A Szeretem Magyarországot Klub, valamint a Majtényi László volt adatvédelmi biztos nevével fémjelzett Eötvös Károly Közpolitikai Intézet tegnap a budapesti Clark Ádám téren, a nullás kilométerkőnél állt elő egy nem meglepő, ám bizonyítható állítással: a pártok jelentősen túllépték törvényes kampánykeretüket.
A Szeretem Magyarországot Klub, valamint a Majtényi László volt adatvédelmi biztos nevével fémjelzett Eötvös Károly Közpolitikai Intézet tegnap a budapesti Clark Ádám téren, a nullás kilométerkőnél állt elő egy nem meglepő, ám bizonyítható állítással: a pártok jelentősen túllépték törvényes kampánykeretüket - írja a Népszabadság.
A klub tagjai (köztük Bródy János zeneszerző, Czeizel Endre genetikus, ef Zámbó Öcsi zenész, Geszti Péter szövegíró, Jaksity György, a Concorde Értékpapír Rt. igazgatója, Pesty László újságíró és Sztevanovity Zorán előadóművész) nem azt kifogásolják, hogy a pártok túl sokat költenek - csak azt, hogy az egyébként abszurd pártfinanszírozási szabályok megszegésével teszik ezt.
A pártfinanszírozásban a rendszerváltás óta űzött kreatív könyvelés jelenségére az Állami Számvevőszék eddig minden választás után felhívta a figyelmet, az elszámolások szigorításával érdemben azonban csak most kezdtek foglalkozni a döntéshozók - írja a Magyar Hírlap. Bár a kormány épp a héten tárgyalni kezdett előterjesztése mindenképpen előrelépés lenne a korábbiakhoz képest, a tervezet még mindig számos kiskaput hagy a trükközőknek. Például azzal, hogy nem definiálja pontosan a kampányidőszak kezdetét, a hivatalos - ellenőrizhető - "költési szezont" így továbbra is a választás kiírásától kell számítani, noha a pártok legtöbbször már előző évben népszerűsíteni kezdik magukat. Ebből is adódhat többek között az a nagyságrendnyi különbség, amely a pártok Magyar Közlönyben közzétett kampányelszámolása és a valódi költéseik között mutatható ki négyévente.
A pártonként elkölthető 386 milliós keretet a szervezetek papíron eddig annak ellenére sem lépték túl, hogy az 1997-ben megállapított összegből már akkor sem futotta hathatós kampányra. Az idei voksolás annyiban hozott újat a szépített bevallásokban, hogy a hihetőség kedvéért néhány millióval mindkét nagy párt túlköltötte magát.
Az így kijövő négyszázmillió forint azonban még ennek ellenére is irreális. Pláne, ha figyelembe vesszük, hogy a bevallásokban szereplő összegek elvileg a kampány teljes kiadásait is tartalmazzák, míg a médiafigyelő cégek által nyilvánosságra hozott, nagyságrenddel magasabb "valódi" összegekben ezek nincsenek is benne.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A klub január elsejétől április 30-ig vizsgálta a pártok médiaköltéseit. A listaárakat a sajtóorgánumokra jellemző piaci kedvezmény átlagával korrigálták. E szerint a pártok a listaár felét - az MSZP nettó 1 milliárd 58 millió, a Fidesz 912,5 millió, az SZDSZ 360 millió, az MDF pedig 304 millió forintot - költötték reklámra. Nettó áron a Fidesz költötte a legtöbbet köztéri hirdetésekre: a 912 millió 75 százalékát. Az írott sajtó az MSZP, illetve az MDF számára volt a legkedveltebb eszköz (40 százalék), míg az internetes hirdetések az SZDSZ-nél képviselték a legnagyobb arányt (13 százalék).
A teljes költségük legalább a médiaköltések duplája, vagyis a két nagy pártnál két-kétmilliárd lehet - állította Somlói Zsolt, a MindShare médiaügynökség igazgatója. Bár a reklámok gyártásáról, a szórólapok nyomtatásáról, a rendezvények megszervezéséről nincs megbízható adat, Somlói húszéves szakmai tapasztalatára hivatkozva állítja: még a kétszeres szorzó is optimista becslés. "Egy mobilszolgáltató imázsváltása hétmilliárdot kóstált - miért gondolja bárki, hogy egy jóval fontosabb kampány kihozható ennek a töredékéből?" - nyilatkozta Somlói. A klub új törvényt sürget, amely "megakadályozza a politikai elit felvásárlását
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.