A legnagyobb hazai láncok is ráfeküdtek a BlackFriday-re, mi pedig jól megmutatjuk, mit akcióztak le leginkább.
Falvakban nem terjeszkednek ugyan a diszkontláncok a plázastop miatt, azonban betörtek Budapest belvárosába. Az Aldi és a Lidl egyre több belvárosi üzletet nyit, így tud ugyanis a plázastop ellenére is terjeszkedni.
A plázastop törvényt bár kimondva nem, de sokak szerint egyértelműen a diszkontláncok expanziója ellen találták ki. Az biztos, hogy az elmúlt néhány évben ezek a láncok folytatták a legagresszívabb terjeszkedést, így bármilyen fejlesztési korlátozás is értelemszerűen nekik árt a leginkább. Ezt a plázastop eddigi története be is bizonyította, hiszen a német tulajdonban lévő diszkontláncok rendre lepattantak a Nemzetgazdasági Minisztérium által irányított "plázabizottságról" és sokakkal ellentétben nem kaptak felmentést a tiltás alól.
Az építkezés lehetőségének elvesztésével a terjeszkedő kiskereskedelmi láncoknak gyakorlatilag három útjuk maradt: az egyik az akvizíció, a másik a plázastop alól felmentést kapó és megépülő új bevásárlóközpontok, a harmadik a meglévő épületekben való üzletnyitás. A diszkontláncok számára a második opció az üzleti modelljük miatt egyrészt jellemzően nem járható út, másrészt a reálgazdaság elhúzódó válsága miatt plázastoptól függetlenül is alig épülnek új plázák Magyarországon. Az akvizíció elvben lehetőség lenne a diszkontláncok számára, azonban a helyigényük speciális, ezért viszonylag kevés a potenciális célpont számukra. Logikusan marad tehát a harmadik lehetőség.
A diszkontláncok korábban egyértelmű stratégiát folytattak: közepes és nagy városok külsőbb részein nyitottak üzleteket nagy kültéri parkolóterülettel és könnyű megközelíthetőséggel. A plázastop előtti időszakban a láncok stratégiája úgy fejlődött volna tovább, hogy a közepes méretű városok után elmozdulnak a kisebb települések irányába is. A Nyugat-Európában sok helyen már megvalósított modell szerint akár olyan kis településeken is nyitnának üzletet, mely egyedül nem feltétlenül lenne képes eltartani egy egész áruházat. Ezt úgy oldanák meg, hogy két-három település közé húzzák fel a dobozt, ami így több település "piacait" hódítja el, nyilvánvalóan nehéz helyzetbe hozva ezzel a helyi vagy valamilyen szorosabb-lazább láncban működő boltokat. Elképzelhető, hogy a kormány a plázastoppal ezt a típusú expanziót szerette volna megakadályozni.
A harmadik felvázolt opció, vagyis a meglévő épületekben lévő üzletek kialakítása azonban láthatóan felkeltette a diszkontláncok figyelmét. Egy régebbi épület földszintjén való boltnyitás nem esik ugyanis a plázastop hatály alá. Két érv mindenképpen ez ellen szólna: az egyik, hogy az alapterület esetében értelemszerűen valamilyen mértékű kompromisszumot hozniuk kell a meglévő üzleti modelljükhöz képest, másrészt nagy alapterületű kültéri parkoló a legtöbb ilyen esetben szinte kizárt. Ennek ellenére egyre inkább úgy tűnik, hogy a terjeszkedni kívánó láncok, vagyis az Aldi és a Lidl komoly potenciált látnak a "városi" üzletek nyitásában.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Bár korábban sem volt teljesen ismeretlen a jelenség, azonban az utóbbi időszakban (a plázastop bevezetése óta) határozottan rákaptak a diszkontláncok a városi terjeszkedésre. Több olyan belvárosi üzletet is nyitottak, ahol az említett stratégiát követték, vagyis meglévő belvárosi épület földszintjén hoztak létre boltot. Jó példa erre a Nyugati térnél lévő volt Kossuth Mozi helyén megnyílt Aldi üzlet.
Ilyen értelemben tehát visszafele sülhet el a plázastop. Lehet ugyanis, hogy a kisebb vidéki tepelülések "megmenekültek" a diszkontláncoktól, közben azonban Budapest belső kerületeiben egyre agresszívabban terjeszkednek. Nem kell hozzá nagy képzelőerő, hogy belássuk, a kisebb belvárosi üzletek (akár függetlenek, akár valamelyik lánchoz tartoznak) könnyen a vesztesei lehetnek a náluk nagyságrendekkel versenyképesebb Aldi és a Lidl ilyetén terjeszkedésének. Ráadásul nem az Aldi és a Lidl az egyedüli belvárosi terjeszkedők, hiszen a Spar lánc is elkezdett kisebb alapterületű boltokat nyitni a belső kerületekben. Könnyen lehet tehát, hogy a plázastop a jogalkotó saját koordinátarendszerén belül is sikertelen lesz: amit nyernek a gáton, elveszítik a réven.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.