Mit gondolnak a Magyarországon praktizáló orvosok a Mesterséges Intelligencia jelenéről, jövőjéről az orvoslás területén?
A világ legnagyobb vállalatainak vezérigazgatói közül tízből nyolcan számítanak gazdasági visszaesésre a következő 12 hónapban. A megkérdezettek fele azonban úgy véli: ez enyhe és rövid lesz. Tízből heten gondolják azt, hogy a recesszió megszakítja majd az eddigi növekedést. Egyre többen bíznak azonban saját vállalatukban és a világgazdaság hosszabb távú növekedési lehetőségeiben. A gazdasági nehézségek miatt a vezetők csaknem 40 százaléka rendelt már el létszámstopot, és hasonló arányban függesztették fel cégük digitális átalakulási stratégiáját.
A pandémia hatását még ki sem heverték a világ vezető vállalatai, máris újabb kihívásokkal, nehézségekkel szembesültek – az orosz-ukrán háború, az infláció, az ellátási nehézségek, és a mindezek nyomán keletkező recesszió mind befolyásolják a cégek várakozásait, stratégiáját. A KPMG 2022-es CEO Outlook kutatásában a világ legjelentősebb piacainak több mint 1300 meghatározó vezérigazgatóját kérdezte a vállalat három évre előre tekintő üzleti és gazdasági kilátásairól, az ezeket meghatározó legfontosabb trendekről.
A következő év folyamán a cégvezetők 86 százaléka számít visszaesésre. A megkérdezettek 71 százaléka szerint ez a vállalatok eredményét akár 10 százalékkal is visszavetheti. A felsővezetők nagy többsége úgy véli: a visszaesés megszakítja a növekedési várakozásokat, ugyanakkor háromnegyedük már tett lépéseket a közelgő recesszió hatásainak kivédésére. A már érezhető problémák ellenére
a cégvezetők 58 százaléka bízik abban, hogy a recesszió enyhe és rövid távú lesz.
A meglévő aggodalmak ellenére a felsővezetők a gazdaság ellenállóképességét illetően szembetűnően magabiztosabbak, mint februárban voltak – 60 helyett 73 százalék bízik ebben. Az év eleji 60 százalék után 71 százalék hisz a világgazdaság növekedésében hároméves távlatban, és 85 százalékuk bizonyos saját szervezete növekedésében ugyanezen az időtávon.
Míg a pandémia egy előzmények nélküli, kilátástalan környezetet teremtett, addig a mostani recesszió olyan esemény, amire léteznek adaptálható válságkezelési forgatókönyvek
– emlékeztet Rózsai Rezső, a KPMG Magyarország vezérigazgatója, majd hozzátette:
Ez ad magyarázatot arra, hogy noha a vállalatvezetők tisztában vannak a visszaeséssel, mégis magabiztosak a tekintetben, hogy ha megteszik a szükséges lépéseket, akkor biztosan túlélnek, fokozatosan kilábalnak, és akár meg is erősödve kerülhetnek ki ebből az időszakból, ha nem is jövőre, de három év távlatában.
A bizonytalanság is táplálja a digitális átállást
A felmérés során végig tapasztalható kettősség jellemzi a digitalizációs stratégiákat is: míg a jelenlegi bizonytalanság sok cégvezetőt késztet arra, hogy gyorsítsa a digitális átállást, a vállalatok 40 százaléka felfüggesztette digitális átalakulási stratégiáját, és további 37 százalék tervez hasonló lépést a következő hat hónapban. Hosszabb távon azonban a cégvezetők több mint negyede elengedhetetlennek tartja a digitalizációt a növekedési célok eléréséhez a következő három évben.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az, hogy egy ilyen sok tényezőre visszavezethető válság lefolyását a vállalatvezetők kezelhető mértékűnek és viszonylag rövid lefolyásúnak jósolnak, az magának a digitalizációnak is köszönhető
– magyarázta Rózsai Rezső. „Szinte valós időben láthatják saját cégük, iparáguk, piacaik teljesítményét, és gyorsan tudnak reagálni, majd a visszacsatolásokat ismét kiértékelni. Megközelítőleg tökéletesen informáltak az alapanyagok és a késztermékek mozgását, a költségtényezők alakulását illetően, és számos modellel kalkulálhatnak a jövőre nézve.” A válaszadók 74 százaléka ért egyet azzal, hogy szervezete digitális és fenntarthatósági beruházásai elválaszthatatlanul összefonódnak egymással.
