November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
"Nem vagyok elég gazdag ahhoz, hogy vackot vegyek" - így gondolkodik egy tipikus osztrák vásárló, amikor leveszi a polcról a közepesen drága és közepes minőségű árucikket. A magyar vásárlóknak még mindig az olcsóság az egyik legfontosabb szempont, de egyre több vásárló keresi a minőséget az akciók mellett. Minek köszönhető a különbség: pénzkérdés, hogy mit veszünk le a polcról? Mekkora szerep jut az értelemnek, és mennyit nyomnak a latba az érzelmek?
Változatos érveink lehetnek arra, hogy mi alapján veszünk le egy adott terméket a boltban a polcról: szép a csomagolása, nagyon olcsó, esetleg le is van árazva, vagy korábbi tapasztalatok, esetleg ismerőseink véleménye szerint jó a minősége. Az ár-érték arány is egyre nagyobb szerepet kap a magyar vásárlók döntéseiben, de bizonyos termékkategóriákban még mindig inkább az olcsót vagy az akciósat, másokban pedig inkább jobb minőségű vagy annak hitt, magasabb árkategóriába tartozó terméket keresik. Mi irányítja valójában a vásárlói döntéseket?
Egyáltalán miért vásárolunk?
Becker György fogyasztáspszichológus szerint bár valóban termékkategóriákként eltérőek a vásárlói motivációk, alapvetően három tényező határozza meg, hogy egy-egy vásárló mit vesz le a polcról:
- férfi vagy nő;
- fiatal vagy idős;
- van gyermeke vagy nincs.
A vásárlói döntéseket leginkább az agyfelépítés befolyásolja, és a gyakori tévhittel ellentétben nem a kultúra. Többek között ennek köszönhető, hogy a nemek döntési mechanizmusai között is jelentős eltérések vannak: a nők például általában jobban szűrik a reklámtartalmakat, mivel valódi információt várnak tőle, míg a férfiakat könnyebben megvezetik a manipulatív üzenetek. Épp így régiós szinten sincsenek jelentős különbségek a vásárlói motivációban, mert mindenhol hasonlóan működik az emberi psziché.
A vásárlás motivációja minden esetben a túlélést segítő védekezés, ez áll minden választásunk mögött évezredek óta. Ezen belül szerepet játszik a megszerzés, mint elsőrendű vásárlói motiváció, a kapcsolatok építése, illetve a kíváncsiság, vagyis a vásárlás lényege, hogy javakat szerzünk, kapcsolatokat építünk és ismeretekre teszünk szert. Ezek persze összemosódnak, így a vásárlás általában egyszerre több pszichológiai igényt elégít ki.
A híres ár-érték arány
A Nielsen kutatása szerint a kedvező ár-érték arányra való hivatkozás egyre gyakoribb a magyar vásárlók körében, bármilyen szubjektív is ez a fogalom. Az a vásárlói hozzáállás, amely az ár mellett a minőséget is figyelembe veszi, Becker György szerint főleg az érett piacokon jellemző, ahol az az elv uralkodik, hogy "nem vagyok elég gazdag ahhoz, hogy vackot vegyek". Ez a kijelentés arra a látásmódra utal, miszerint hosszabb távon érdemes a valamivel drágább, de - adott esetben - jobb minőségű termékeket választani.
Mindig fogyasztói fejlődést jelent, ha ez a vásárlói mentalitás kialakul, Ausztriában például ez az általános, míg Magyarország szegényebb térségeiben - például Nógrád- és Borsod-megyében - valószínűleg legfeljebb elvétve jellemző ez az attitűd. Azonban a szakértő szerint nem kizárólag pénzkérdés, hogy kialakul-e ez a hozzáállás, hanem a szülői felelősségnek is fontos szerepe van ebben, hiszen gyermekek nagyrészt a szüleiktől tanulják meg, hogy mit érdemes megvásárolni, és mit nem.
