Tovább szárnyal az energiaital kiskereskedelmi forgalma: az elmúlt egy évben meghaladta a 14 milliárd(!) forintot. A piac elképesztő növekedésének legjobb példája, hogy a mennyiségben mért forgalom 25%-os növekedést mutat.
A Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe szerint az átlagárak csökkenése következtében a mennyiségben mért forgalom 25 százalékkal növekedett; immár több mint 240 ezer hektolitert adtak el a boltokban, egy év alatt. Egy liter energiaital mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára legutóbb december-januárban 636 forint, - 18 százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban.
Botrányos! Röhögnek a szabályokon a magyar kereskedők Kattints!
Érdekes, hogy akereskedelmi márkák piaci részaránya azonban nem nőtt, hanem csökkent, szemben az általános trendekkel. Mennyiségben 28 százalékkal részesedtek az energia- és sportitalok bolti eladásából a láncok saját márkái, 2009. december-2010. januárban, míg az egy évvel korábbi periódusban még 40 százalékkal. A saját márkás termékek visszaesését elsősorban a kisebb gyártók olcsóbb termékeinek megjelenése váltotta ki.
Szintén eltér az élelmiszerek többségének trendjétől a bolttípusok megoszlása a forgalomból. Ugyanis tovább nőtt a hagyományos kis boltok részaránya, míg a nagy eladóterű üzleteké és a benzinkutaké csökkent.
A Nielsen tavaly őszi közlése szerint tizenkilenc vizsgált európai ország közül csak kettőben, Norvégiában és Portugáliában csökkent az energiaital bolti forgalma. Kiemelkedik a kiskereskedelemben eladott mennyiség, a lakosság számarányához képest Hollandiában (620 ezer hektoliter) és Ausztriában (290 ezer hektoliter). Magyarországnál alacsonyabb árakat csak Franciaországban (1,5 euró), Hollandiában és Portugáliában (egyaránt 1,6 euró), illetve Norvégiában (1,8 euró) regisztrált a Nielsen. Legdrágábban Görögországban és Horvátországban árulták az energiaitalt, mégpedig literenként 7,1, illetve 6,3 euróért.
A sportitalok bolti eladása szintén gyors ütemben növekszik. Értékben a piac 10 százalékos bővülése egyik évről a másikra azt jelenti, hogy kiskereskedelmi forgalmuk meghaladja az évi 400 millió forintot. Mennyiségben viszont mínusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen.
Drága?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Modroczky Tamás, a piacra nemrég berobbant Playbev Cee. Kft. ügyvezető igazgatója a Pénzcentrumnak korábban elmondta: az energiaital ára úgy tevődik össze, hogy a gyárból megkapott termék gyártási költségére rátesznek egy fix marketingköltést, egy magas jogdíjat, amit a licensz tulajdonosának kell fizetni, erre jön a magyar forgalmazó haszonkulcsa.
A gyártók természetesen féltve őrzik titkaikat az előállítás költségei felől, de piaci pletykák szerint egy 24 dobozos karton Red Bull gyári költsége valahol 8 dollár, vagyis 1 600 forint körül alakul, miközben a nagyáruházakban sem lehetne hozzájutni egy kartonhoz 6 000 forint alatt. Így az energiaital valószínűleg egyike azon termékeknek, amelyeken a gyártók a legnagyobb haszonkulccsal dolgoznak.
Veszélyes?
Egyetlen doboznyi italban egyébként alig van több koffein, mint egy kávéban, így -az InfoRádiónak nyilatkozó- Kovács Gábor belgyógyász szerint, ha mértékkel fogyasztják, akkor nincs is vele semmi baj.
A szakember szerint azonban az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása már nem ajánlott, mivel az alkohol hatása kevésbé érződik a koffein miatt, ami nem szerencsés.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.