A still image of oil pump jacks working in an oilfield in Kern County, California on a Spring sunset.

Brutális árvágás jöhet a magyar benzinkutakon: ne örülj, sokszorosan fizetjük vissza Trump vámjain

2025. április 7. 16:01

Komoly benzináresés is jöhet a magyar kutakon, mert Trump vámbejelentései, valamint az OPEC újabb lépései a Brent-olaj árát is jelentősen megvágták - ezt mondta a Pénzcentrumnak Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője, amikor az árzuhanásról kérdeztük. Azt azonban rögtön hozzá is tette, hogy azt, ami okozta, egyáltalán nem köszönjük meg: éppen leginkább a magyar gazdaságnak rendkívül fontos autóipar fogja nagyon megsínyleni a napokon belül életbe lépő amerikai vámokat.

Hordónként hatvan dollár alatt is járt ma reggel a Brent-olaj ára, ami négy éves negatív rekordot jelent - nem nehéz észrevenni, hogy ebben is a nemrég bejelentett Trump-vámok, illetve az ebből ma reggel következő, szélrohamszerű piaci pánik a leginkább felelős. Persze más oka is van a komoly árzuhanásnak, és nem is ma kezdődött az egész: Pletser Tamást, az Erste olaj- és gázipari elemzőjét kértük meg, hogy világítsa meg a helyzet összes aspektusát. 

A Pénzcentrum ma már meg is írta, hogy a kutaknál kellemes meglepetés várja az autósokat holnaptól: a benzin literenkénti átlagára öt, a dízelé pedig hat forinttal lesz kevesebb már holnaptól, és azt a szakértő is elismerte, hogy a benzin és a dízel ára is komoly esést produkálhat a közeljövőben a hazai kutakon. Összességében azonban az ország biztosan nem jön ki jól a vámokból, ez már most egész biztosan látszik.

Pletser Tamás: nyilván a vámok a legfontosabb okai ennek

Az olaj ára, mint fentebb is írjuk, komoly mélyrepülésben van: a mellékelt képen a ma kora délutáni adatot láthatjuk, akkor csak kicsivel több, mint 64 dollár volt a Brent-olaj literenkénti ára.

A Brent-olaj hordónkénti árának változása.
Forrás: Pénzcentrum árfolyamoldalA Brent-olaj hordónkénti árának változása, dollárban.
Forrás: Pénzcentrum árfolyamoldal

Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője a Pénzcentrumnak azt mondta: természetesen a vámbejelentések is komoly okai az árzuhanásnak, de az egész nem tegnapelőtt kezdődött.

Természetesen van köze a vámokhoz, ugyanis azzal, hogyha csökkentjük a világgazdasági növekedést és az amerikai fogyasztást, amiről a vámok szólnak, akkor az nyilvánvalóan a kőolajfogyasztásra is visszahat, direkt és indirekt módon egyaránt. Tehát ezek az okok alapvetően. Most arról van szó, hogy az olajnál a kínálat és a kereslet is általában rugalmatlan: ez azt jelenti, hogy a keresletnek, illetve a kínálatnak a görbéje nagyon meredek, tehát ha akár egy nagyon kicsit változik bármelyik oldal, az az árakban komolyabb elváltozást okoz. Ha a kereslet csökken mondjuk 1-2 százalékkal, az önmagában egy akár 8-10 százalékos árváltozást is tud indukálni

- fogalmazott az elemző, aki arra is kitért, hogy az OPEC türelme elfogyott a piaci helyzet elmúlt hónapjait látva, és úgy döntött, hogy lép: ez volt a másik oka az olajár komoly beszakadásának.