Az informatikai környezet jelentősége egyre nő, a felsővezetők 77 százaléka nyilatkozta, hogy szervezete stratégiai funkcióként és lehetséges versenyelőnyként tekint az információbiztonságra. A geopolitikai bizonytalanság is ráirányítja a figyelmet a vállalatok elleni kibertámadásokra, ezt tízből hét vezető erősítette meg. A cégek mintegy háromnegyedének van terve arra, hogyan hárítsa el a zsarolóvírussal végrehajtott támadásokat. Ugyanakkor több vezető találja cégét kevésbé felkészültnek a kibertámadásokra, mint ahányan ezt 2021-ben elismerték.
Létszámstopot, létszámcsökkentést mérlegelnek a vállalatvezetők
A gazdasági felfordulásra adott korai munkaerőpiaci reakciók, a 2022 első felét jellemző globális felmondási hullám immár csillapodni látszik – a cégvezetők 39 százaléka már korábban elrendelte a létszámstopot, 46 százaléka pedig mérlegeli a leépítést a következő 6 hónapban. Hároméves távlatban a megkérdezett vezetők azonban már optimistábbak: mindössze 9 százalékuk számít arra, hogy további létszámcsökkentésre lenne szükség. Többségük már inkább a kilábalást és a későbbi növekedést biztosító, magasabb hozzáadott érték előállítására képes munkavállalók megszerzésében és megtartásában gondolkodik. A cégvezetők 71 százaléka úgy véli, egyik legfontosabb feladat a tehetségek megőrzése.
Elvárás az ESG ügyeket komolyan gondolni
„AZ ESG témaköre messze több, mint a fenntarthatóság – ez egyfajta gondolkodási keret és szemlélet, a küldetésvezéreltség, a hosszútávú célok, az iránytartás kérdésköre, amely mára már tartalommal is meg tud töltődni” - mondta Rózsai Rezső, a KPMG magyarországi cégének vezérigazgatója a friss KPMG felmérés nyomán. Hozzátette, hogy „amit eddig tudunk az előttünk álló időszakról az semmiképp sem mutat visszalépést a korábbi rövidtávon vezérelt shareholder kapitalizmusba, hanem tovább haladunk a küldetésvezérelt stakeholderi vagy más szóval számonkérhető kapitalizmus felé.”
A válaszadóknak csaknem háromnegyede számít arra, hogy az érdeklődés a fenntarthatósággal, társadalmi felelősséggel kapcsolatos témák – nemek közti egyenlőség, klímaváltozás és egyéb ügyek – iránt fokozódni fog. A globális cégek vezetői felismerik, milyen fontosak a fenntarthatósággal kapcsolatos kezdeményezések, különösen akkor, amikor ezek a lépések pénzügyi eredménnyel és növekedéssel járnak. A felsővezetők 69 százaléka jelezte, hogy vállalata tevékenységének érintettjei részéről növekvő nyomást tapasztal a fenntarthatósággal kapcsolatos beszámolók megléte és átláthatósága irányába – ez az arány tavaly még csak 58 százalék volt. A cégvezetők mintegy fele ért egyet azzal, hogy a környezetvédelmi és fenntarthatósági célok teljesülése pénzügyi eredményekkel is együtt jár, egy évvel ezelőtt ez még csak 37 százalékuk véleménye volt. A gazdasági bizonytalanságok folytatódásával azonban a válaszadók fele most rövid távon felfüggeszti vagy átértékeli meglévő vagy tervezett ESG-erőfeszítéseit a következő hat hónapban, és 34 százalékuk ezt már meg is tette.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.