A világ egyik leghíresebb borkritikusának, az amerikai Robert Parkernek korábban elég volt csak egy fintort megeresztenie, és máris zuhanni kezdett az adott bor értéke a befektetői piacon. Mára azonban úgy tűnik, erősen a kereslet vezeti az árakat, miután egyre több gazdag kínai, indiai és orosz fekteti pénzét "folyékony aranyba", különösen a hitelválság nyomán.
Spekulálni persze már a borpiacon is lehet, az úgynevezett en primeur vásárlásokkal, ami tulajdonképpen a még nem is létező bor megvásárlását jelenti. Március környékén történnek az úgynevezett en primeur kóstolások, amikor a neves pincészetek legfrissebb, még nem is palackozott borait véleményezik a világ legbefolyásosabb borkereskedői és szakírói, majd ezek után megindul a vásárlás, azonban az áru, vagyis a palackozott bor leszállítására akár éveket is várhat a vevő.
A legutóbbi ilyen kóstoló és vásár alkalmával azonban precedens értékű eset történt, ugyanis a tavaly évi bortermelést meglehetősen gyengének ítélték a szakértők, még Parker is meglehetősen alacsony, 90-93 pontot ítélt az évjáratnak, de még így is 4900 dollárra (772 ezer forint) rúgott egy láda Chateau Lafite-Rothschild en primeur ára. Korábban egy ilyen gyenge eredmény után jó ha 280 ezer forintot fizettek egy ládáért.
Ez akár egy borpiaci lufi kialakulására is utalhat, hiszen a keresletet láthatóan nem annyira a minőség vezérli, mint inkább egy-egy nagyobb márka felkapottsága.
A Liv-ex 100 index, ami a palackozott borok árainak változását követi, a hitelválság nyomán felülteljesítette a globális tőkepiacot, és az elmúlt 12 hónapban 9,5 százalékot emelkedett. Ráadásul márciusban Hong Kong is eltörölte a importált borokra kivetett adót, ami tovább növeli az ázsiai keresletet, és így a borok árát.
Nem mindenki örül azonban az árak ilyen mértékű emelkedése láttán. Az en primeur felvásárlók, vagyis a nagykereskedők közül többen bojkottot is hirdettek idén az árak láttán, ami nem csak az idei, de akár a jövő évi borokhoz való hozzáférést jelentősen megnehezítheti.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.