Eladó a Káptalantóti piac azon területe, amelyen az egyetlen állandó vendéglátóhely is működik, a telken 30 árusnak állandó bérleti szerződése van.
Egy üzlet elindítása mindig kockázatos, nincs olyan vállalkozás, amiből hiányzik a bukás lehetősége. Sokan viszont biztonságosabbnak érzik, ha úgy ugranak bele a vállalkozói létbe, hogy csatlakoznak egy franchise-hálózathoz, és az anyacég segítségével alakítják ki a saját üzletüket. Utánajártunk, mennyibe kerül ma Magyarországon, ha valaki egy franchise-hálózathoz szeretne csatlakozni.
Egy franchise üzlet nyitása több szempontból is könnyebb lehet, mintha az ember egy teljesen új és független bizniszt indítana. Egyrészt van egy bejáratott márkanév, és az anyacég vélhetően milliós tételeket költ havonta marketingre és reklámra. Emellett készen érkezik egy olyan üzleti modell, amely már több - partnerek számától függően - cégnél is bizonyította, hogy megállja a helyét. Tény, hogy mindez nincs ingyen, egyrészt az embernek le kell mondania a saját elképzeléseiről, mivel az üzletek arculatát, kialakítását, és természetesen a termékeket is előírások kötik. Ezen felül valamilyen formában a márkáért, a franchise-tagságért is fizetni kell. Megkerestünk néhány franchise-hálózatot, hogy kicsit számszerűsíteni tudjuk, pontosan mekkora tőke szükséges ahhoz, hogy valaki "betársuljon".
Aki BioHair fodrászszalont szeretne nyitni, annak először is pályázatot kell benyújtania, ami egy kérdőívvel kezdődik. Ha ott jól, vagyis a cég üzletpolitikájának megfelelően válaszol, akkor felveszik vele a kapcsolatot, és megkezdődhet a tárgyalás. Egy BioHair üzlet nyitása összesen nagyjából 14-15 millió forint befektetését igényli, és ez elméletileg minden költséget fedez. Maga a franchise-díj, vagy nevezhető tagságnak is Budapesten 4 millió forint plusz áfa, ugyanez vidéken 2,5 millió plusz áfa (ezt egyébként egyszer, a csatlakozáskor kell megfizetni).
- mondta Perger Gabriella, a BioHair tulajdonos-ügyvezetője.
A csatlakozás díján felül (ami ugye a fővárosban 4, vidéken 2,5 millió forint plusz áfa) még költséget jelent a 80-100 négyzetméteres üzlethelyiség kialakítása is. A bérleti díj, és a kaució természetesen nagyon eltérő lehet, valamint a helyiség állapotától is függ, hogy milyen kiadásokat hoz magával. Plusz a bútorok, recepciós pult, munkaruha, stb. Az ügyvezető elmondása szerint általában hat hónap egy üzlet felfutási ideje, ezért érdemes még 1-2 millió forint tartalékkal számolni, főleg vidéken, ahol esetleg még nem ismerik annyira a márkát.
A franchise-partnerségnek viszont nem csak egyszeri díja van: az első három évben havonta 27 ezer forint plusz áfát kell fizetni a partnereknek fodrászonként, majd a három év elteltével a következő öt évben ez az összeg 35 ezer forintra emelkedik. Az ügyvezető azt is elmondta, hogy a fedezeti pont után (ami körülbelül 6 hónap, tehát onnantól már hasznot termel) 500-800 ezer forint profitot hoz egy-egy üzlet.
Csak saját fejlesztés lehet
Egy másik magyar franchise-hálózat, a KiwiSun is csak teljesen új, induló üzletekkel köt partnerséget. A szalonokban kizárólag a saját gyártású szoláriumok kaphatnak helyet, mivel az egész üzletnek az egyedi, saját fejlesztésű gépek és fények képzik az alapját. Egy ilyen készülék piaci ára 5 millió forint, a partnerek viszont gyártói áron juthatnak hozzá. Egy vidéki városban induló szalon minimum 3, míg nagyvárosban legalább 5 géppel kell nyitni. A kisebb üzletnek a 3 készüléket összesen 7,7 millió forintért adják, a nagyobbnak az ötöt pedig 12 millió forintért. A helyiség kialakításához szükséges egyéb berendezések és arculati elemek nagyjából 2-3 millió forintot jelentenek.
- mondta Klein Péter, a KiwiSun stratégiai vezetője. Hozzátette, a hálózat központjának az adja a profitot, hogy 300-féle kozmetikai terméket gyártanak és forgalmaznak, valamint a csőcserékből származik még hasznuk.
A fenti két cég sokéves tapasztalattal és többször kipróbált üzleti modellel állhat leendő partnerei elé, ugyanakkor van olyan cég is a magyar piacon, ami néhány hónapos működés után már hálózatot épített.
- mondta dr. Breuer Anita, a Logiscool alapító-ügyvezetője. A cég valójában iskola, ahol gyermekeket tanítanak programozni, természetesen életkornak megfelelően, saját pedagógiai módszerekkel és tananyaggal. A három éve működő cég vezetője szerint nagyjából 6-10 millió forint szükséges ahhoz, hogy valaki egy Logiscoolt indíthasson. Ebben az összegben már benne van a csatlakozási díj, a szükséges eszközpark, és minden egyéb. A költségeket (főként a bérleti költség) persze befolyásolja, hogy egy kisebb vidéki városban, vagy Budapesten indít iskolát a partner.
