Az elhúzódó rossz idő után végre megérkezett a tavasz: süt a nap és már egy pulcsi is elég, ha kimerészkedünk otthonról.

A Buy Now Pay Later (BNPL) pénzügyi szolgáltatás néhány éve kezdte meg hódító körútját az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában, ma már több mint 30 országban van jelen. Emberek milliói vásárolnak online és próbálnak ki termékeket anélkül, hogy fizetniük kellene értük. Az új finanszírozási szolgáltatás könnyen válhat a hitelkártya új versenytársává lakossági és üzleti körökben is – a Deloitte szakértői szerint.
A vásárolj most, fizess később! – Buy Now, Pay Later (röviden: BNPL) pénzügyi szolgáltatás már korábban is létezett, az utóbbi években a digitalizáció segítségével kínál innovatív megközelítést a termékek és szolgáltatások kifizetésére. Az újítás lényege, hogy a vásárlás folyamatában – új szolgáltatók beépülésével – azonnal elérhetővé válik a kamatmentes halasztott-, vagy részletfizetési lehetőség. A szolgáltatás elsősorban olyanok számára lehet érdekes, akik nem rendelkeznek hitelkártyával, vagy más fedezetlen hiteltermékkel – mindez a B2C és B2B területen egyaránt.
A BNPL működésének magját a „pay in four” megoldás adja, amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy bármilyen vásárlás költségét négy egyenlő, kéthetente esedékes kamatmentes részletre ossza fel. Mindaddig, amíg a részletek a meghatározott időn belül kerülnek törlesztésre, a fogyasztó mentesül a további költségektől. A megoldással a fogyasztók pontosan ugyanazt az árat fizetik, mintha a teljes összeget a hitelkártyájukra terhelték volna. Arra is van lehetőség, hogy a fogyasztók ennél is kisebb részletekre bontsák kiadásaikat, akár 36 hónapig terjedő időszakra is – kamatfizetés ellenében. Ebben az esetben a kamatláb mértéke a fogyasztó hitelképességétől függ.
„Maga a BNPL fogadtatása ellentmondásos: pénzügyi elemzők és a szabályozó hatóságok egyetértenek abban, hogy a szolgáltatás a felelőtlen költekezést támogatja, ezáltal pedig képes elősegíteni a túlfogyasztás, az eladósodás veszélyeit. A BNPL, mint jelenség egyre nagyobb hullámokat vet a pénzügyi világban, amely főként azért aggasztó a késedelmes hitelek tekintetében, mert ez az ügyfeleket akár arra is ösztönözheti, hogy a meglévő hitelkártyájukat a szolgáltatáshoz kapcsolják, ezzel túlköltekezést eredményezve. Ez pedig akár egy olyan adósságspirált is eredményezhet, amely egy gazdasági válság és tartós infláció idején semmi jóval nem kecsegtet” – mondta Csonka Barbara, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.
Az ellentmondások ellenére a szolgáltatás meglehetősen elterjedt a társadalom bizonyos köreiben. Működését tekintve három alapvető és egymással szorosan összefüggő trend vezetett a BNPL megjelenéséhez és rohamos növekedéséhez: az e-kereskedelem növekedése, a hitelkártyák visszaszorulása és a magas ügyfélszerzési költségek. A globális kiskereskedelmi forgalomnak ma csupán 14%-a zajlik online, míg a fennmaradó 86% még mindig offline keretek között valósul meg, ugyanakkor az e-kereskedelem a jövő helyszíne, ahol a fogyasztók egyre több vásárlást bonyolítanak.
Fontos még, hogy a pénzköltési szokások is eltérnek egymástól generációként: az Y és Z generáció együttesen számítanak az e-kereskedelem haladó felhasználóinak, több mint 70%-uk az online vásárlás kényelmét, rugalmasságát és választékát részesíti előnyben. Ezt még inkább erősítette a pandémia okozta bezártság.
