A szélerőművek a hazai energiaátmenet legfontosabb szereplői lehetnek a naperőművek mellett.
Mennyivel fizetnél többet egy olyan termékért, amelyet kizárólag tiszta energiák felhasználásával készítettek? Váltanál bankot, csak azért, hogy egy környezettudatos pénzintézet kezelje pénzügyeidet? Mindeddig a fogyasztóknak meglehetősen korlátozott lehetőségei mutatkoztak arra, hogy ilyen döntéseket hozhassanak meg, de a jövőben ez változni fog. A "Windmade"nevű szervezet, illetve védjegy a jövőben gyors eligazodást kínál a bolygójukért aggódó fogyasztók számára.
Érdekes kezdeményezés indult útjára az elmúlt hónapokban a szélenergia népszerűsítésére. A megújuló energiák támogatása legtöbb esetben közvetlenül, valamilyen állami jellegű dotációval valósul meg (termelési támogatás, beruházási támogatás, adókedvezmény stb.), míg a Windmade szervezet, védjegy megalkotói egy teljesen ellentétes szemléletet követve a fogyasztói öntudatra alapozzák elképzelésieket, és a társaságokat igyekeznek meggyőzni arról, hogy érdemes befektetni a megújuló energiákba.
A Windmade szervezet létrehozói úgy kívánják a szélenergia iránti keresletet erősíteni, hogy "megfogható" értéket teremtenek a tisztaenergia-hasznosításból. Az ötletgazdák olyan korábbi, társadalmi szempontból pozitív (értékkel bíró) példákat vettek alapul, mint az "újrahasznosítás"- népszerűsítést tevő szimbólum alkalmazása vagy a fair-trade mozgalom.
A Windmade alapkoncepciója, hogy a környezettudatos fogyasztók hajlandók előnyben részesíteni azon szolgáltatásokat és termékeket, amelyek mögött tiszta energia felhasználás rejlik. Tehát ezen keresztül egyre nagyobb keresletet lehet generálni a tiszta (szél)áram iránt, amennyiben ezt sikerül azonosítható, a fogyasztók számára megfogható értékké tenni. A csatlakozó társaságok számára ez első sorban marketing célokat képes szolgálni, ami mellett a szélenergetikai/megújuló vállalatok az erősödő keresletből profitálhatnak.
A Windmade megrendelésére készült globális közvélemény-kutatás szerint, amelyben 31 ezer ember kérdeztek meg, a fogyasztók kétharmada választana inkább olyan terméket/szolgáltatást, amelynek előállítása környezetbarát módon történt, és ezért hajlandók lennének többet is fizetni.
A védjegy használata egyelőre csak társasági szinten indult el, vagyis a csatlakozó vállalkozások kommunikációjuk során a Windmade szimbólum feltüntetésével jelezhetik, hogy elkötelezettek a tiszta energia-felhasználás iránt. 2012-re várhatóan kidolgozzák azt a kritériumrendszert is, aminek megfelelve a vállalkozások termékeiken is feltüntethetik a védjegyet, így a fogyasztók majd a termékek között is kiválaszthatják majd azokat az árukat, amelyek előállításához megújuló energiát használtak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 616 989 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 141 676 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Windmade kezdeményezéshez azok a vállalkozások kapcsolódhatnak, illetve szerezhetnek tanúsítást a védjegy használatára, amelyek teljes energia-felhasználásukban legalább 20%-os súllyal szerepel a villamos energia, és ezen belül a szélenergiából származó áram aránya eléri a 25%-ot. A védjegy kiterjeszthető egyéb megújuló forrásokra is, azonban az imént vázolt feltételeket minden tagnak teljesítenie kell. A feltüntethető "címkén" egyébként nem csak az örvény-szimbólum jelenik meg, hanem a felhasznált megújuló energiaforrások részaránya is.
Az alapítók között ott van a világ vezető szélturbina-gyártója, a Vestas, de a kezdeményezést támogatta a WWF és az ENSZ is. A szervezet komolyságát jelzi, hogy az első tagok között olyan társaságokat találhatunk, mint a Deutsche Bank, a Bloomberg, a Motorola Mobility vagy a Lego. A szervezet várakozásai szerint az előttünk álló időszakban gombamód növekszik majd a taglétszámuk.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Fenntarthatóság és sztármárkák: ezek a legfrissebb trendek a drogériákban
Utánajártunk, hogy mekkora a keresletnövekedés a celebmárkák iránt és hogyan zajlik a termékfejlesztés.
-
Húsvét előtti kuponnapok a SPAR üzletekben! (x)
Eljött a húsvéti készülődés ideje, vedd Te is az irányt a legközelebbi SPAR vagy INTERSPAR áruház felé, ahol akár 20-60 százalékos kedvezmények, valamint két darab 20%-os kedvezményre jogosító Joker kupon is vár rád 2025. április 3. és 15. között.
-
Harmadszorra is a Gránit Bank lett Magyarország leggyorsabban növekvő digitális bankja (x)
Sorozatban a harmadik alkalommal ítélte a Gránit Banknak a „Leggyorsabban Növekvő Digitális Bank Magyarországon” díjat a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review magazin.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