- mondta az ügyvezető.
Helyben sütve
Húsz év alatt az egyik legnagyobb hálózattal rendelkező hazai franchise lett a Fornetti, jelenleg 2500 helyen lehet ma találkozni a termékeikkel Magyarországon. A Fornetti esetében a fenti cégeknél nehezen tudtunk pontos számokkal kalkulálni, ennek pedig az az oka, hogy van 4, és van 100 négyzetméteres üzletük is. Ebből kifolyólag a bérleti költségek, a bútorok és a műszaki berendezések, a kapacitás, mind nagymértékben eltérnek egymástól. A vállalatnak ötféle franchise-partneri szerződése van, pont a nagy különbségek miatt. A franchise-díjat egyszer kell megfizetni, a szerződés típusától függően. Kisebb üzletek esetében ez 150 ezer forinttól elérhető. Viszont a forgalom után semmilyen díjat nem kell fizetni az anyacég felé.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A cégnek saját asztalos műhelye van, ahol a partnerek üzleteibe szükséges bútorokat igény szerint legyártják. A műszaki berendezéseket (pl. kemence) viszont nem kell megvennie a partnereknek, hanem bérelhetik a Fornettitől, és a havidíjban a szervizelés is benne van. Ez azt jelenti, ha az ország bármely pontján elromlik egy kemence, akkor 24 órán belül ingyen megjavítják a műszakisok.
Ha nagyon a közepét szeretnénk belőni a költségeknek, akkor azt mondhatjuk, hogy 3-4 millió forintra van szüksége összesen egy vállalkozónak ahhoz, hogy Fornettit nyisson, és ebbe már olyan költségek is benne vannak, mint az árukészlet megvásárlása, és az első időszak költségei, amikor még kisebb a bolt forgalma.
- mondta Lencsés Sándor, a Fornetti junior magyarországi franchise és concept üzletág-vezetője.
Az óriások hallgatnak
Nagy, külföldi multik franchise-feltételeinek is próbáltunk utánajárni, de hol a határidő rövidségére, hol pedig üzleti titokra hivatkozva nem sikerült pontos számokat szereznünk. Iparági információink szerint az élelmiszer-láncoknál nem publikusak a franchise-díjak, gyakran egyedi megállapodásokat kötnek (ami mondjuk, erősen szembe megy a franchise szabályaival). Nagyon kevesen engedhetik meg maguknak, hogy partnerként nagy láncokhoz csatlakozzanak, és vélhetően elég nagy lenne a verseny is, ha ezen a területen pontos számok is kiderülnének. Úgy értesültünk, hogy míg egyes láncoknál fix havi franchise-díjak vannak, addig mások már átálltak a forgalomarányos díjakra. Ezek mértékéről viszont nem árultak el információkat.
A Brit Franchise Szövetség adatai szerint az Egyesület Királyságban átlagosan 50 ezer fontért lehet franchise-jogot venni, ami 360 forintos árfolyamon számolva nagyjából 18 millió forintot jelent. Kisebb hálózatok esetén persze ennél olcsóbban, kb. 15 ezer fontért (5,4 millió forint) is hozzá lehet jutni, viszont olyan világmárkák, mint a McDonald's, KFC, Burger King, Subway, akár 500 ezer fontért is árulhatja a franchise-jogokat, ami körülbelül 180 millió forintnak felel meg. Arról nem írnak, hogy egy ekkora beruházásnak, vajon mennyi idő lehet a megtérülése?
A Magyar Franchise Szövetség elnökét sajnos napokon keresztül nem sikerült elérnünk. Haraszti Mihály franchise-szakértő viszont elmondta, hogy nagy a szórás a ma Magyarországon munkálkodó franchise-hálózatok között, mint ahogy általában a vállalkozások között is. Míg egyesek virágoznak, mások erősen döglődnek. Gyakran bírósági peres ügyekhez is őt kérik fel szakértőnek, és sokéves munkássága alatt bőven talákozott etikátlan, és jogellenes esetekkel.
Elmondása szerint két nagyon fontos kritériumra érdemes figyelni a franchise-szerződéseknél: mindig határozott idejű legyen (hogy a szerződés lejáratánál újra kifizettetik a belépési díjat, az már etikai és nem jogi kérdés), különben sosem "sose szabadulhatnak egymástól a partnerek" és hogy a szerződés ne legyen tárgyalható. Utóbbi talán nem tűnik elsőre kiemelkedőnek, mégis nagyon fontos, ugyanis a franchise lényege az egységesség, ugyanolyan jogok és kötelezettségek mindenkinek. Ha bármelyik partnerrel kivételezik, esetleg plusz jogokat ad neki az anyacég, azzal elhinti a lázadás magját, és általában akkor vannak nagy botrányok, amikor egy-egy ilyen ügy napvilágra kerül. A szakértő elmondása szerint ilyen miatt már egész hálózatok dőltek be.
A Magyar Franchise Szövetség legutóbbi felmérése szerint, jelenleg 350 franchise-hálózat működik Magyarországon, és hozzávetőlegesen 20 ezer átvevő partnerén keresztül 100 ezer főnek biztosít állandó munkahelyet.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.