A jelenlegi turbulens gazdasági körülmények az egész régiót óvatosságra intik, ami Magyarországra fokozottan jellemző.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné
"A fenntarthatóbb életmód az embereket is boldogabbá és egészségesebbé teszi, csak segítségre és megbízható információkra van szükség" - mondta el a Pénzcentrumnak adott interjújában Hegedűs Kristóf, a beeco társalapítója, CEO-ja. A vállalatvezetővel a Brancson éppen futó kampányuk kapcsán beszélgettünk, és olyan témákat érintettünk, mint a globális klímaintézkedések hatékonyságának hiánya, a greenwashing probléma, vagy éppen, hogy tényleg csak a gazdagok hobbija-e a fenntarthatóság.
Pénzcentrum: A globális klímaintézkedések hatékonysága kapcsán egyre több a szkeptikus hang, főként a legnagyobb kibocsátók passzivitása miatt. Ti hogyan látjátok: lehet egy helyi, közösségi kezdeményezés, mint a Beeco, valós hatással a klímaváltozás elleni küzdelemre, vagy inkább csak a klímaszorongás enyhítésében tud segíteni?
Hegedűs Kristóf: Pontosan a legnagyobb kibocsátók passzivitása miatt van szükség a közösségi kezdeményezésekre. Ha felülről nem érkeznek megfelelő hatékonyságú intézkedések, még nagyobb szükség van azokra a helyi, közösségeken alapuló hálózatokra, amik az egyéneket és a fenntartható vállalkozásokat segítik. A Beeco pedig pontosan ezt teszi, hidat épít az egyének és a zöld megoldások között. A jelenlegi helyzetben minden gramm ki nem bocsátott CO2 és minden liter el nem öntözött víz számít, és ebben hatalmas szerepe van az egyénekre építő közösségeknek. A felhasználók szorongásának csökkenése pedig csupán mellékterméke annak a változásnak, amikor az ember elkezd fenntarthatóbban élni és megtapasztalja, milyen kilépni a fogyasztási kényszer mókuskerekéből.
Mi inspirált titeket a Beeco létrehozására? Milyen hiányosságokat láttatok a fenntarthatósági piacon, amire a platformotok választ kíván adni?
Három fő problémát láttunk, amire a Beeco alapítását láttuk megoldásnak. Az egyik az információs zaj, amiben az emberek gyakran elveszettnek érzik magukat, vagy a rengeteg egymásnak ellentmondó információ hatására lefagynak és nem tudják, mit kéne tenniük. Amikor pedig cselekedni akarnak, gyakran nem találják a számukra valóban hasznos információt. A Beeco egyik legfontosabb küldetése, hogy segítsen eligazodni az embereknek mind az online, mind az offline világban.
A következő probléma részben ebből fakad: az emberekben, főleg a fiatalabb generációkban egyre erősebben él a klímaszorongás érzése. Az Unicef kutatásai szerint Magyarországon 10-ből 9 fiatal küzd klímaszorongással. Folyamatos edukációs kampányainkkal, személyes eseményeinkkkel és az applikáció hasznos hétköznapi tippeivel igyekszünk ezen segíteni és kézzelfogható megoldásokat nyújtani. Hiszünk abban, hogy a cselekvés a legjobb megküzdési módszer és ez is, mint sokminden más, közösségben sokkal könnyebb.
A harmadik probléma a fenntartható vállalkozások láthatatlansága a hétköznapi emberek számára. Egyszerűen nem tudjuk, hol vannak a fenntarthatóbb opciók, a szelektív szigetek, csomimentes boltok, közösségi események, ez pedig megakadályoz minket abban, hogy a hétköznapok során fenntarthatóbb döntéseket hozzunk. Ebben segít a beeco mobil appja, ami megmutatja a fenntartható helyszíneket az ország teljes területén.
A fenntarthatóságot gyakran a „gazdagok hobbijaként” emlegetik, hiszen sok zöld termék és szolgáltatás drágább, mint a hagyományos alternatívák. Hogyan tervezitek elérni, hogy a Beeco ne csak a budapesti középosztály számára legyen releváns, hanem egy vidéki, alacsonyabb jövedelmű háztartás is értékes segítségként tekinthessen rátok?
Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. A közösségi médiában tényleg sokszor látunk olyan posztokat, videókat, amik a fenntarthatóságot egyfajta luxus-életmódként mutatják be, pedig valójában a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb, mint a hagyományos fogyasztás.
A tisztítószerek, csomagolásmentes élelmiszerek, használt ruhák rendszerint jelentősen olcsóbbak, mint a nem fenntartható párjuk. Ráadásul a fenntarthatóság egyik alapelve a fogyasztás csökkentése, a tárgyaink teljes kihasználása, megjavítása, újrahasznosítása, amin hosszútávon rengeteget tudunk spórolni. A Beeco egyik célja, hogy ledöntse a tévhiteket a fenntartható életmód körül és megmutassa a hétköznapi fogyasztóknak, hogy zölden élni nemcsak a környezetünknek és az egészségünknek jó, de valójában jelentősen olcsóbb is.
A platformotok a „zöld helyek” térképezésére épül. Hogyan zajlik ennek a folyamata? Milyen kritériumoknak kell megfelelnie egy helynek, hogy felkerüljön a Beeco térképére?
