A vásárlások visszafogása a legalacsonyabb árkategóriájú termékcsoportban volt jellemző. Növekvő átlagárak, ritkább és egyre kisebb mennyiségű borvásárlás - így foglalhatók össze a hazai borfogyasztás legjellemzőbb tendenciái a 2007. évben a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását vizsgáló Háztartáspanel adatainak tükrében. A fogyasztók leggyakrabban továbbra is asztali bort vásárolnak, de a kereslet egyre inkább eltolódik a magasabb minőségi kategóriák és így a magasabb ár felé.
A GfK Hungária háztartások fogyasztását folyamatosan mérő Háztartáspanel adatai szerint csökkenő fogyasztás és növekvő átlagár jellemezte a magyar háztartások borvásárlásait 2007-ben. A vizsgálatok szerint hosszú idő után először 2007-ben csökkent az otthoni fogyasztásra szánt borokból megvásárolt mennyiség. Míg 2004-ben 4, 2005-ben 5, 2006-ban 13 százalékkal növekedett az otthoni fogyasztás, addig a tavalyi évben 12 százalékos csökkenés volt tapasztalható. Ráadásul ez a mennyiségi csökkenés az értékbeli forgalom 6 százalékos visszaesésével párosult, aminek hátterében a borok literenkénti átlagárának tavaly éves szinten mért 6 százalékos növekedése áll.
Jó hír ugyanakkor, hogy nem csökkent a bort vásárlók száma - 100-ból 52 háztartás vásárolt 2006-ban és 2007-ben is valamilyen bort. A vásárlói kör azonban összességében kisebb mennyiségeket vásárolt, minek hátterében az húzódik meg, hogy a vásárlói kosarakba alkalmanként kevesebb bor került, de még inkább az, hogy aki vásárolt bort, az ritkábban tett így.
A borfogyasztás csökkenése összefüggésbe hozható a tavalyi év során mutatkozó csökkenő reálbérekkel, az élelmiszerek és energiahordozók árának jelentős drágulásával. Ennek betudható, hogy a tavalyi évben több élelmiszer kategóriát is a megvásárolt mennyiségek csökkenése jellemzett.
A bor kategóriában érdekes módon nem a legmagasabb árú, minőségi bor szegmensben történt a vásárlás jelentősebb visszafogása, hanem a legalacsonyabb árszegmensbe tartozó, asztali boroknál. Ez utóbbi típusba tartozó borok átlagára 10 százalékos drágulást mutatott, ennek is köszönhető, hogy a vásárlók mintegy negyedével (25 százalékkal) fogyasztottak kevesebbet asztali borból.
A háztartások a tavalyi évben átlagosan 421 forintos literenkénti áron vásárolhattak bort. Ez az átlagár 6,3 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábban mért árnál. A minőségi borok literenkénti átlagára 614 forint, a tájboroké 369 forint, az asztali boroké pedig 243 forint volt. Az átlagár növekedése főleg a táj-, illetve asztali borok kategóriájában mért átlagár növekedésének tulajdonítható, miközben a minőségi borok ára minimálisan a 2006-os árak alatt maradt.
A háztartások leggyakrabban továbbra is asztali bort vásároltak, de a kereslet egyre inkább eltolódik a magasabb minőségi kategóriák és így a magasabb ár felé. A piacot forgalmazott érték szerint vizsgálva már jelentős eltérés mutatkozik az egyes szegmensek között: a minőségi borokból forgalmazott érték csaknem háromszor akkora, mint az asztali borok értékesítéséből befolyó összeg.
A háztartások bort legnagyobb arányban továbbra is diszkontokban vásárolnak: ebben a csatornában fogy el a teljes mennyiség mintegy 31 százaléka, amely 1,4 százalékpontos növekedést jelent 2006-hoz képest. A hipermarketek borpiaci részesedése 28 százalékra emelkedett, amely jelentős 4,1 százalékpontos teljesítményjavulást jelent az előző évhez képest. A szupermarketek, a független kisboltok részesedése ugyanakkor csökkent 2007-ben.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Minőségi borokat többnyire hipermarketekben (35 százalékos részesedés) és diszkontokban (31 százalékos részesedés) vásároltak a fogyasztók, a tájborok esetében pedig ezek mellett számottevő a termelőknél történő beszerzések aránya is. Az asztali borok egyharmada diszkontokból került a háztartásokhoz, további 24 százalékot pedig hipermarketekben vásároltak meg. Az import borok esetében ez az arány eltolódni látszik: a beszerzések több mint nyolctizede diszkont üzletekben, vagy hipermarketekben került a háztartások bevásárlókosarába.
A kereskedelmi márkák nagyobb súlya a diszkontokra, a kisbolt láncokra, valamint a szupermarketekre jellemző. Arányuk az összesen megvásárolt bormennyiségből a diszkontokban 34 százalékkal, a kisbolt láncokban 22 százalékkal, a szupermarketekben pedig 18 százalékkal részesedett 2007-ben.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.