Bár az idei nyár legmelegebb hetei talán már a hátunk mögött vannak, kánikulára azért még számíthatunk. Fel is merült bennünk a kérdés, hogy ez az izzasztó hőség hogyan hat, ha hat egyáltalán, a lakáspiac vásárlóira? A legnagyobb hálózatok képviselőitől azt próbáltuk megtudni, hogy változik-e nyáron a lakást vásárolni szándékozók preferenciája a nagy meleg miatt? Jobban számítanak-e, esetleg feltétel-e az értékesíthetőségnél a beépített légkondicionáló, vagy a szigetelés? Láthatóak-e trendek az elmúlt évek tapasztalataiban, hogy a meleg nyári hónapokban jellemzően milyen típusú lakásokat keresnek az érdeklődők? Ezúttal ezt az egy kérdéskört tettük fel mindhárom interjúalanyunknak.
Kosztolánczy György, az OTP ingatlanpont ügyvezető igazgatója
Könnyebb eladni a "sötét lyukakat" a kánikulábanAzt tapasztaljuk, hogy akik a nyári hónapokban, a kánikulában keresnek lakást, a nagy melegben jobban odafigyelnek az ingatlan "klíma jellegű adottságaira" - azaz a tájolására, a szigetelés minőségére, a nyílászárók állapotára, hogy rendelkezik-e árnyékoló és/vagy légkondicionáló berendezéssel a lakás, illetve ha nem, milyen lehetőségek vannak a kiépítésére. A hidegebb hónapokban ezek a szempontok esetenként háttérbe szorulhatnak, vagy egyszerűen csak kevésbé jut eszükbe a vásárlóknak.
Bizonyos típusú - például északi fekvésű, napfénytől védett, hűvös - lakásokat pont emiatt akár könnyebben is lehet értékesíteni nyáron, mint más időszakban, hiszen jobban kidomborodnak a hőségben az előnyeik, fogékonyabbak ilyenkor rájuk az emberek. Elmondható, hogy a nyáron élénkül az érdeklődés a Balaton, a Tisza-tó, és az egyéb közkedvelt üdülőhelyek környékén található lakások iránt. Ennek az az oka, hogy ilyentájt sokan pihennek errefelé, így többekben fordul meg a gondolat, hogy szeretnének hasonló környezetben élni, vagy rendszeresen itt üdülni. Lehet, hogy a nyaralás alatt csak az ötlet születik meg, és maga a vásárlás akár évekkel később realizálódik, amikor összegyűlik a vételár vagy önerő.
A válság előtti években igencsak erős volt az ingatlanpiaci kereslet szezonalitása, ami abban is megmutatkozott, hogy a szabadságolásokkal teletűzdelt nyári hónapokban érezhetően visszaesett az érdeklődők száma. Az elmúlt években azonban ez az ingadozás ellaposodott, széthúzódott, így kisebb az eltérés a nyári időszak, illetve a többi hónapok kereslete között.
Rutai Gábor, a Duna House PR és elemzési vezetője
Könnyebb eladni a "sötét lyukakat" a kánikulábanA lakást vásárlók körében az éppen aktuális nyári hőség egyáltalán nem játszik szerepet, legfeljebb annyiban, hogy akinek nem sürgős inkább nyaralással tölti az idejét és nem lakásnézegetéssel. A klímaberendezés megléte náluk nem szempont, hiszen ha számukra fontos, akkor a leendő átalakítási, felújítási kalkulációba beépítik a beszerelését. Sokkal fontosabb azonban a bérlakást keresők körében, hiszen ők nem terveznek tartós beruházást, igaz ott is lehetőség van "lelakni" egy ilyen fejlesztést, ha a főbérlő nyitott rá.
Az ingatlan rezsiköltségére (főleg fűtési szezonban) hatással lévő egyéb műszaki állag, így a szigetelés, nyílászárók, kazán, stb. már fontosabb szempont, hiszen ezek vaskosabb kiadások, tehát ezek megléte már inkább ez irányba képes billenteni a vásárlókat, bérlőket. Az elmúlt években egyébként - az energiaárak növekedésével - egyre fontosabb szempont a fenntartás költsége, amely nem csak a műszaki állapot, vagy felszereltség alaposabb szemrevételezésében merül ki, de láthatóan a kisebb alapterületű lakások felé terelte a vásárlókat. Nagy könnyebbség lesz így az egyre szigorodó és hamarosan a hirdetésekben is kötelezően feltüntetendő energetikai besorolás rendszere, amellyel feltehetően látványosan az egyik legfontosabb döntési szempontok közé kerül majd ez is. Jelenleg, az esetek döntő százalékában a tanúsítványt már csak akkor készítik el, ha már az adásvételi szerződés előtt állnak a felek és mivel kötelező elindítják a minősítést.
