8 °C Budapest

Csíp a fogkrém! - 257 millióba került a totális háború...

Pénzcentrum
2006. február 2. 15:56

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a mai napon tartott tárgyalásán megállapította, hogy a Colgate-Palmolive Magyarország Kft. (CP) a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy televíziós reklámjaiban azt állította, illetve sugallta, hogy a Colgate Total fogkrémek valamennyi más fogkrémnél hatásosabbak. A Versenytanács a jogsértő vállalkozást 257 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a mai napon tartott tárgyalásán megállapította, hogy a Colgate-Palmolive Magyarország Kft. (CP) a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy televíziós reklámjaiban azt állította, illetve sugallta, hogy a Colgate Total fogkrémek valamennyi más fogkrémnél hatásosabbak. A Versenytanács a jogsértő vállalkozást 257 millió forint bírság megfizetésére kötelezte. 

A Colgate-Palmolive Magyarország Kft. széleskörű televíziós reklámkampányban népszerűsítette Colgate Total nevű fogkrémjét. A Versenytanácsnak az alábbi, reklámok keretében elhangzó állítások megtévesztő jellegéről kellett döntenie:

1. A teljes fogorvosi szakma véleményének sugallása

A teljes fogorvosi szakma véleményének sugalló állítások, mint pl. „Colgate Total. A fogorvosok választása.”, illetve a „Colgate Total. A fogorvosom választása.” a Versenytanács álláspontja szerint alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. E két kijelentés a mindennapi értelemben azt jelenti, hogy a szakértelemmel rendelkező fogorvosok többsége a Colgate Total fogkrémet választja, holott a Colgate álta készíttetett felmérés szerint is csak kb. 1/6-uk ajánlja a Colgate Total fogkrémet pácienseinek, illetve kb. 1/4-ük használja maga is a Colgate Total fogkrémet. Ebből következik, hogy kb. 5/6-uk más fogkrémet ajánl, és kb. 3/4-ük más fogkrémet használ.

Hasonló álláspontra jutott a Versenytanács a „A magyar fogorvosok által leggyakrabban használt és ajánlott fogkrém.” állítás vonatkozásában.

2. Kifogásolt elsőbbségi állítások

A reklámok az alábbi elsőbbségi állításokat tartalmazták: a) „ Nincs még egy  olyan fogkrém, amely jobb védelmet nyújtana”; b) „Csak a Colgate Total szabadalmazott formulája segít leküzdeni a szájban fellelhető mind a 12 problémát és véd 12 órán át.”

Mivel a fenti – felsőfokú jelzőket tartalmazó – állítások olyan kérdésekre vonatkoznak, melyek tekintetében az eljárás során beszerzett tudományos cikkek alapján nem állapítható meg egyértelműen ezen állítások valódisága, így a Colgate-Palmolive magatartása a versenytörvénybe ütközőnek minősül. 3. Kifogásolt egyéb állítás

Mivel a Colgate-Palmolive nem mutatott be olyan tudományos iratot, mely megalapozná a foltok 50 %-os halványítására vonatkozó  képességét az említett fogkrémnek, így erre vonatkozó kijelentése kapcsán is az a Versenytanács álláspontja, hogy bizonyítottság hiányában, valamint a versenytársai, illetve a szakértői vélemény alapján a fogyasztók megtévesztése megvalósult.

4. Terápiás hatásra való hivatkozás

„Szinte hihetetlen, de pár hónap múlva nem csak fehérebbek de egészségesebbek is lettek a fogaim" állítás azzal a következménnyel jár, hogy az eljárás alá vont terápiás (helyre állító) hatással ruház fel kozmetikai termékét. A Versenytanács álláspontja szerint ezen állítás nem valós, hiszen a fogkrém használatától nem lesznek egészségesebbek a fogak (a már meglévő szuvasodás nem múlik el, és egyáltalán nem is csökken, sőt még a lyukak növekedését sem lehet megállítani vagy lassítani pusztán fogmosással). A fogkefe és a fogkrém együttes használata az egészséges fogak egészségének megőrzését szolgálja, és nem a rossz fogak egészségének helyreállítását. Ez az állítás így valótlan és megtéveszti a fogyasztókat.

Fentiekre figyelemmel a Versenytanács szerint az eljárás alá vont állításai alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére. A Versenytanács a jogsértő vállalkozást 257 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 7. hétfő
Herman
15. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33