21 °C Budapest
A young beautiful woman in a brown apron is standing and pouring water into a glass. The concept of a small business. Work for yourself.

Hoppá, lassan oda a válság Európában? Ez történik éppen az emberek vásárlásaival

2024. augusztus 21. 16:34

Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya két egymást követő évben is csökkenést mutat - derül ki a GFK legújabb kutatásából.

A kiskereskedelemben költött személyes fogyasztás az Európai Unióban lassan visszatér a járvány előtti szintre. 2023-ban már két egymást követő évben csökkenést regisztráltak, és az EU polgárok átlagosan már csak a pénzük 33,9 százalékát költötték el a kiskereskedelemben. Magyarországon ez az arány a legmagasabb, ahol minden második eurót a kiskereskedelemben költenek el.

Ezek a legújabb megállapításai a GfK ma közzétett európai kiskereskedelemről szóló új, ingyenes tanulmányának. Miután 2020-ban és 2021-ben a világjárvány miatt nőtt a lakossági fogyasztás kiskereskedelmi részesedése, az utóbbi két évben az ismét csökkent. 2023-ban az uniós polgárok 0,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek a kiskereskedelemben, mint az előző évben, annak ellenére, hogy a vásárlóerő és a kiskereskedelmi forgalom 5,5 százalékkal nőtt.

2023-ban az infláció és az emelkedő élelmiszerárak ellenére a háztartások kiskereskedelmi kiadásainak aránya ismét megközelíti a járvány előtti szintet

- magyarázta Philipp Willroth, a tanulmány vezetője.

Ennek oka az, hogy az európai lakosság elsősorban a kiskereskedelembe fektette a pénzét, különösen a 2020-as és 2021-es koronavírus-években, mivel számos szabadidős élmény és szolgáltatás nem volt lehetséges. Ez a hatás most megfordul, mivel az európaiak szeretnék behozni lemaradásukat, és újra több élményre, és utazásra költenek

- tette hozzá.

A lakossági fogyasztás kiskereskedelmi részesedése azonban országonként nagyon eltérő. Számos kelet-európai országban majdnem minden második eurót a kiskereskedelemben költik el, különösen Magyarországon (50 százalék), Bulgáriában (49 százalék) és 2024. augusztus 21. Sztupár Andrea managing director T +36 30 619 3348 2 Horvátországban (47 százalék). Az utolsó helyen Németország áll, ahol a fogyasztói kiadásoknak csak alig 27 százaléka áramlik a kiskereskedelmi szektorba.

Az ingyenes Európai kiskereskedelmi tanulmányban a GfK geomarketing részlege az európai kiskereskedelmi szektor legfontosabb mutatóit vizsgálta a 2023-as évre vonatkozóan. A tanulmány számos európai országra vonatkozóan kínál átfogó trendelemzést, értékes támpontot nyújtva a kiskereskedők, befektetők és projektfejlesztők számára.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 990 380 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 139 249 forintos törlesztővel fel lehet venni a K&H Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az UniCredit Banknál szintén 6,54% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál 6,89%, az OTP Banknál pedig 7,84%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A tanulmány a következő szempontokat vizsgálta még:

Vásárlóerő

Miután az uniós polgárok vásárlóereje 2022-ben 7 százalékkal nőtt, 2023-ban ismét jelentősen emelkedett a rendelkezésre álló nettó jövedelem. Az EU-ban az egy főre jutó vásárlóerő átlagosan 19 786 euró volt, ami 5,5 százalékos nominális növekedésnek felel meg. Összességében a 27 tagállam lakosai mintegy 8,9 billió euró vásárlóerővel rendelkeztek, amelyet élelmiszerre, lakhatásra, szolgáltatásokra, energiaköltségekre, magánnyugdíjra, biztosításra, nyaralásra és mobilitásra fordíthattak.