A nyár e szakaszában egyébként a nyaralóingatlanok mellett a diáklakások szezonja robban be. Egyedül, vagy többen összeállva keresik a lehetőleg mindenki számára saját (fél)szobával rendelkező lakásokat, amelyeket bérbe vehetnek, vagy nem ritka esetben megvásárolhatnak. Gyakori ugyanis, hogy jobb módú szülő, vagy szülők összeállva az egyetemi évekre inkább megveszik a (főleg kisméretű) lakást, akár azzal a gondolattal is, hogy már a későbbi munkába állásnak is háttere lehessen. Ezek legtöbbször 6-8 milliós lakások, de bőven e fölött is költöttek már, ahogy a lehetőségek engedik.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Érdekes idei sajátosság, hogy mind a fentiek, mind az elmúlt évek trendjével, nyári szezonalitásával szemben az idei nyáron megnőtt a nagyobb méretű és/vagy összegű lakások iránti kereslet. Ez egy egyre erősödni látszó idei folyamat, ami arra enged következtetni, hogy az elmúlt években várakozók, akik az ingatlanárak mélypontjára vártak csak, most jelentek meg a piacon. A sejtésükben lehet is igazság, hiszen a saját ingatlanár indexünk is az elmúlt két negyedévben 1-1 százalékpontos emelkedést mutatott.
Déry Attila, az Otthon Centrum vezető elemzője
Könnyebb eladni a "sötét lyukakat" a kánikulábanA meleg hatására nem az igények változnak meg, hanem az élet áll meg. Legalábbis ami a lakás megtekintéseket, bemutatásokat jelenti. Azt tapasztaljuk, hogy ilyen rekkenő, kánikulai melegben, mint amilyen az elmúlt időszakban volt, az ügyfeleink a telefonos vagy e-mailes kapcsolattartásra szorítkoznak, nagyon kevés ingatlan megtekintést tudunk szervezni. Klimatizált irodából, hűvös helyekről továbbra is folytatják az ingatlan keresést, de ingatlanokat kisebb számban néznek meg. Az sem példa nélküli, hogy valaki a már korábban megbeszélt bemutatót a melegre való hivatkozással mondta le. Illetve találkoztunk olyan eladóval is, aki a vízpartra menekült a nagy meleg elől, és ezért elhalasztottunk néhány bemutatót.
A lakáskeresési igényeken nem változtat jelentősen a meleg. A vevők tisztában vannak vele, hogy a döntésük hosszú távra szól, és új ingatlanuknak nem csak az aktuális kánikulától kell megvédeni őket, hiszen a lakást nem csak a nyár végéig veszik. Az ingatlannak egy jóval szélesebb, már korábban kialakított - vagy éppen kialakuló - szempontrendszernek kell megfelelni, ami gazdaságossági, fenntarthatósági megfontolásokat éppúgy tartalmaz, mint életminőségbeli elvárásokat, aminek akár része lehet a klimatizáltság is, de nem feltétlenül. Amíg egy ilyen rekkenő hőség elegendő, hogy valaki impulzív módon klímát szereltessen lakásába, amit esetleg évente csak pár hétig használ, a lakásvásárlás jóval nagyobb horderejű dolog, mind időtávját, mind költségeit tekintve, ezért ez a fajta impulzív igényváltozás nem jellemző a lakáspiacon. A klíma megléte természetesen értéknövelő lehet egy lakásban, de nem ritka az olyan vásárló sem, aki nem szeretne az otthonába klímát, így esetükben a klimatizáltság nem tesz hozzá a lakás értékéhez, még ilyen melegben sem. Természetesen fontos a lakás szigetelése, de ez nem csak a meleg, hanem a hideg ellen is véd, tehát ez már egy olyan szempont, ami a kánikulától függetlenül szerepelhet a fent említett szempontrendszerben.
Összefoglalóan a kánikulai meleg, illetve az ez elleni védelem csak egy kis része annak a szempontrendszernek, aminek a vevők által keresett lakásoknak meg kell felelni, így a meleg felerősödése nem befolyásolja a vevői igényeket, maximum kicsit késlelteti a tökéletes lakás megtalálását.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.