Alapvetően három kategóriába szoktuk sorolni a térképünkön megjelenő helyszíneket. A zöld „köz”szolgáltatások olyan helyek, mint például ivókutak, töltőállomások, szelektív szigetek, amik funkciójukból adódóan fenntarthatóak. Ezeket publikus adatbázisokból tesszük a térképre. A második kategória az olyan vállalkozások, amik működésükből és termékeikből adódóan fenntarthatóak, például csomagolásmentes-boltok, használtruha-boltok, szervízek. Itt ellenőrizzük, hogy az adott vállalkozások valóban a megjelölt termékeket vagy szolgáltatásokat nyújtják, és persze a közösségünkkel együtt dolgozunk minden helyszín validálásán. A harmadik csoport kicsit komplikáltabb, hiszen ezek azok a vállalkozások, akik bár működésükből vagy termékeikből adódóan nem fenntarthatók, mégis nagy erőfeszítéseket tesznek azért, hogy minél kisebb környezeti terhelést okozzanak a gyártási, szállítási és értékesítési folyamataik során.
Jelenleg a térképünkön főként az első két kategória van jelen, a harmadik számára épp most dolgozunk ki egy szigorú fenntarthatósági skálát, aminek célja az is, hogy a felhasználóink számára transzparensen mutassa meg, melyik zöld megoldások mennyire fenntarthatóak.
A startupok életében az egyik legnagyobb kihívás a tőkebevonás. Kik támogatják jelenleg a beeco-t, és mennyire volt nehéz befektetőket találni egy fenntarthatósági projekthez?
A Beeco jelenleg a saját bevételeiből és közösségi finanszírozásból tartja fent magát. Épp fut a Brancs-on egy kampányunk, ahol a beeco app új funkcióinak fejlesztését tudják támogatni az emberek (eseménynaptár, ökolábnyom-számláló, edukatív kvízek).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Magyarországon nehéz kockázati tőkét bevonni egy társadalmi és környezeti fókuszú, úgynevezett impact startupnak, főleg ha nem aggatja magára a népszerű hívószavakat, mint a mesterséges intelligencia, deep tech vagy szénmegkötés.
zerencsére vannak befektetők itthon is, akik elkötelezettek a valóban innovatív, tényleges pozitív hatással rendelkező startupok iránt, úgyhogy reméljük, velük fogunk együttműködni első körben.
Sok fenntarthatósági projektet ér „greenwashing” vád, miszerint nagyobb cégek csak a saját imázsuk javítása érdekében támogatják őket. Ti találkoztatok már hasonló kritikával, vagy merült fel olyan helyzet, ahol úgy éreztétek, a támogatás inkább marketingfogás lenne, mint valódi elköteleződés?
Nem, nagy hangsúlyt fektetünk rá, hogy a partnereink és a marketingünk is valódi fenntarthatóságot képviseljen. Olyan nagyon ritkán fordult elő, hogy egy cég csak a saját márkája zöldrefestésére akart volna használni minket, és ezeket könnyen ki tudtuk szűrni. Különösen azért, mert a partnereink valóban elhivatottak a fenntarthatóság mellett, tájékozottak, lelkesek és innovatívak. Mellettük nagyon hamar kitűnik, ha valaki nem szívvel-lélekkel csinálja ezt.
Mik a legnagyobb kihívások, amikkel most szembesültök? A magyar piacon vagy épp a szabályozási környezetben láttok olyan nehézségeket, amelyek lassítják vagy akadályozzák a fenntarthatósági kezdeményezéseket?
Gyakran okoz fejtörést, hogyan kommunikáljunk a fenntartható megoldásokról, hiszen egy sokoldalú környezeti, gazdasági és társadalmi problémára rengeteg különböző megoldás létezik, de egyik sem univerzális. Ilyenkor nem könnyű egyszerre motiválni az embereket, hogy próbáljanak ki egy-egy fenntarthatóbb szokást, és közben transzparensnek lenni arról, az adott szokás önmagában nem fogja megoldani a problémát.
Úgy gondoljuk, hogy a fenntarhatóbb életmód egyik kulcsa a helyi vállalkozások együttműködése, rövidebb értékesítési láncok és magas színvonalú edukáció. Az EU-s szintű szabályozás csak lassan lép életbe, és így a vállalatokhoz a fogyasztói igény megteremtésével vagy inkább megmutatásával van út. De sokan még mindig félnek, hogy a fenntarthatóbb termékek forgalmazása, a csomagolóanyagok mellőzése, vagy a rövidebb ellátási láncok hátrányosak lennének számukra. Mi viszont úgy látjuk, egyre fontosabb a fogyasztóknak, hogy valóban fenntartható termékeket és szolgáltatásokat vásároljanak.
Hol látjátok a beeco-t 5 év múlva? Van bennetek ambíció a nemzetközi piacra lépésre, és ha igen, szerintetek egy magyar startup képes lehet-e valódi globális hatást gyakorolni ezen a téren?
Terveink szerint 5 év múlva már számos európai országban elérhetők lesznek az edukatív és közösségi funkcióink. Igyekszünk összetartó és inspiráló közösségeket létrehozni, amik segítik és támogatják egymást! Hisszük, hogy a beeco platformja valódi értéket teremt az emberek számára, és valóban hatással van az emberek attitűdjére, és hosszútávon a környezeti problémákra és akár társadalmi folyamatokra is.
A fenntarthatóbb életmód az embereket is boldogabbá és egészségesebbé teszi, csak segítségre és megbízható információkra van szükség – ezért jött létre a beeco.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


