A vállalatok számára a jövőbeli bevételek tervezhetősége a megváltozott gazdasági helyzetben bizonytalanná vált. Még a nagy cégek egy része is veszteségbe fordult az elmúlt 1-2 évben, így a finanszírozók már nem elsősorban a nyereségességet, sokkal a céges üzleti modellek hosszabb távú működőképességét várják el tőlük. A nagyvállalati piacon az elmúlt két évben az is megfigyelhető, hogy egyre nagyobb arányban használják a különféle pénzügyi kockázataik fedezésére szolgáló egyszerű és rövidebb lejáratú termékeket.
Az az ING Bank lapunkhoz eljuttatott elemzése szerint cégek árbevétele a válság hatására csökkent, a terveiket nem, vagy csak részben tudták teljesíteni, így az üzleti terveikhez igazított finanszírozási megoldások is felborultak, sokszor válság menedzselniük kellett a pozícióikat. A megváltozott gazdasági helyzet hatására a kiszámíthatóság, így a jövőbeli bevételek tervezhetőségének időtartama csökkent.
"Sok vállalatnak azzal a problémával kellett szembenéznie a válságban, hogy a piacok beszűkültek, az árbevételük csökkent, ám a piaci fellendülésben bízva nem akartak megválni a jól képzett szakemberektől. A kérdés sok helyütt úgy vetődött fel, hogy ki tudnak-e tartani addig a relatív magas működési költségekkel, amíg a piackeresés eredménnyel jár, a válság hatása alábbhagy." - hangsúlyozta Cseresznye Andrea, az ING Bank risk menedzsment igazgatója. Több nagy piaci szereplő alkalmazott olyan védelmi technikákat, mint tartós részmunkaidőben foglalkoztatás, átszervezés, beszállítói szerződések újratárgyalása árcsökkentés céljából. Ebben a helyzetben a finanszírozóknak nem elsősorban a nyereségességet, sokkal inkább azt kellett vizsgálniuk, hogy a cégek üzleti modellje hosszabb távon működőképes-e.
A válság előtt a bankok más információkat hittek el a vállalatoknak, mint az utóbbi 3 évben. A válság alatti, és az azóta eltelt időszakban is sokat elárul egy vállalat működéséről a hitelező bank számára, hogy a management és a tulajdonosa tud-e és mennyi idő alatt a cégéről üzleti információkat adni. A bankok számára ez az információ az adott cég átlátható, prudens működésének fokmérőjeként szolgál. Ezen kívül egy vállalat forrásszerzési képességét nagyban befolyásolta a piaci pozíciója. Azok a cégek, amelyek például túlzottan ki voltak szolgáltatva egy fő vevőnek, vagy szállítónak, a potenciális kockázat miatt rosszabb pozícióból indultak a forrásokért folytatott harcban.
Felértékelődött a tőkésítés szintje is, hiszen jelentős a tőkeellátottsággal, könnyebben túl lehet élni akár a több éven át tartó veszteséges működést is."A bank számára az adja a legnagyobb biztonságot, ha látja, hogy az adott cégnek jó a menedzsmentje, kiterjedt piaci kapcsolatokkal rendelkezik, a cég évek óta stabilan és nyereségesen működik, és mindennek a potenciálja a jövőre nézve is biztosított. Ha a tulajdonos támogatja cégét a forráshoz jutásban azzal, hogy személyes garanciával áll mögé, vagy a piaci növekedéshez szükséges beruházásokat arányosan részben tőkéből finanszírozza, akkor a bank is szívesen vállal részt a beruházások finanszírozásából amellett, hogy a forgóeszköz finanszírozási igényt kielégíti."- tette hozzá Cseresznye Andrea.
A cégeknek a nyitott pozíciók fedezésére szolgáló árfolyamrögzítésre vonatkozó eddigi politikájukat is át kellett gondolniuk. Volt olyan vállalat, amely 258 forinton fixálta az euró bevételeihez kapcsolódó árfolyamot, de amikor az árfolyam 300 forint fölé kúszott, ez jelentős veszteséget okozott a cégnek. A veszteség kezelésére a cégek különféle technikákat alkalmaztak, amennyiben ebben bankjuk partner volt. A különbözetet egyesek hitellé konvertálták, és 10-11 hónapos futamidővel fizették vissza, de volt, aki csak meghosszabbította a futamidőt historikus árfolyamon, és amikor az EUR /HUF ráta kissé normalizálódott, gyorsan lezárta a pozícióit.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
"Ma a vállalatok a piaci tapasztalatok szerint rövidebb távra terveznek, nagy bizonyossággal 1 vagy 2 évre, és árfolyam fedezeti politikájukat is ehhez igazítják. Az elmúlt két évben a banki termékkínálat is elmozdult az alapvető, egyszerű termékek és rövidebb lejáratok felé. Erre a legjobb példa a Treasury termékek kínálata, ahol 2009 folyamán strukturált termékeket szinte egyáltalán nem értékesítettek, és leginkább rövid lejáratokat látunk." - hangsúlyozta az ING Bank szakértője.
Érdekes reakció volt a vállalatok részéről, hogy azok a cégek, akik megtehették, mert jó adósnak számítanak, a szükségesnél több forrást igyekeztek lekötni maguknak. Úgy próbálták kialakítani a rendelkezésükre álló hitelkeretet, hogy minden esetre felkészülve, a szükségesnél nagyobb lehetőségek álljanak a rendelkezésükre. Még olyan cég is volt, amely inkább felvette a hitelt, és betétben helyezte el, csak hogy 100 százalékig biztonságban tudja a likviditását.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.