A gyermekek dühkitörései sok szülőnek okoznak fejtörést, derül ki egy friss amerikai felmérésből. A szülők
A szülők felelőssége, hogy miképp kezeli egy gyerek a pénzt: elveri azonnal, vagy takarékoskodik. Azonban nem csak a vele való bánást kell nekik megtanítani már egészen kicsi korban, hanem a róla való gondolkodást és a hozzá való érzelmek kezelését is. Ez pedig sok energiát igényel.
A pénzügyi nevelést nem lehet elég korán elkezdeni: szakértők szerint érdemes már egészen kicsi korban megismertetni őket a pénz fogalmával. A magyar lakosság kétharmada úgy látja, hogy a gyermek pénzügyi nevelése főként a szülők felelőssége, és tisztában vannak a tanítás jelentőségével is. Fontos, hogy megtanulják a gyerekek a pénz értékét, a beosztást és megtakarítás fogalmát. Szakértők szerint, ha ezeket a dolgokat elsajátítják fiatal korban, akkor már nagyon sokat tettek a szülők azért, hogy gyermekeik tudatosan gazdálkodó felnőttekké váljanak.
Az előbbi mondat ne tévessze meg senkit, a készségek és a szokások rendkívül fontosak, de az érzelmek és a hiedelmek határozzák meg pénzügyi magatartásukat. Ez elsőre nagy feladatnak tűnhet, de van néhány egyszerű lépésnek már óriási hatása lehet - derül ki a Business Insider cikkéből.
Beszéljünk a pénzről
Ne kezeljük tabuként, hozzuk szóba a gyerekek előtt gyakran, mintha csak a sportról, vagy a hétvégi közös tervekről beszélgetnénk - felindultság nélkül. Kezdjük egyszerű dolgokkal, mi mennyibe kerül: élelmiszer, játék, autó, ház. Magyarázzuk el, hol van az a pénzünk, ami nincs a kezünkbe, értessük meg velük, hogy a bankkártyán lévő pénz nem végtelen.
Kompromisszum
Magyarázzuk el, hogy a vásárlás kompromisszum: "Ha az összes pénzünket a játékboltban költjük el, nem lesz miből élelmiszert vásárolnunk!" Minden költés döntés is egyben, ami előtt számtalan tényt figyelembe kell venni, és mérlegelni kell. Bizonyítsuk be számukra, hogy megfontolt döntéseket hozunk a kiadások előtt, hiszen nem kimeríthetetlen a családi kassza. Verbalizáljuk ezeket a döntéseket, hogy megérthessék a legkisebbek is.
Reklámimmunitás
Manapság a gyermekek sokat ülnek a képernyők előtt, ahonnan ömlik rájuk a reklám. Segíteni kell őket abban, hogy immunissá váljanak, és meg tudják különböztetni a reklámokat is a valóságtól. Tudatosítsuk bennük, hogy azért kapjuk őket nagy dózisban, mert rá akarnak venni minket a vásárlásra, és hogy valójában nem feltétlenül van ezekre a termékekre szükségünk. Beszéljük ki együtt a látottakat, tegyünk fel kérdéseket velük kapcsolatban és beszéljük át a válaszokat.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A döntési folyamat legyen közös
Mint szülők, nyilván azt szeretnénk, hogy gyermekeink jó döntéseket hozzanak, de helyettük nem tudjuk ezt megtenni. Segíteni viszont tudjuk őket, terelgetni az általunk vélt helyes irányba.
Pénzügyi vagy egyéb döntések meghozatalakor verbalizáljuk a gondolkodás folyamatát, hogy gyermek hallja a megfontolás tárgyát képező lehetőségeket, az átgondolását, valamint a választás indoklását is. De a végső döntést hozza meg ő!
Hadd hibázzon!
Ugyanakkor meg kell tapasztalniuk rossz döntéseik következményeit, hogy a jövőben már ne kövessék el ezeket a hibákat, vagy legalábbis ne olyan gyakran. Ha rájönnek, hogy hibáztak, mert például egy olyan játékot vettek meg a zsebpénzükből, ami csalódást okozott, az "Én megmondtam!" helyett sokkal jobban veszi ki magát, ha megdicsérjük őket, amiért felismerték a hibát. A legnagyobb ajándék ha megtanítjuk őket bánni nem csak a pénzzel, hanem a pénz körüli érzelmeikkel is.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.