Sokszor hangoztatott vélemény immár évek óta, hogy az újlakás-piacon, az éleződő versenyhelyzet miatt a vevő az úr. Ezt azonban lehet még tovább finomítani, miszerint a legelőnyösebb helyzetben kétség kívül azok vannak, akik egy induló beruházás kezdeti szakaszában vásárolnak lakást.
A nagyobb lakóprojektek értékesítése általában előértékesítési periódussal indul. Ennek megkezdéséhez nem feltétel az építési engedély megléte. A projekt ekkor még nem rendelkezik végleges marketinganyagokkal, a lakások pedig végleges alaprajzzal, s az átadási dátum is legfeljebb hónapos intervallummal van megadva. Mivel azonban a beruházás banki finanszírozásának megszerzésének alapja a hitelintézetek részéről elvárt 20-25%-os értékesítettség, a fejlesztők ebben a szakaszban sokféle vevőcsalogató módszerrel élnek. Ezekkel tehát az esetleges bizonytalanságokból eredő kockázatot kompenzálják az előértékesítési periódus szakaszában. Az Otthon Centrum tapasztalatai szerint ez az időszak rövidülő tendenciát mutatva jellemzően 1-3 hónapig tart. A banki finanszírozás megszerzésétől és a jogerős építési engedély meglététől, az alapító okirat elkészítésével azonban már megszűnik a vevők bizonytalansági kockázata, s az előszerződések helyett már végleges szerződések köthetők.
A beruházónak tehát érdeke az értékesítési szakasz legelején felpörgetni az eladásokat, s az ehhez használt kedvezmények mellett a vevőknek más egyéb tényezők miatt is megéri minél hamarabb vásárolni. Lássuk az érveket!
· A lakások nagyon sok esetben bevezető áron vásárolhatók meg. Az Otthon Centrum szerint így átlagosan 3%-os megtakarítás érhető el. Ez egy tipikus, 15 milliós budapesti lakásnál 450 ezer Ft zsebben maradó pluszt jelent.
· Sokszor a kedvező, alacsony kezdőrészletű fizetési ütemezés (10-90%, 20-80%) is a bevezető szakaszhoz kötődik. Itt a nagyobb vételárrész csak átadáskor fizetendő.
· Árkedvezmény helyett gyakori az egyéb extra felszereltség nyújtása. Ez lehet például konyhabútor beépítése.
· Egyéb kedvezmény lehet, hogy az amúgy kötelező garázst az értékesítés elején nem kell megvásárolni.
· Alapból pozitívum, hogy korai vásárlás esetén a teljes lakásválasztékból választhatunk. A legkedveltebb lakástípusok (akár szobaszámban, tájolásban, szintszámban) így hamar el is fogyhatnak.
· Az építés megkezdése előtt, vagy annak korai fázisában még több lehetőségünk van beleszólni a lakás kialakításába. A burkolatok és beépített bútorok anyagának és színének megválasztása ma már elterjedt, és elvárt a vásárlók körében. Korai vásárláskor azonban akár a falakat is áthelyeztethetjük az eredeti tervhez képest.
Látjuk tehát, hogy a beruházók - ráadásul minden piaci szegmensben egyformán - számtalan módon próbálják elérni a kellő arányú értékesítettséget a projekt indításakor. Éppen ezért (vagy ennek ellenére) az árból alkudni ebben a periódusban nem reális.
A rögtön realizálódó előnyök mellett, a jó befektetést jelentő ingatlanokkal komoly értéknövekedést is elérhetünk. Az Otthon Centrum tapasztalatai szerint nem példa nélküli, hogy belvárosi, vagy Duna-parti beruházások esetében két-három év alatt - akár még a lakások átadása előtt - 50%-os felárral adhatjuk tovább lakásunkat, ha a kezdeti előnyösebb feltételekkel vásároltuk meg azt.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A fiatalok vállalkozásindítását ösztönzi az OTP Bank új pályázata
OTP Junior Piacralépők címmel vállalkozói versenyt hirdetnek fiatalok számára.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


