November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Új német boltlánc tört be Magyarországra: retteghetnek a versenytársak, a Pepco és a KiK?
Nemrég nyitotta meg első üzletét hazánkban az új német boltlánc, a TEDi, azóta pedig sorra nyílnak az új üzletek. A boltokban árusított termékkategóriák leginkább a Pepco és a KiK szortimentjéhez hasonlíthatók: gyakorlatilag a kozmetikumokon át a lakberendezési tárgyakon, dekorációkon és a játékokon keresztül az irodaszerekig, állateledelig szinte mindent lehet kapni. Attól azonban, hogy valós konkurenciát jelentsen az új lánc a Pepco és KiK számára, még messze van. Mutatjuk, hogy áll most az iparcikkes boltláncok versenye.
A TEDi már 11 országban jelen van, több mint 2600 üzlettel és 24 ezer alkalmazottal, Magyarországon azonban még kevés üzlettel rendelkeznek, Budapesten több helyen, Székesfehérváron, Hatvanban, Miskolcon, Debrecenben, Berettyóújfaluban és Pápán. Ezzel szemben a Pepcónak 223 boltja van hazánkban, a Kik esetében pedig a honlapjuk alapján több mint 100 üzletük van. Gyors terjeszkedés indulhat meg azonban, ahogy Európa több országában az elmúlt években. Országa válogatja ugyanis, hogy a Pepco, a KiK vagy a TEDi az egyeduralkodó: Lengyelországban, Romániában, Csehországban és Magyarországon egyelőre egyértelmű fölényben van a Pepco, Ausztriában, Szlovéniában, Németország és Hollandiában dominál a Kik, Spanyolországot pedig leuralta a TEDi.
Nehéz meghatározni, hogy az említett három üzletláncnak mi a pontos profilja, hiszen gyakorlatilag mindenféle olyan árut tartanak, amikre a mindennapokban szükség lehet. A TEDi mottója például "Minden, ami dekoráció, parti, írószer és sok minden egyéb" nem visz sokkal közelebb a megoldáshoz. A vállalati besorolás szerint iparcikkes, vagy textil és nem élelmiszer jellegű vegyes üzletnek nevezhetnénk őket. Csakhogy iparcikkes bolt például az Obi és a Praktiker is, amelyeknek azért más a fő profilja. A kínálat alapján leginkább a valaha olyan elterjedt "százforintos" boltokat idézik, melyek koncepciója külföldön is ugyanúgy létezett - mint egy eurós, egy dolláros boltok.
Így terjeszkedik a KiK, a Pepco és a TEDi
A dél-afrikai, német, holland anyagcégű Pepco márka története akkor indult, amikor az első üzletük megnyílt Lengyelországban 2004-ben. Jelenleg több mint tizenhárom európai országban vannak jelen, 2700-nál is több bolttal. Legfőképpen a gyermekruházati termékeik népszerűek. A honlapjuk szerint a céljuk "Európa legjobb, legnagyobb, legolcsóbb, és legismertebb ruházati- és lakberendezési diszkontmárkájává válni." Magyarországon 2015 óta vannak jelen, jelenleg 223 üzlettel.
A német KiK-nek, ami 2008 óta van jelen Magyarországon, 100 felett van az üzletei száma. A magát családi diszkontként aposztrofáló boltlánc folyamatosan keresi a bővülési lehetőséget. Európában jelenleg a honlapjuk szerint 12 országban közel 4000 üzletük van, a hosszú távú céljuk pedig az 5000 modern üzletszám elérése. Jelenleg Ausztria, Csehország, Szlovénia, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Lengyelország, Hollandia, Olaszország, Románia és Bulgária területén vannak boltjaik Németországon kívül.
Mottójuk a cégnévben is megjelenik, hiszen a KiK a "Kunde ist König" szólás rövidítése, amely szó szerint azt jelenti, hogy a "kuncsaft a király", melyhez a magyar nyelvben a "vevőnek mindig igaza van" mondás áll legközelebb.
A TEDi családbarát helyi üzletnek nevezi magát, amely a nagyvárosok mellett vidéken is jelen van. Magyarországon egyelőre még csak Budapesten, Székesfehérváron és Pápán találkozhatunk ilyen üzletekkel, azonban még csak most kezdték a terjeszkedést. A cég története 2004-ben indult Németországban, azóta megjelentek Ausztria, Szlovénia, Szlovákia, Spanyolország, Horvátország, Olaszország és Lengyelország területén, illetve legújabban nálunk.
