Bár sokan gondolhatják, hogy Bajor Imre mesés örökséget hagyott hátra gyerekeire, ám ez a valóságban nem így történt – világított rá a Meglepetés cikkében.
Sivó Imre: Nehéz évet tudhat maga mögött a söripar A Magyar Sörgyártók Szövetsége közzétette 2007-es éves jelentését. A csütörtöki sajtótájékoztatón bemutatták a söripar elmúlt évi eredményeit, a sörfogyasztási adatokat, az ágazat érdekvédelmi iránymutatásit és a Szövetség társadalmi szerepvállalását. A szövetségbe tömörült gyártók 2007-ben 4,7 %-kal növelték termelésüket, az egy főre eső éves sörfogyasztás körülbelül 82 literre tehető a felnőtt lakosság körében.
Sivó Imre: "Nehéz évet tudhat maga mögött a söripar."
Az előadást a szövetség elnöke, Sivó Imre nyitotta meg, aki első körben bemutatta az iparág értékesítési adatait. A 2007-ben értékesített 7335 ezer hektoliter sör több mint fele a közkedvelt hagyományos sörmárkákból került ki. A Heineken, a Dreher a Borsodi és a Pécsi Sörfőzde termékei tették ki az eladott mennyiség 52 %-át. A Magyarországon értékesített sörmennyiség 98 %-át belföldön állítják elő, a fennmaradó 2 %-ot a hazai gyártásban nem szereplő sörkülönlegességek teszik ki. Elsősorban a belga és a bajor söröket importáljuk, az ínyencek körében népszerűek a gyümölcs-alapú és a búzasörök. A nagy hazai gyártók egymás közötti piaci részesedése nem változott jelentősen az elmúlt év során.
A csomagolási típusok szerint tovább növekedett a dobozos sörök aránya, a többutas csomagolás ellenére még mindig túlzónak tartják az iparágra kivetett termékdíj mértékét. Termékcsoportok szerint a középkategóriás sörök teszik ki a fogyasztás több mint felét, azonban az elnök szomorúan konstatálta, hogy a prémium termékek kárára nőtt az olcsó, gyengébb minőségű sörök fogyasztása.
Az alkoholmentes termékek forgalma 16 %-kal növekedett az elmúlt évben, de a 172 ezer hektoliteres fogyasztás még így is a várakozások alatt maradt, a gyártók szerint további piaci bővülésre lehet számítani a következő években. Az alkoholmentes söröket is prémium, közép és alacsonyabb minőségű kategóriákba sorolják, sok esetben ezek vételára meghaladja az alkoholtartalmú társaikét.
Az alkalmazottakról is esett néhány szó, az ágazat elérte a racionális létszám- és bércsökkentés határát, a dolgozók száma országos szinten mindössze 34 fővel csökkent, az átlagos fizetések 2 %-kal estek vissza 2006-hoz képest.
A közterhek mellett súlyosan érintette a söripart a felhasznált mezőgazdasági termékek áremelkedése és a növekvő energiaárak. A csökkenő termőterületek mellett a 2007-es év szokatlanul gyenge volt a mezőgazdaságban és ezt általános drágulás követte. Az elnök szerint az uniós aránytévesztés, miszerint fokozni kell a bioüzemanyagok gyártását, előbb-utóbb felülvizsgálatra szorul, mert elsősorban az élelmezést kell megoldani és csak azt követően jöhetne szóba az egyéb hasznosítás. A gyártók által felhasznált legfontosabb termékek ára 6,45 milliárd forinttal 25,7 milliárd forintra emelkedett, de a magasabb költségeket nem tudták teljes mértékben érvényesíteni a fogyasztói árakban.
A 2007-ben fizetett adók és egyéb elvonások mértéke is 3,5 milliárd forinttal több, mint egy évvel korábban, a 62,3 milliárd forintos terhek közül a csomagolási termékdíjak két és félszeres emelése a legfájóbb. Az elnök beszámolt arról, hogy a sör vételárának adótartalma elérte a 60 %-ot, ezzel duplája a szlovák adatnak, de az osztrákoknál is alacsonyabb az egységnyi sör adótartalma.
Dr. Dobos Ágnes és Sivó Imre a sajtótájékoztatón
Dr. Dobos Ágnes: "Célunk a társadalmi szerepvállalás fokozása!"
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Dr. Dobos Ágnes a szövetség PR Bizottságának elnöke a söripar társadalmi szerepvállalásáról, a különböző kampányokról és rendezvényekről ejtett néhány szót. Az elmúlt évben hagyományteremtő céllal megtartott Szent Arnold Napi sörünnep idén júniusban is megrendezésre kerül a Budai Vár gótikus udvarán. A rendezvényt bemutatók és sörkóstolás is tarkítja. Az eseménynek nem az a célja, hogy tömegrendezvénnyé váljon, hanem a sörkultúra iránt érdeklődők ünnepi összejövetelének szánják.
A JÓFEJ (Józan, felelős járművezető) kampány segítségével elsősorban a fiatalokat célozzák meg, s leginkább a mértékletességre hívják fel a figyelmet, másrészt pedig az ittas vezetés következményeiről adnak tájékoztatást. Tiltó feliratok kihelyezésére kötelezik a vendéglátó és az értékesítő egységeket. A zéró toleranciával összhangban ezzel a pozitív modellel a józan vezetést népszerűsítik, mivel uniós statisztikák szerint az ittas vezetés a három leggyakoribb a baleseti ok között szerepel. A hirdetések, a szórólapok és az ajándékok mellett a közeljövőben társadalmi célú televíziós anyaggal is jelentkezni fognak.
A gyártók szerint indokolttá vált a kukorica felhasználása is a söriparban, a prémium termékek általában 100 %-ban malátából készülnek, de mindenkinek megvan a saját titkos receptje, egyesek a 80-20-as maláta-kukorica arányra esküsznek. Hozzátették, hogy a magasabb kukoricatartalom a vételárban is tükröződik, mert az ilyen termékeknek alacsonyabb az önköltségük.
A tájékoztatón egy kisebb tárlattal részt vettek a söriparral kapcsolatos relikviákat gyűjtők is, akik elmondták, hogy eddig mindegy kétezer-ötszáz címkét gyűjtöttek össze a történelmi Magyarország területéről, de nagy kincsnek számítanak a korabeli sörösüvegek, söröskorsók, sőt még az 1910-20-as években megjelent sörnyitók és a gyártók címerével ellátott hamutartók.
Amit a gyártókról tudni kell!
Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.:A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.