóra” esetében vagy azért találkozhatunk csillagászati árakkal, mert az órának a szerkezete kiváló minőségű anyagokból készült, vagy éppen ellenkezőleg: ennek a hiányát igyekszik a gyártó kompenzálni azzal, hogy tele van rakva a készülék gyémánttal, arannyal, drágakövekkel. Ilyen esetekben az órák értékének 90%-át is ezek adják, nem pedig a precíziós tervezés. Ám sok esetben egy drága óra még ezeknek a kritériumoknak sem felel meg.
Mint sok más terméknél, úgy az órák esetében is gyakran előfordul, hogy egy vásárló valójában csak gyártó nevéért, brandjéért fizet, és nem kimondottan a kapott minőségért. Bizonyos országokban, mint Svájc, Nagy-Britannia vagy Franciaország, ahol nagyobb a kultúrája és hagyománya az óragyártásnak, ez a hatás kevésbé érvényesül, más országokban pedig valamivel jobban.
– mondta el a szakember.
A márka és az exkluzivitás
A márkanév tehát, mint ahogy az a luxustermékek világában megszokott, nagyban növeli az árakat. Olyan nagy gyártók, mint a Rolex, a Hublot vagy a Patek Philippe, nemcsak az órát kínálják a vásárlóknak, hanem egyfajta státuszt és „exkluzív klubtagságot” is.
Bizonyos modellek, mint például a Patek Philippe Nautilus, olyan exkluzívak, hogy a vásárlók nem vehetik meg egyből a kinézett szerkezetet: előbb egy várólistára kerülnek fel, és még ezután is csak maguk a gyártók dönthetik el, ki kaphatja meg végül az áhított darabot: ilyen esetekben tehát csupán egyetlen tényező a sok közül az, hogy a vásárlónak mennyi pénze van.
Természetesen léteznek limitált kiadású karórák is, amelyekkel a cél ugyancsak hasonló. Számos luxus ruhamárka esetében előordulhat például, hogy elégetik az el nem adott darabokat. Az óragyártók esetében sem példátlan az, hogy a gyártók csak egy szűk rétegnek szánják termékeiket.
Marketing és „hype”
Ahogy sok más iparágban, a marketing és a hype is fontos szerepet játszik a karórák piacán. Bizonyos ruhamárkák, amelyek néha olcsó kínai szerkezetet tesznek egy luxusóra árkategóriájába, csupán a logóért kérnek extra pénzt. Az ár-érték arány szempontjából azonban olyan márkák, mint a Casio, kiemelkednek, és sok óragyűjtő is ezt tartja a legjobb választásnak.
Így alakult a kereslet az elmúlt években az online piactereken
A pandémia időszakában, 2021-2022-ben kifejezetten magas volt a Vaterán a karórák megvalósult eladásainak a száma, tavaly ugyanakkor egészen jelentős, 15 százalékos csökkenést tapasztalt a piactér ahhoz képest.
A Jófogásnál ugyanakkor 2023-ban jelentős felívelés volt tapasztalható, úgy gondolják, mostanra az érdeklődés visszatért a két évvel ezelőtti szintre. A 2023-as kivételével nem voltak nagyobb kiugrások az elmúlt években. Az órapiacon szezonális trendek is megfigyelhetők: mind az eladások, mind a hirdetésmegtekintések alapján a Black Friday és a karácsonyi időszakban nő meg a népszerűségük a Jófogáson. Érdekesség, hogy a férfi karórák jóval népszerűbbek a női modelleknél, átlagosan nyolcszor több férfi karóra talál gazdára.
Ezeket keresik leginkább a vásárlók
Mint kiderült, a vásárlók leggyakrabban a márkára szűrnek, ebből a szempontból a legnépszerűbbnek a Casio és a Seiko órái járnak az élen. Természetesen az órák állapota is fontos szempont a vásárlóknak, különösen az új és újszerű darabokat keresik. Férfi karóráknál inkább a szerkezet számít, abból nem meglepő módon a kvarc működtetésű a legnépszerűbb, hiszen, mint szakértőnktől korábban kiderült, a tömeg számára összességében ez a típus számít a legmegfizethetőbbnek. Ezzel szemben a női óráknál a megjelenés fontos, például a szín és a szíj típusa kap nagyobb figyelmet.
– derült ki a piactér értékeléséből.
A Vaterán az utóbbi öt évben a tíz legmagasabb áron elkelt karóra csaknem mindegyike svájci gyártóktól származik
- IW Schaffhausen - 1,9 millió forint
- Rolex
- Breitling
- Omega
- Jaeger
Leszámítva egy egyedi gyártású magyar Evolvens karórát, ami a Tilos Rádió jótékonysági árverése keretében talált gazdára. A top 10 karóra átlagára egy kicsivel 1 millió forint felett alakult. A legmagasabb áron a svájci IWC Schaffhausen egyik férfi karórájának új állapotú darabja kelt el, amelyért közel 1,9 millió forintot kínált egy eladó - a kérdéses modell (IW371447) a Portugieser-sorozat egyik 2011-es modellje volt. A legmagasabb áron elkelt három karóra közt megtalálható női Rolex aranyóra (1,4 millió forint), két luxusóra a svájci Breitling cég gyártmányai közül (1,4 millió és 1 millió forintos áron).
A Jófogás ennél valamivel frissebb adatokkal is tudott szolgálni – 2024-ben a piactéren top 5 legdrágábban eladott karórák közé a következő darabok tartoztak
- Graham Tourbillograph - Rose Gold: 10 000 000 Ft
- 2022 Rolex GMT-Master II Batgirl Batman (hordatlan/új óra): 6 750 000 Ft
- Rolex Submariner: 5 199 000 Ft
- Rolex GMT Master II 16760 "Fat Lady": 4 150 000 Ft
- Franck Muller Vanguard - Rose Gold: 3 950 000 Ft
Jól látható tehát, hogy csupán néhány év leforgása alatt nagyon durván megugrottak a magyarországi luxusórákra kifizetett összegek. Az ugyanakkor kérdéses, hogy a korábban említett piaci instabilitás mellett mennyire éri meg befektetésként vásárolni ezeket a darabokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.