Kiskereskedelmi forgalom

A vásárlóerőhöz hasonlóan a kiskereskedelmi forgalom is 5,5 százalékkal nőtt az EU 27 tagállamában. Ez a nominális forgalomnövekedés azonban a magas fogyasztói árak fényében relativizálódik, amelyek az energia, a műtrágya és az állati takarmány tartósan magas költségeinek, valamint a geopolitikai bizonytalanságoknak tudhatók be. Az EU-n belül a legnagyobb növekedési ütemet a kelet-európai országokban, például Bulgáriában (+18 százalék), Romániában (+14 százalék) és Horvátországban (+14 százalék) figyelték meg, de a nagyobb piacok, például Spanyolország és Lengyelország is 12 százalék feletti növekedési ütemet értek el.

Infláció

Bár az infláció a 27 uniós tagállamban már 2023-ban csökkent, a szintje továbbra is meglehetősen magas, 6,4 százalékos maradt. A 2024-re vonatkozó előrejelzés 2,7 százalék. Ez azt jelenti, hogy az Európai Központi Bank 2 százalékos célját még nem sikerül elérni, de az áremelkedés így is sokkal mérsékeltebb lesz, mint 2022-ben és 2023-ban. Belgium az egyetlen ország, ahol az infláció 2024-ben várhatóan magasabb lesz, mint az előző évben.

Az európai fogyasztók félelmei és alkalmazkodási stratégiái

A különböző válságok tartósan befolyásolták az emberek életét. Az európai lakosság aggodalmai megváltoztak, és a fogyasztók ennek megfelelően alakították ki vásárlási szokásaikat. Gyakori megtakarítási intézkedés a sajátmárkás termékek vásárlása, bár ez a nagyobb vásárlóerővel rendelkező országokban elterjedtebb, mint a kelet-európai országokban. Az olyan országokban, mint Spanyolország, Hollandia, az Egyesült Királyság és Németország, a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG), azaz élelmiszerek és drogériás termékek esetében a sajátmárkás vásárlások aránya meghaladja a 40 százalékot, Spanyolország 47 százalékkal vezet.

Te mit gondolsz az önkiszolgáló kasszákról?

A Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös kutatása arra keresi a választ, hogy Olvasóink hogyan és miként használják az önkiszolgáló kasszákat, milyen véleményük van az önkiszolgáló kasszákról, milyen előnyeit és hátrányait látják használatuknak. Fontos kiemelni, hogy a válaszadás önkéntes és név nélküli, semmilyen visszakeresési lehetőséget nem tartalmaz, mentes mindenféle gazdasági és politikai szándéktól. A kutatás eredményeiről a Pénzcentrum felületén fogunk beszámolni. Kérdőívünk - jelen oldalt is beleértve - összesen 3 oldalból áll. Válaszait az utolsó oldalon a "Küldés" gombra kattintva rögzítheti. Kérünk, hogy töltsd ki a kérdőívet!

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Moziest: új társasjáték filmrajongóknak (x)

A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.

Vállalkozást indítanál? Saját tőke nélkül is elindulhatsz, így vidd sikerre az ötleted

Az idén októberben harmadszorra elinduló Launchpad programról Kövesdi Gáborral, a Brancsközösség alapítójával beszélgettünk.

Te is szégyenlős vagy a szaunában? Itt a megnyugtató megoldás! (x)

Van, aki meztelenül, törölközőbe csavarva kényelmetlenül érzi magát, míg szintetikus anyagból készült fürdőruhában beülni a gőzbe több okból sem szerencsés.

Nemes Jeles László Napszállta című filmje óta nem volt ilyen a hazai mozikban: óriási siker a magyar Kickstarteren

A Fekete pont című film kampánya hatalmas sikert aratott a Brancs közösségi finanszírozási platformon, amely minden előzetes várakozást felülmúlt.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. szeptember 12. csütörtök
Mária
37. hét
Szeptember 12.
Programozók napja
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?