Az OPEC-nél nemrég döntöttek arról, hogy 411 ezer hordóval növelik a kínálatot. 2023-ban volt egy 2,2 millió hordós önkéntes kínálatcsökkentés, és úgy tűnik, hogy eddig bírták tartani ezt. Mindenkinek kell a bevétel, néhány tagországnál a kitermelői kapacitás is, az érintettek pedig nyomást gyakoroltak a többiekre. Ebből született ez a megállapodás, hogy akik vállalták ezt a 2,2 millió hordós önkéntes kínálatcsökkentést, azok most visszavettek, emiatt májustól a tervek szerint 411 ezer nő a kínálat. Ma reggeli hír, hogy Szaúd-Arábia is elég masszívan megvágta azt a prémiumot, amivel ők árazni szokták a saját terméküket. Ez az ország úgy árazza a kőolajat, hogy más kőolajfélék árának átlagához képest ad meg egy felárat vagy egy bővebb kedvezményt – és ez fontos, mert a szaúdiak általában a marginális ellátók a piacon. Ők most 2,3 dollárral vágtak, annyival csökkentették a prémiumot, ami  azt mutatja, hogy masszívan túlkínálatos piac kezd kialakulni a kőolajból

- mondta még erről Pletser Tamás.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

20-30 forintos olcsósodás - de nem köszönjük meg

Az Erste elemzője azt is elmondta, hogy bár a jelenlegi helyzet rövidtávon kellemesnek érezhető, az olajpiac akár egy nagyobb felrázás előtt is állhat, aminek a következményeit vagy eleve az indulását is elég nehéz meghatározni.

A hosszú távú átlagár a Brent-olaj esetében 80 dollár körül van, és én azt gondolom, hogy ha ennél lejjebb elindul az olajár, főleg ha 60 dollár alá beesik tartósabban, akkor ott elindul a kínálati piacnak is a reakciója. Előfordulhat, hogy mondjuk az amerikai palaolaj-termelők visszafogják magukat, a nagy kitermelő cégek is visszafogják a klasszikus termelést. Az biztos, hogy a 60 dollár, vagy az alatti szintek már nagyon nem ösztönzőek arra, hogy kitermelés felfusson

- mondta Pletser Tamás. Végezetül kitért arra, hogy összesen akár 20-30 forinttal is olcsóbb lehet a benzin és a gázolaj itthon, csakhogy bőségesen megfizetjük az árát a jelenlegi piaci helyzetnek - és Trump vámjainak is.

20-30 forinttal simán eshet a jövőben a benzin, meg a dízel ára is itthon. Nemcsak a nyersolaj ára ment le, a benzin és az olaj árkülönbözetére pedig szintén negatívan hatnak ezek a vámok. Fontos hozzátenni ugyanakkor, hogy egyébként ez az egész dolog, a vámháború és az eddigi bejelentések nagyon rosszul jönnek a magyar gazdaságnak. Az összes exportra termelő iparágunk szenvedhet, kezdve az autógyártókkal: szerintem nagy kérdés például, hogy a BYD is például mennyire tudja megvalósítani a terveit, de a BMW-t is ide sorolhatjuk. Van egy komoly bizonytalanság, mert ugyan ez a vámháború egyelőre nem érinti az Európa és Kína közti viszonyt, de adott esetben elképzelhető, hogy Európa Kína irányába is erőteljesebben fel fog lépni a saját autóiparának a védelmében

- festett sötét képet az elemző a vámokról.

A Pénzcentrum korábban írt arról, hogy Trump vámjai érzékeny ponto érinthetik a gazdaságot, ezeket a cikkeket itt olvashatod el újra:

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. június 6. 18:45
Minimum 17 fő távozásáról tudunk.
ChikansPlanet  |  2025. június 6. 12:53
A mesterséges intelligenciák (AI) térnyerése egyre nagyobb hőterhelést jelent az adatközpontok számá...
Holdblog  |  2025. június 5. 09:22
Így is borzasztóan néz ki a globális energiamix, a mesterséges intelligencia csak ront a helyzeten.
Kasza Elliott-tal  |  2025. június 4. 17:22
Osztalékemelés szempontjából jó volt a május, mindenki emelt, akire számítottam. VáltozásokNem...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 8. vasárnap
Medárd
23. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. június 7. 19:18