2 °C Budapest

Egyre több bejelentést kap a hatóság: sokan rémhírekre panaszkodnak

MTI
2020. április 24. 18:01

Egyre több bejelentést kap a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a koronavírus-járvány idején, ezek rádiózavarokról, a járvánnyal visszaélő vásárlási műsorokról és rémhírekről szólnak - közölte a szervezet pénteken.


Azt írták, hogy az elmúlt egy hónapban csaknem háromnegyedével nőtt a műsorfelügyelethez érkező beadványok száma, de a bejelentett rádiófrekvenciás zavarok és az Internet Hotline-nál rögzített bejelentések száma is a másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest.

Új elem, hogy egyre több kifogásolható televíziós műsorablak és álhír miatt tesznek panaszt. Az NMHH szakemberei a megváltozott munkakörülmények és a megnövekedett terhelés ellenére is tartják a határidőket - szögezték le.

Nem csupán a rádiófrekvenciás zavarok száma emelkedhetett, de tényező lehet az is, hogy a mobilszolgáltatók a leterheltségre való tekintettel kiemelten figyelik az általuk nyújtott szolgáltatások problémamentességét, és gyakrabban tesznek bejelentéseket. A növekedéshez leginkább a mobilszolgáltatóktól érkező jelzések járultak hozzá.

A műsorfelügyelet terén 72 százalékkal több beadványt kapott az NMHH a járvány alatt, mint az azt megelőző egy hónapban vagy a tavalyi év azonos szakaszában.

A járvány idején a bejelentések főként a televíziós vásárlási műsorablakokkal és a kiskorúak védelmével kapcsolatban érkeztek, egyes kérelmek pedig a nem kiegyensúlyozott tájékoztatást kifogásolták leginkább.

Ugrásszerűen nő az igény az NMHH-s e-szolgáltatások iránt - írták. A hatóság március 16-ától csak a személyes érintkezést nem igénylő csatornákat használja ügyfélszolgálatán, a személyes ügyfélfogadást a járvány miatt felfüggesztette. Valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy a tavalyi év ugyanezen időszakához képest negyedével kevesebb hatósági ügy indult az elmúlt egy hónapban az ügyfélszolgálatról.

Ugyanakkor - a kötelező előírások miatt is - egyre többen veszik igénybe az e-szolgáltatásokat, az NMHH Adatkapuját: idén márciusban már 77 százalékkal több volt az ilyen jellegű ügyintézés az előző év hasonló időszakához képest.

A hírközlési építésügyi bejelentések száma viszont - vélhetően a beruházások megtorpanása miatt - a negyedére esett vissza.
Az NMHH égisze alatt működő média- és hírközlési biztoshoz 25 százalékkal több panasz érkezett az elmúlt hónapban, mint tavaly ilyenkor. Az esetek jelentős része a hírközléshez kapcsolódott, és ötödükben az ügyfelek nevesítették a koronavírust.
A bejelentők például kerülnék a szolgáltató személyes munkavégzését az otthonaikban, vagy nem személyesen intéznék a szerződésmódosítást. Volt olyan, aki az internetszolgáltatás bekötését sürgette - közölték.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

"A koronavírus inkább felnagyította a sérelmeket, arányaikon nem módosított: a panaszok jelenlegi megoszlása megegyezik a járvány előttivel" - fogalmazott az NMHH. A közlemény szerint rémhírterjesztéssel kapcsolatban is érkeztek bejelentések.

Az NMHH nem hatósági eljárásban intézkedő jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline másfélszer annyi bejelentést fogadott március közepe és április közepe között, mint a korábbi hónapokban.

Újdonság, hogy a járvány ideje alatt már több álhírrel kapcsolatos jelzést is regisztráltak - idén korábban csak egyetlen ilyet kaptak -, bár sem az NMHH-nak, sem a hatóságon belül működtett forródrótnak, az Internet Hotline-nak nincs hatásköre a megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására.

Azokat a - járvánnyal kapcsolatos álhírekről szóló - bejelentéseket, amelyek esetében felmerülhet a rémhírterjesztés gyanúja, az Internet Hotline a rendőrségnek küldi vizsgálatra - közölték, hozzátéve, hogy az ügyek több mint felét továbbították.

Idén az adathalász és a kiskorúakra káros tartalmakkal kapcsolatos bejelentések száma is a többszörösére nőtt: az előbbi kategóriából a tavalyi azonos időszakhoz, az utóbbiból pedig az egész évhez képest is több mint kétszer annyi érkezett - olvasható a közleményben.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?