A BNPL szolgáltatással szemben a hitelkártya már kevésbé csábító opció. Igényléséhez egy sor hosszú és szigorú listának kell megfelelni, szemben a BNPL-lel, ahol a hitelbírálat pillanatok alatt megtörténik, ráadásul rejtett költségektől is mentes a szolgáltatás. Ezek alapján nem meglepő, hogy a BNPL főként az X és Y generáció körében elterjedt fizetési eszköz, ezek a generációk – általánosságban megtakarítások, stabil munkahely híján – nagy valószínűséggel nem is lehetnének jogosultak a hagyományos értelemben vett hiteltermékek igénylésére, használatára.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
„A Buy Now, Pay Later, mint pénzügyi szolgáltatás elterjedését nagyban elősegítette az egyes generációk – főként a fentebb említett fiatalabbak – hagyományos bankintézetekkel szemben támasztott bizalmatlansága is. A BNPL legnagyobb globális szereplői többek között az Affirm, a Klarna és az Afterpay, akik a pénzügyi tudatosság mellett elkötelezett hitelezőként pozícionálják magukat. Magyarországon már a nagyobb kereskedelmi bankok, de akár az Apple és a Revolut szolgáltatásai között is fellelhető a késleltetett részletfizetési lehetőség” – mondta Jalsovszky Géza, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.
Kereskedői oldalról leginkább a kosárérték növelése, a kosárelhagyási ráta csökkentése és az új vásárlók bevonzása a legfontosabb szempontokok, amelyeket a Buy Now, Pay Later akár egyidejűleg is képes kiszolgálni. Ha a fogyasztó képes magasabb árfekvésű terméket „megvenni”, az magasabb bevételt jelent eladói részen. Nem elhanyagolható az sem, hogy a szolgáltatás kihasználásával és a hosszabb fizetési határidőnek köszönhetően az adott vállalat saját fizetőképességét is képes lehet megerősíteni.
Összességében a BNPL kedvező finanszírozási alternatíva lehet a lakossági és vállalati ügyfelek körében egyaránt. A mesterséges intelligencia segítségével a jövőben akár arra is megoldás születhet, hogy a hitelbírálat szövevényes folyamatai egyszerűsödjenek, a hitellimit pedig reális időhatáron belül – tehát ne napok, hetek múltán – váljon elérhetővé az igénylő számára. Ha pedig ezek az eredmények megvalósulnak, egyértelműen a banki hitelezési folyamatok digitalizációját szorgalmazzák majd, vélik a Deloitte szakértői.

Bármelyik magyar fiókjában ott lapulhatnak ezek a régi telefonok: több százezer forintot is érhetnek
A régi mobiltelefonok és tárcsás vezetékes készülékek is egyre keresettebbek manapság: a legtöbben nosztalgiából vagy a digitális detox miatt választják őket.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Kiderült, hogy melyik a magyarok kedvenc húsfajtája
A baromfihúsok a legnépszerűbbek a Lidl magyar vásárlóinak körében - derül ki az áruházlánc közleményéből.
-
Jövőépítés pénzügyi stressz nélkül – Így segít a Fundamenta valóra váltani a lakásálmokat (x)
Ismét mozgásba lendült a lakáspiac, a lakhatás kérdése aktuálisabb, mint valaha. Az ingatlanárak az egekbe járnak, mi lehet mégis a megoldás?
-
Húsvét előtti kuponnapok a SPAR üzletekben! (x)
Eljött a húsvéti készülődés ideje, vedd Te is az irányt a legközelebbi SPAR vagy INTERSPAR áruház felé, ahol akár 20-60 százalékos kedvezmények, valamint két darab 20%-os kedvezményre jogosító Joker kupon is vár rád 2025. április 3. és 15. között.
-
Harmadszorra is a Gránit Bank lett Magyarország leggyorsabban növekvő digitális bankja (x)
Sorozatban a harmadik alkalommal ítélte a Gránit Banknak a „Leggyorsabban Növekvő Digitális Bank Magyarországon” díjat a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review magazin.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


