A hazai kiskereskedelem helyzetéről a GfK Hungária által készített első féléves jelentés rámutat, hogy az idei első félévben a piac relatív csökkenése következett be az előző év azonos időszakához képest. Legdinamikusabban a szupermarketek növelték piaci részarányukat, míg a többi nagy modern kereskedelmi csatorna forgalma az FMCG-piac inflációs növekedési üteménél kisebb mértékben nőtt, így relatíve nem tudták tovább növelni piacrészüket.
A napi fogyasztási cikkek forgalmának növekedése 2008 első félévében elmaradt az élelmiszer infláció mértékétől. Az Ecostat adatai szerint az élelmiszerinfláció mértéke január-júniusban 12 százalék körüli, míg a háztartások által az üzletekben hagyott összeg 8 százalékkal növekedett 2007 első hat hónapjához képest, vagyis a piac relatív szűküléséről beszélhetünk. A vásárlók egyre jobban megnézik, hogy mire és hol költenek. Ezt támasztja alá az is, hogy a sajátmárkás termékek aránya a teljes FMCG forgalomból egy év alatt közel 2 százalékponttal növekedett, így a forgalom kevéssel több, mint egynegyedét teszi ki.
Az idei évben júniusig eltelt időszak piaci mozgásait összegezve megállapítható, hogy az előző periódusok tendenciáinak megfelelően a fogyasztói beszerzések alapján a modern kereskedelmi csatornák tovább erősödtek. A hipermarketek, szupermarketek, diszkontok és cash&carry-k együttes részesedése 2008 első félévében 0,5 százalékponttal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az előző évekétől eltérő tendenciát tapasztalunk azonban a különböző kereskedelmi csatornák egyéni teljesítményének vizsgálatakor.
Az egyes kereskedelmi csatornák piaci részarányának fejlődése, 2004-2008 (az adatok százalékban kifejezve)
Forrás: GfK Hungária, Kereskedelmi Analízisek
Az idei első félévben a szupermarketek növekedtek legdinamikusabban - az előző év azonos időszakával összevetve 2,4 százalékponttal növelték piaci részesedésüket, ami részben a 2008 első negyedévében történt nagyszámú boltnyitással indokolható. A megnövekedett boltszám következtében kiszélesedett a csatornában vásárló háztartások köre - 2008 első hat hónapjában a háztartások 39,4 százaléka vásárolt itt, míg egy évvel korábban ez az arány 35,9 százalék volt -, valamint a már meglévő vásárlói kör is egyre gyakrabban tér be a csatorna üzleteibe.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A diszkont és hipermarket csatornák esetében a forintban mért forgalom növekedett, viszont piaci részesedésüket nem tudták növelni a napi fogyasztási cikk forgalom viszonylag nagyobb mértékű - infláció generálta - emelkedése miatt. A kisbolt csatorna napi fogyasztási cikk forgalomból való részesedése 2008. I. félévében összességében változatlan maradt. A stagnálás hátterében nem más áll, mint hogy a kisbolt láncok valamelyest erősödtek az elmúlt évhez képest, míg a független kisboltok az előző év trendjével ellentétben vesztettek piacrészükből.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.