1 °C Budapest

Kivédeni az áfaemelést? - interjú a Praktiker ügyvezetőjével

2009. június 19. 06:20

A Praktiker az egyik legizmosabban fejlődő szereplő a hazai barkácsáruház-piacon. A gazdasági helyzet nem ad okot feltétlen optimizmusra, ráadásul a közelgő áfaemeléssel csak nehezedik az áruházláncok dolga. A Pénzcentrum a Praktiker magyarországi ügyvezetőjét kérdezte az élesedő piaci versenyről, a várható áremelésekről és a különleges vásárlási szokásokról.


24 éve dolgozik a Praktikernél, és már több mint egy évtizedet eltöltött a magyarországi leányvállalat élén. Milyennek látja a magyar barkácsáruházak vevőit? Különbözünk-e más országok vásárlóitól, mik a tipikus magyar vásárlói szokások?

Úgy gondolom, nem igazán beszélhetünk tipikus magyar vásárlói szokásokról. Ami feltűnt számomra, hogy más országokkal szemben itt a nagybevásárlás általában családi körben történik, és a bevásárlások során is együtt hoz döntéseket a család. Persze az utolsó szót Magyarországon mindig a nők mondják ki- sokszor még a barkácsáruházi termékek esetében is.

A hazai piacon több nagy cég is jelen van, országszerte több tucat ilyen profilú nagyáruházzal találkozhat a vevő. Ráadásul meglehetősen nagy az átfedés a barkácsáruházak, az elektronikai szaküzletek és a hipermarketek választékában. Mit gondol, szüksége van a magyar piacnak ilyen sok, hasonló profilú üzletre?

Karl-Heinz Keth
1985 óta dolgozik a Praktikernél, kezdetben áruházvezetőként, majd értékesítési vezetőként, Németországban. Utóbbi beosztásában 40 áruházért volt felelős.

1998-ban ajánlották fel neki az alakulófélben lévő magyarországi Praktiker Kft. vezetését.

Az induláskor Ausztriából - Vösendorfból -, majd 1999 tavaszától már Budapestről irányítotja a magyar áruházak működését.


Kérdés, hogy kinek mit jelent az, hogy "túl sok". Személyes véleményem, hogy a mi jelenlegi 19, és a tervezett 22-23 áruházunk még reálisnak mondható. Azt viszont kissé túldimenzionáltnak tartom, hogy más láncok 30, vagy még annál is több áruházzal számolnak.

Ugyanakkor a helyzet a vásárlók szempontjából mindenképp előnyös, hiszen számukra kényelmes, hogy otthonukhoz közel találnak megfelelő szaküzleteket.

Mennyire erős a versenyhelyzet a barkácsáruházak között? Jelent-e célkitűzést a nagy versenytárs Obi "legyőzése" az áruházak számában, a kínálat, a bevétel növelésében?

Nem célunk, hogy bárkit kiszorítsunk, legyőzzünk. Azt szeretnénk, hogy áruházaink mostani rendszere hosszú távon, stabilan működhessen. Ez a menedzsment célja.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 
Fotó: Praktiker

Tapasztalható-e a vásárlói szokások megváltozása az elmúlt ¾ évben? Mire figyelnek a vevők, az olcsóbb árra, vagy a termék megbízhatóságára, tartósságára? Tudatosabbá váltak-e a vásárlók a válság hatására?

A jelenlegi helyzetben rendkívül fontos a vásárlók számára az ár-érték arány. Azt tapasztaljuk, hogy a 20-30 százalékos akciók -amelyek korábban rendkívül hatásosak voltak- már nem hatnak, nem növelik a forgalmat. Mi azt érzékeljük, hogy vevőink átgondoltabban költenek, sokkal inkább nézik a minőséget, a termék tartósságát. Egyértelműen erre helyeződik a hangsúly.

Piaci hírek szerint a közelgő áfaemelésnél az üzletláncok nem akarják emelni a fogyasztói árakat, ezért a beszállítói árak csökkentésére kényszerítik a cégeket, elsősorban az élelmiszeriparban. Önöknek van-e bármilyen hasonló szándékuk a beszállítókkal szemben, vagy egyértelműen meg fog látszódni a termékek áraiban az adóemelés?

Egész egyszerűen már képtelenek vagyunk a beszállítóinkra hárítani az emelést, tovább kell adnunk a végfelhasználóknak. Megpróbáljuk azonban különböző akciókkal, kedvezményekkel -mint például a törzsvásárlói kártya által biztosított kedvezmények- kivédeni az ÁFA-emelést.

Továbbá folyamatosan tárgyalunk a beszállítókkal. Egyelőre úgy tűnik, hogy árucsoportonként más-és másképpen realizálódik majd az áremelkedés.

Egyre nagyobb szerepet kapnak az újfajta értékesítési formák: a webshop, vagy az áruházakban kihelyezett információs pultok és infoterminálok kihelyezése. Adódik a kérdés, hogy ezekkel az új megoldásokkal vajon a költséges munkaerőt szeretnék-e helyettesíteni?

Ezeknek a technikai újdonságoknak a bevezetése semmiképp sem von maga után elbocsátásokat.. A webshop egy 20. áruház, amely azokat szolgálja ki, akik nem laknak valamelyik Praktiker áruház közelében. Az áruházak infotermináljai sokrétű információkkal segítik a vásárlókat, például kiegészítő termékeket ajánlanak a vevőknek.

Áruházaink - az adott áruház nagyságától függően - 70-100 fővel üzemelnek. A technikai újdonságok bevezetésének egyik fő célja, hogy eladóink, munkatársaink munkáját megkönnyítsük, így több figyelmet tudnak a vevőkre szentelni. Ezek az újítások ezt a célt is szolgálják.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?