A polcok 80 %-án magyar árut kínálnak Hosszú és vitákkal tarkított egyeztetést követően tegnap a termelők, a feldolgozók, illetve a kereskedők érdekképviseletei aláírták az élelmiszer termékpálya-kódex alkalmazásáról szóló megállapodást. A kódexben foglalt önként vállalható üzleti-etikai szabályokat július 1-jétől alkalmazzák, addig az érintettek felkészülnek a vállalások teljesítésére - például a megfelelő mennyiségű árualap előállítására, a 30 napos fizetési határidők betartására.
Ekkortól az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) tagjaként működő bolthálózatban, továbbá a Coop- és CBA-üzletekben a polc- és raklapfelületek 80 %-án magyar termékeket kínálnak majd. Ez várhatóan nem vezet majd jelentősebb fogyasztói áremelkedéshez, mivel az utóbbi időben alig nőttek az élelmiszerárak.
Feiner Péter az OKSZ képviseletében elmondta, a forint tartósnak tűnő gyengülése is a hazai beszállítói kör felé tereli a kereskedelmet. A megállapodástól a mezőgazdasági termelés, illetve az élelmiszeripar működésének stabilizálódását várjuk, bár a kódexnek az idén még nem lesz mérhető hatása a termelés növekedésére, ez talán jövőre kezdi éreztetni hatását. A termelők vállalták, hogy áruikat elsősorban hazai feldolgozóknak értékesítik, akik a késztermékeket főleg itteni forgalmazóknak adják el.
Az aláírók az utolsó pillanatig tárgyaltak egyes részkérdésekről. Ezek közé tartozott például a magyar termék definíciója, a másodlagos visszatérítések ügye is. Az alapcikkek esetében az számít magyarnak, amit itt termeltek és hazai bejegyzésű cég állította elő. A húsipari készítmények és a tejtermékek esetében annyi a könnyítés, hogy a feldolgozók importot is felhasználhatnak, ha nem áll rendelkezésre a szükséges mennyiségű hazai alapanyag. A visszatérítéseknél végül nem határoztak meg %-os mértéket, ilyet csak valós szolgáltatásért kérhetnek a láncok.
Aláíró szervezetek
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.