Tarolnak a saját márkák
A fentivel párhuzamos tendencia, hogy a saját márkás termékek piaci részesedése Magyarországon még sosem volt olyan magas, mint az utóbbi években. "A fogyasztók 100 forintjukból átlagosan 28-at áruházláncok saját márkás termékeire adták ki az utóbbi két évben, ha élelmiszert vásároltak" - mondta a Pénzcentrumnak Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen piackutató vállalat osztályvezetője. Korábban a saját márkás termékek a gazdaságosság - és egyben gyengébb minőség - szinonimái voltak, hiszen ezeket általában olcsóbban lehetett megvásárolni, mint a prémiumnak tekintett gyártói termékeket. Ez ma már egyáltalán nem így van, bár a saját márka ára továbbra is általában kedvezőbb.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az utóbbi években a legtöbb lánc üzleti stratégiájának fontos részévé vált a saját termékek piaci részesedésének növelése: nemcsak forgalmazzák ezeket, hanem gyártanak, termékfejlesztéssel és marketinggel is foglalkoznak. Ennek a fejlődésnek az is lendületet adhat, hogy már díjazzák a legnépszerűbb kereskedelmi márkákat. A Lidl Magyarország például idén ismét elnyerte a fogyasztó szavazatok alapján évente odaítélt BestBuy díjat. A felmérést végző svájci ICERTIAS célja ezzel a tanúsítással, hogy megkönnyítse azoknak a fogyasztóknak dolgát, akik a legjobb termékeket és szolgáltatásokat keresik a legkedvezőbb áron.
Minden termékről mondanak valamit a neten
Amellett, hogy lassan átalakulnak a vásárlói szempontok, a fogyasztók döntéshozatala tudatosabbá válik, annak köszönhetően, hogy az információszerzés ma jóval egyszerűbb és hatékonyabb, mint az internet térnyerése előtti időkben. A fogyasztók, ügyfelek észrevételei és visszajelzései számos közösségimédia-csatornán, blogon, fórumon vagy bármilyen online platformon megoszthatóak, és mindez a vásárlói döntéshozatalt kérlelhetetlenül alakítja.
"A piaci szereplők versenyelőnyre tehetnek szert a közösségi média és egyéb, nem tradicionális információforrások felhasználásával. Ezeknek a szűrése, elemzése, az úgynevezett Social Listening abban segít, hogy a változó, egyre tudatosabb fogyasztói viselkedést a vállalatok előnyükre fordíthassák" - mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere, aki szerint a közösségi média hatalmas mennyiségű valós idejű adatot generál percről percre, és szinte biztos, hogy mérettől függetlenül minden vállalkozásról folyik néhány beszélgetés.
Érzelem nélkül nem megy...
Bár az ár-érték arány megítélése határozottan szubjektív, mégis valamivel racionálisabbnak tűnik, mint az érzelmi alapú döntés, pedig ez sokkal gyakoribb a vásárlásoknál, mint elsőre gondolnánk. Becker György szerint erre rájátszanak a reklámok is, például humoros reklámfilmekkel könnyű megszerezni a fogyasztók szimpátiáját. A legerősebb érzelem ilyen szempontból a félelem, de ezzel ritkán élnek a hirdetők, mert kontraproduktív. Például egy biztosító társaságnál logikus lépésnek tűnhet durva balesetek bemutatása, de a néző ilyenkor inkább hárítja a reklámot.
A félelem hatására kialakuló óvatosságot jól mutatja a bankokkal és a hitelekkel kapcsolatos bizalmatlanság. "Könnyű felkelteni a félelmet a valakiben, aztán pedig nagyon nehéz lecsillapítani, és ennek a pénzintézetek a mai napig isszák a levét. Nem beszélve arról, hogy ha a politikai kommunikációban is felüti a fejét a félelemkeltés, az különösen veszélyes, hiszen a félelem mindig felülír szabályokat" - tette hozzá a fogyasztáspszichológus, aki szerint az érzelmek is minden esetben szerepet játszanak a vásárlói döntések meghozatalánál.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.