Noha a számuk az előző évihez képest csökkent, 2023-ban némileg erősödött a külföldi vásárlók súlya a hazai lakáspiacon.
Egy ingatlanos közmondás szerint a lakások értékét 3 tényező határozza meg: a lokáció, a lokáció, és a lokáció. Ingatlanosokat kérdeztünk, mennyire állja meg a helyét ez a közhely.
Egy ismert ingatlanos közmondás szerint az ingatlan értékét 3 tényező határozza meg: a lokáció, a lokáció és a lokáció. Ennél azonban jóval összetettebb a kép. A lokáció mellett ugyanis az árra többek között befolyással van az épület és az adott ingatlan állapota; az ingatlan belső kialakítása; illetve az ingatlan elhelyezkedése, vagyis például az emelet, és a tájolás is. A kérdés csak az, az egyes értékbefolyásoló tényezők milyen súllyal hatnak az árra? A témában 4 vezető ingatlanpiaci elemzőt kérdeztünk. Íme az átlagolt eredmény:
A fenti infografikával akár be is fejezhetnénk a cikket, azonban választott elemzőink eltérő súlyozása mindenképp érdemel még néhány szót. Abban mindannyian egyetértettek, hogy a lokáció a legfontosabb a felsorolt értékbefolyásoló tényezők közül; annak mértékében azonban már jókora eltérések voltak. A két végletet tekintve, míg Rutai Gábor, a Duna House elemzési vezetője 35 százalékra súlyozta az ingatlan területi elhelyezkedésére, illetve az adott környék egyedi adottságaira vonatkozó ismérvet, addig Ditróy Gergely, az Otthontérkép vezető elemzője 65 százalékot adott ugyanerre a jellemzőre, legalábbis az átlagos vásárló szemszögéből vizsgálva a dolgot.
Felújított, felújítandó, bontandó...
Az elemzők összesített véleménye szerint második helyen az adott ingatlan állapota következik, 17,5 százalékkal az értékbefolyásoló tényezők rangsorában. Itt is akadnak azonban véleménykülönbségek: Horváth Áron, az ELTINGA Ingatlanpiaci Kutatóközpont vezetője például csak 10 százalékot adott e tényezőnek, mivel véleménye szerint pénzzel könnyedén lehet ezen változtatni. Rutai Gábor azonban más állásponton van; véleménye szerint jelenleg 30 százalékot az ingatlan állapota visz a végső árból. Ezt Rutai egyébként a válság hatásaival magyarázta:
Amik még játszanak
Az ár szempontjából az utolsó három helyre sorrendben az ingatlan belső kialakítását (12,5%); az ingatlan ingatlanon belüli elhelyezkedését (emelet, tájolás, stb.) (11,25%); valamint az épület állapotát (6,25%) tették az elemzők. Ezek közül nagyobb szórással - 5-15 százalék között - az ingatlan ingatlanon belüli elhelyezkedését pontozták, míg az ingatlan belső kialakításában nagyjából egyetértés volt (10-15%). Érdekesség viszont, hogy míg az épület állapotát hárman is 5 százalékkal súlyozták (bár Horváth Áron szerint is többet érdemelne - lásd alább), addig Déry Attila, az Otthon Centrum vezető elemzője szerint erősebben képviselteti magát ez az ismérv az árképzés folyamatában:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.