Noha a számuk az előző évihez képest csökkent, 2023-ban némileg erősödött a külföldi vásárlók súlya a hazai lakáspiacon.
A budapesti agglomeráció fejlesztése eddig háttérbe szorult, a jövőben löketet adnának ezeknek a fejlesztéseknek a vasút, a HÉV-ek, vagy akár az új Duna híd kapcsán - mondta el Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, aki az Index vendége volt.
Vitézy szerint a fővárosnak rengeteg lehetősége van, hogy a saját fejlesztéseit végezze, ehhez megvannak az eszközei és a szakemberei. A legnagyobb lehetőséget most az agglomerációs tömegközlekedés fejlesztésében látja, hiszen az agglomerációból Budapestre érkező 10 emberből mindössze három jön tömegközlekedéssel, a többi autóba ül.
Ezt követően több olyan témát is felsorolt, amiben szerinte teljes az egyetértés a kormány és a főváros között, ilyen például a rozsdaövezetek fejlesztése, a vasútvonalak, HÉV-ek hatékonyabb bekapcsolása a főváros tömegközlekedési rendszerbe.
Hosszú távon pedig szeretnék megvalósítani a szentendrei, valamint a csepeli-ráckevei HÉV-ek összekötését a városközpont alatt, azaz az 5-ös metrót. A jelenlegi hét éves uniós ciklus legnagyobb közlekedési fejlesztése a 3-as metró, de szeretné, ha a következőé az 5-ös metró, valamint a reptéri vasút lenne.
Legfontosabb budapesti projektek:
- Lánchíd: Abban nincs vita, hogy fel kell újítani, ebben személyesen elkötelezett, mondta. Kell egy átfogó műszaki vizsgálatot tartani, és az alapján új tendert kiírni Vitézy szerint. Az alagút felújítására nincs sürgető műszaki kényszerűség, a hídra van. Vitézy elismételte, hogy fognak jönni még alacsony padlós buszok Budapestre állami támogatásból, de a hosszútávú cél az elektromos buszok. A HÉV-járműveket is szeretnék majd cserélni.
- Liget-projekt: Nemzeti Galériát, Magyar Innováció Házát és a színházat nem kéri a főváros, a kormány ezt tudomásul vette. A Néprajzi Múzeum meg fog épülni, a "parkolótenger" helyére. A cél, hogy a Városliget teljesen autómentes legyen. A Magyar Zene Háza jó színvonalú épület lesz szerinte.
- A kettes metró esetleg bővítéséről azt mondta, a Déli pályaudvar és Kelenföld közötti összekötés nincs napirenden, nincs tervben.A HÉV és a metró összekapcsolása az Örs vezér terén ötlet már megvolt, de a kerületek nincsenek azonos állásponton a projekten belül.
- Déli pályaudvar: Az a budapesti felindulás, hogy szorítsuk ki a pályaudvarokat és a vasutakat, annak vége kell, hogy legyen, mondta Vitézy. Reális cél szerinte, hogy több vonat jöjjön be Budapestre, azokat viszont csak nagyobb pályaudvarok tudnák fogadni, vagy át kell őket valahogy vezetni a városon. Utóbbi azt jelentené, hogy például vasúti alagút váltaná ki a fejpályaudvarokat. Akár alagút is lehetne a Déli és a Nyugati pályaudvar között. Valószínűleg viszont még sokáig ott lesz a Déli, ahol van, ez egy hosszútávú stratégia része.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.