A lakás- és hitelpiac kapcsolatából adódóan megállapíthatjuk, hogy a lakossági finanszírozási feltételek szigorítása az ingatlanpiacnak sem tett jót. Az ingatlanirodák arra panaszkodnak, hogy az érdeklődők köréből kiesett egy olyan réteg, amely nagyrészt csak a hitelekre támaszkodhatott, ennek ellenére a vállalkozások minden eszközzel a talpon maradásért dolgoznak. Nézzük, vajon hogyan próbálják átvészelni ezt a nehéz időszakot az ingatlanközvetítők!
Ha lakást szeretnénk vásárolni és a megbeszéltnél korábban érkezünk a ház elé, akkor van időnk megismerkedni az épület közvetlen környezetével. Amikor hirtelen az egyik szűk parkolóhelyre betolat egy projektek logójával felmatricázott autó és az egyik kezében mappával, a másikban mobiltelefonnal kiszáll belőle egy mosolygós hölgy, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a mi emberünk érkezett meg.
Az ingatlanforgalmazó cégek az érdeklődés visszaeséséről panaszkodnak, az egyéni ügynökök pedig azt tapasztalják, hogy napról-napra kevesebb lakást kell bemutatni. A hitelpiaci szigorítások hatása érezhető a lakáspiacon is, mivel a kedvező kamatozású magas finanszírozású hitelekben bízó érdeklődők előtt lezárták a sorompót.
A hiteltermékekről összességében elmondható, hogy minden egyes könnyítést alapos kockázatelemzés előzött meg, de a piac szűkülésével egyre bátrabbá váltak a bankok. A fizetőképes keresleten túlmutató finanszírozási lehetőségeket azonnal felfüggesztették, ahogy a nemzetközi hitelválság hatásai hazánkat is elérték.
A lakáspiac lassulásával az ingatlanközvetítők munkája is kevesebb lett, de vajon milyen túlélési taktikákban bízhatnak a szebb napokat is látott tanácsadók. Nem szeretnénk általánosítani, de a jelenlegi események szelektálhatják a piacról a kóklereket és talán több lesz a szimpatikus felkészült tanácsadó, mint a pénzéhes és ellenszenves ingatlanügynök.
A közvetítők szerepe egyre elfogadottabbá vált hazánkban, de a neves hálózatok minden erőfeszítése ellenére olyan emberek rontják a szakma jó hírét, akiknek semmi keresnivalójuk a piacon. Ez a szakma a felkészültség mellett speciális adottságokat is igényel. Nem kell nagy dolgokra gondolni, de a jó kommunikációs készség és az ügyfélbarát hozzáállás mindenképpen előny.
Akad egy olyan réteg viszont a közvetítők körében, akik nagyon magas lóról tárgyalnak az ügyfelekkel, bár sokak szerint magasról lehet igazán nagyot esni. Csak reménykedhetünk, hogy a piac tisztaságát beárnyékoló mondvacsinált ügynökök remélhetően mielőbb új foglalkozás után néznek.
A pozitív hozzáállás és a jó személyes kapcsolat azonban ne tévesszen meg senkit, a legjobb tanácsadóval is tartsuk meg a két lépés távolságot, legalább amíg az ügylet végére pontot nem lehet tenni. A közvetlen viselkedés nem minden esetben egyéni tulajdonság, hanem a közvetítő munkájának a része. Emiatt még a más területeken kiemelkedő tapasztalatokkal rendelkező ügyfeleket is képes megtéveszteni egy széles mosoly.
A közvetítő irodák és az egyéni ügynökök szerepe akkor értékelődik igazán fel, amikor az eladó jóformán semmilyen lakáspiaci, vagy ehhez kapcsolódó gazdasági ismerettel nem rendelkezik. Sok eladó annyira járatlan az ilyen ügyekben, hogy jobb is, ha szakemberre bízza élete egyik legnagyobb értékű ügyletének a lebonyolítását.
A forgalom csökkenésére több módon is felkészülhet egy iroda. Amennyiben nem terveznek létszámleépítést, a fix költségeket generáló eszközök közül néhánytól mindenképpen érdemes megszabadulni. Célszerű olyan hirdetési felületeket keresni, melyek a lehető legkisebb emberi és anyagi ráfordítással eredményre vezethetnek, de az irodaköltségeket is többféleképpen lehet redukálni.
