0 °C Budapest

Egyre több sört iszunk: 82 liter évente

Pénzcentrum
2008. május 16. 05:55

Sivó Imre: Nehéz évet tudhat maga mögött a söripar A Magyar Sörgyártók Szövetsége közzétette 2007-es éves jelentését. A csütörtöki sajtótájékoztatón bemutatták a söripar elmúlt évi eredményeit, a sörfogyasztási adatokat, az ágazat érdekvédelmi iránymutatásit és a Szövetség társadalmi szerepvállalását. A szövetségbe tömörült gyártók 2007-ben 4,7 %-kal növelték termelésüket, az egy főre eső éves sörfogyasztás körülbelül 82 literre tehető a felnőtt lakosság körében.

Sivó Imre: "Nehéz évet tudhat maga mögött a söripar."

Az előadást a szövetség elnöke, Sivó Imre nyitotta meg, aki első körben bemutatta az iparág értékesítési adatait. A 2007-ben értékesített 7335 ezer hektoliter sör több mint fele a közkedvelt hagyományos sörmárkákból került ki. A Heineken, a Dreher a Borsodi és a Pécsi Sörfőzde termékei tették ki az eladott mennyiség 52 %-át. A Magyarországon értékesített sörmennyiség 98 %-át belföldön állítják elő, a fennmaradó 2 %-ot a hazai gyártásban nem szereplő sörkülönlegességek teszik ki. Elsősorban a belga és a bajor söröket importáljuk, az ínyencek körében népszerűek a gyümölcs-alapú és a búzasörök. A nagy hazai gyártók egymás közötti piaci részesedése nem változott jelentősen az elmúlt év során.


A csomagolási típusok szerint tovább növekedett a dobozos sörök aránya, a többutas csomagolás ellenére még mindig túlzónak tartják az iparágra kivetett termékdíj mértékét. Termékcsoportok szerint a középkategóriás sörök teszik ki a fogyasztás több mint felét, azonban az elnök szomorúan konstatálta, hogy a prémium termékek kárára nőtt az olcsó, gyengébb minőségű sörök fogyasztása.


Az alkoholmentes termékek forgalma 16 %-kal növekedett az elmúlt évben, de a 172 ezer hektoliteres fogyasztás még így is a várakozások alatt maradt, a gyártók szerint további piaci bővülésre lehet számítani a következő években. Az alkoholmentes söröket is prémium, közép és alacsonyabb minőségű kategóriákba sorolják, sok esetben ezek vételára meghaladja az alkoholtartalmú társaikét.

Az alkalmazottakról is esett néhány szó, az ágazat elérte a racionális létszám- és bércsökkentés határát, a dolgozók száma országos szinten mindössze 34 fővel csökkent, az átlagos fizetések 2 %-kal estek vissza 2006-hoz képest.

A közterhek mellett súlyosan érintette a söripart a felhasznált mezőgazdasági termékek áremelkedése és a növekvő energiaárak. A csökkenő termőterületek mellett a 2007-es év szokatlanul gyenge volt a mezőgazdaságban és ezt általános drágulás követte. Az elnök szerint az uniós aránytévesztés, miszerint fokozni kell a bioüzemanyagok gyártását, előbb-utóbb felülvizsgálatra szorul, mert elsősorban az élelmezést kell megoldani és csak azt követően jöhetne szóba az egyéb hasznosítás. A gyártók által felhasznált legfontosabb termékek ára 6,45 milliárd forinttal 25,7 milliárd forintra emelkedett, de a magasabb költségeket nem tudták teljes mértékben érvényesíteni a fogyasztói árakban.


A 2007-ben fizetett adók és egyéb elvonások mértéke is 3,5 milliárd forinttal több, mint egy évvel korábban, a 62,3 milliárd forintos terhek közül a csomagolási termékdíjak két és félszeres emelése a legfájóbb. Az elnök beszámolt arról, hogy a sör vételárának adótartalma elérte a 60 %-ot, ezzel duplája a szlovák adatnak, de az osztrákoknál is alacsonyabb az egységnyi sör adótartalma.


Dr. Dobos Ágnes és Sivó Imre a sajtótájékoztatón
A szövetség 2006-ban kommunikációs önszabályzó kódexet vezetett be, melynek segítségével az egyes gyártók összhangban folytathatják a kereskedelmi kommunikációs tevékenységüket. Az elnök szerint nehéz évet tudhat maga mögött a söripar, de az emelkedő önköltség, az indokolatlan túladóztatás és a második félévben tapasztalt fogyasztás-csökkenés ellenére is 3 %-kal bővülni tudott a belföldi értékesítés.

Dr. Dobos Ágnes: "Célunk a társadalmi szerepvállalás fokozása!"

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Dr. Dobos Ágnes a szövetség PR Bizottságának elnöke a söripar társadalmi szerepvállalásáról, a különböző kampányokról és rendezvényekről ejtett néhány szót. Az elmúlt évben hagyományteremtő céllal megtartott Szent Arnold Napi sörünnep idén júniusban is megrendezésre kerül a Budai Vár gótikus udvarán. A rendezvényt bemutatók és sörkóstolás is tarkítja. Az eseménynek nem az a célja, hogy tömegrendezvénnyé váljon, hanem a sörkultúra iránt érdeklődők ünnepi összejövetelének szánják.

A JÓFEJ (Józan, felelős járművezető) kampány segítségével elsősorban a fiatalokat célozzák meg, s leginkább a mértékletességre hívják fel a figyelmet, másrészt pedig az ittas vezetés következményeiről adnak tájékoztatást. Tiltó feliratok kihelyezésére kötelezik a vendéglátó és az értékesítő egységeket. A zéró toleranciával összhangban ezzel a pozitív modellel a józan vezetést népszerűsítik, mivel uniós statisztikák szerint az ittas vezetés a három leggyakoribb a baleseti ok között szerepel. A hirdetések, a szórólapok és az ajándékok mellett a közeljövőben társadalmi célú televíziós anyaggal is jelentkezni fognak.

A gyártók szerint indokolttá vált a kukorica felhasználása is a söriparban, a prémium termékek általában 100 %-ban malátából készülnek, de mindenkinek megvan a saját titkos receptje, egyesek a 80-20-as maláta-kukorica arányra esküsznek. Hozzátették, hogy a magasabb kukoricatartalom a vételárban is tükröződik, mert az ilyen termékeknek alacsonyabb az önköltségük.

A tájékoztatón egy kisebb tárlattal részt vettek a söriparral kapcsolatos relikviákat gyűjtők is, akik elmondták, hogy eddig mindegy kétezer-ötszáz címkét gyűjtöttek össze a történelmi Magyarország területéről, de nagy kincsnek számítanak a korabeli sörösüvegek, söröskorsók, sőt még az 1910-20-as években megjelent sörnyitók és a gyártók címerével ellátott hamutartók.

Amit a gyártókról tudni kell!

Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.:

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?