Felkötheti a fehérneműjét a TEDi
Hiába van 2008 óta jelen hazánkban a KiK, a 2015 óta terjeszkedő Pepcónak már jóval több boltja van. Viszont nemcsak az üzletek számában, hanem a belföldi értékesítés nettó árbevételében, adózott eredményben és a foglalkoztatottak számában is maga mögé utasítja a német versenytársat - az Igazságügyi Minisztérium céginformációs szolgálatának bárki által hozzáférhető adatai alapján. A szintén német TEDi-nek azonban nem lesz könnyű dolga a KiK utolérésében, lehagyásában sem.
A Pepco bolthálózatot üzemeltető Pepco Hungary Kft. utolsó ismert, 2020. október 1-től 2021. szeptember 30-ig tartó üzleti évében 68,5 milliárd forint nettó árbevételre tett szert a belföldi értékesítésből. Az adózott eredménye 8,1 milliárd forint volt. A 223 boltja átlagosan 2031 embernek adott munkát az üzleti beszámolója alapján.
A KiK boltokat üzemeltető KIK Textil és Non-Food Kft. utolsó ismert, 2021. január 1-től 2021. december 31-ig tartó üzleti évében 23,7 milliárd forint nettó árbevételről számolt be, ami a belföldi értékesítést illeti. Az adózott eredménye 1,4 milliárd forint volt. Több mint 100 magyarországi üzletében átlagosan 601 fő dolgozott.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A nettó árbevétel növekedése azonban közel azonos volt, 24-25 százalékos mindkét diszkonthálózatnál. Az adózott eredményben pedig a Pepco 2,8-szeres bővülést ért el, a KiK a 2020-as visszaeséshez képest viszont 6,6-szerest. Igaz, a 2019-es évzáráshoz viszonyítva a bővülés csupán 0,4-szeres.
Dúl a bérháború?
Az üzleti beszámolókból az is kiderül, mennyi pénzt fordítottak az egyes cégek bérköltségre. Ehhez tudni kell, hogy a cégek üzleti beszámolóikban minden személyi jellegű ráfordítást feltüntetnek, melyek lefedik az alkalmazottakhoz kapcsolódó összes költséget. A személyi jellegű ráfordítás összesít több különböző jellegű költséget, három főbb tétele a bérköltség, a személyi jellegű egyéb kifizetések és a bérjárulékok.
A bérköltség tartalmazza a munkavállalóknak és a megbízottaknak járó bruttó bért, jutalmat, prémiumot, bérpótlékokat, valamint a természetes személy tulajdonos (tag) személyes közreműködése ellenértékeként kivett összeget. A személyi jellegű egyéb kifizetések a munkavállalók a bérköltségen felüli juttatásait tartalmazzák: pl. a betegszabadság díját, a munkába járással kapcsolatos költségtérítést, a lakhatási költségtérítést, étkezési hozzájárulást, a végkielégítést, stb. A bérjárulékok tételhez tartozik a szociális hozzájárulási adó, a szakképzési hozzájárulás, továbbá minden olyan adók módjára fizetendő összeg, amelyet a bérköltség, a személyi jellegű egyéb kifizetések, illetve a foglalkoztatottak száma alapján szükséges megállapítani.
Mivel tudjuk, hogy mennyien dolgoztak az adott üzleti évben átlagosan a vállalatoknál és azt is, mennyi pénzt fordítottak bérköltségre, ebből kiszámolható mennyi az átlagbér az adott cégnél. Azt azonban fontos tudni, hogy az átlagbér esetében a vezető beosztású alkalmazottaktól, a bolti eladókon át, a raktárosokon keresztül, a takarító személyzetig mindenki bére számít. Azok is, akik például csak részmunkaidőben dolgoznak.
Amíg a KiK-nél 12,5 százalékkal többen dolgoztak, mint a korábbi üzleti évben, addig a Pepcónál 20,4 százalékos volt a bővülés. A bérekre a KiK 14,3, a Pepco 36,6 százalékkal költött többet. A havi átlagbér pedig számításaink szerint a KiK-nél 1,6 százalékkal, a Pepcónál 13,5 százalékkal nőtt. Hogyha a bérköltséget elosztjuk az átlagos dolgozói létszámmal és 12-vel, kiderül, mekkora jutott egy főre átlagosan egy hónapban. A Pepcónál az így számított átlagbér 372 ezer forint volt, míg a KiK-nél 259 ezer forint havonta.
Még egyszer hangsúlyozzuk: ez nem az eladók bruttó átlagbére, hanem a cégek összes alkalmazottjára fordított bérköltség elosztva a foglalkoztatottak teljes számával. Minden dolgozót bele kell tehát számítani.
A TEDi üzleteket üzemeltető TEDi Árukereskedelmi Kft-ről, mivel még csak most nyitottak, nincs szinte semmilyen információnk. Mindenesetre ha a KiK-kel és a Pepcóval akar versenyezni, akkor nem lesz könnyű dolga a fentiek alapján.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.