Ha minden tanácsadónk rendelkezik céges autóval, akkor a munkafolyamatok optimalizálásával úgy csökkenthetjük a járműparkot, hogy a munkaerő hatékonysága nem csorbul. Mivel kevesebb az ügylet, a tanácsadók úgy is szervezhetik a munkájukat, hogy egyszerre csak az egyiküknek legyen szüksége a járműre. Amennyiben ez nem valósítható meg, akkor még mindig lehet olcsóbb, alacsonyabb fogyasztású autót találni a napi városi barangolásra.
A kisebb autókkal könnyebben mozoghat a tanácsadó a városban és a parkolás sem jelent akkora nehézséget. Az autó felmatricázása nem biztos, hogy a leghatékonyabb marketing eszköz és a jármű fényezésének sem igazán használ. Később nehezebb ezektől megszabadulni, a gépkocsi is veszíthet az értékéből az esetleges felületi sérülések miatt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Aki megtakarítást szeretne elérni, az szabaduljon meg a tekintélyt parancsoló járgányától és vegyen egy szerényebb autót. Az ügyletek számától függően a munkájuk során nem csak A pontból B pontba kell eljutni, hanem lehet, hogy egész nap a várost kell járni. Nem mindegy a fogyasztás, mert ezzel napi szinten több ezer forintot lehet megtakarítani.
A hirdetési portálok a hirdetések számától függően kedvezményeket biztosítanak az irodáknak, de a legolcsóbb megoldás továbbra is az ingyenes hirdetés. Ahogy a bankok az első lekötési periódusra akciós kamatokat kínálnak, úgy lehet kihasználni az első hirdetéscsomagra vonatkozó kedvezményes vagy díjmentes ajánlatokat.
Az interneten történő hirdetési lehetőségek felkutatásával rengeteget spórolhatunk, nem kell hozzá internet gurunak lenni, ez inkább csak időben jelent ráfordítást a feladó részéről. Az eladó maga is próbálkozhat az internetes hirdetéssel, de az ügynökségek kikerülése nem minden esetben kifizetődő. Vannak eladók, akik a szoros határidők miatt már a tanácsadójuk szerencséjéért imádkoznak. Örömmel kifizetnék a sikerdíjat, csak adná már el végre a lakást.
A hirdetéseket dokumentálni és kontrollálni kell, az iroda így tudja felmérni, hogy melyik hirdetési csatorna a leghatékonyabb. Ezt többféle módon is mérhetik, hogy honnan érkezik a legtöbb megkeresés, vagy mennyi az egy érdeklődőre eső hirdetési költség. A magánszemélyek az internetes hirdetési portálok mellett egyre gyakrabban használják ilyen célra az e-mail-láncot és a közösségi oldalakat is.
A neves hirdetési oldalakon viszont nagyon zavaró, ha egy lakást hat ügynök és még a tulajdonos is hirdet. A többszörös megjelenés nem segíti az eladást, mert az érdeklődőknek gyanús lehet, ha ilyen sokan próbálnak eladni egy lakást. Ha megnézik a hirdetésünket, de az ingatlan állapota miatt nem érdeklődik iránta senki, akkor vagy a képet kell levenni, vagy az irányárat csökkenteni.
A tanácsadók több órát is beszélhetnek mobiltelefonon naponta, ezért érdemes felülvizsgálni a szolgáltatókkal kötött szerződéseket. A telefonálási szokások alapján versenyeztethetjük az ajánlatokat, érdemes olyan csomagot választani, ahol az alacsony percdíjak mellett díjmentes az egymás közötti kommunikáció, illetve másodperc alapú a számlázás.
Az irodai költségeket takarékos izzók beszerelésével és a számítógépek laptopra történő cserélésével lehet csökkenteni. Ezek biztosan éreztetik a hatásukat az iroda villanyszámláján és még a környezetvédelemhez is hozzájárulnak. A tárgyalásokra szánt reprezentációs költségeken is sokat lehet fogni, az irodai felszereléseket pedig célszerű nagykereskedésekben beszerezni.
A nemzetközi gazdasági előrejelzések szerint már csak hónapok választanak el minket a recesszió végétől. Az ingatlanpiac ennek megfelelően még nehéz időszak előtt állhat és a közvetítők dolga sem válik könnyebbé. Addig is az irodák többféle módon is csökkenthetik a költségeiket, az ügyfelek pedig tovább bizakodhatnak a sikeres ügyletekben.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.