Sorozatban olvashatunk arról szóló elemzéseket, hogy mennyire beállt az ingatlanpiac, milyen nehéz túladni a lakásokon és ez várhatóan az árakban is tükröződik majd. Ezek a tanulmányok nem ritkán ellentmondanak egymásnak, az azonban biztos, hogy a legtöbb ingatlanját áruló nem számíthat arra, hogy napokon belül elözönlik az egymásra licitáló vásárlók. Vannak persze trükkök, melyekkel kicsit felpörgethetjük a folyamatot, sőt magasabb árat harcolhatunk ki. A következőkben ezekből adunk ízelítőt!
A tengerentúlon külön ágazattá fejlődött az ún. staging, mely gyakorlaitlag arról szól, hogy a túlkínálatos piacon, a lakásunkba betévedő vevőt lenyűgöző összhatás fogadja, hogy minél előbb a mi ingatlanunk mellett döntsön. Ez a tereprendezés természetesen annál népszerűbb, minél inkább lassul az ingatlanpiac.
A StagedHomes.com szakértője szerint a siker kulcsa egyértelműen az, hogy termékként tekintsünk az ingatlanunkra. A cég alapítója az elmúlt 33 év alatt több mint 5,000 lakás értékesítésében segédkezett és tapasztalatai szerint a staging szerepe kiemelkedő a sikeres tranzakcióknál.
Egy Seattle-i ingatlan például több mint 9 hónapja volt a piacon 1.4 millió dolláros irányáron amikor tulajdonosa úgy döntött, szakértő segítségét kéri az eladás felgyorsítása érdekében. A staging szolgáltatás 8,000 dollárba került (az átlagos költség azonban 3,200 dollár körül mozog), 3 héttel később azonban 1.9 millióért kelt el a lakás.
Szakértők szerint a szolgáltatás igénybevétele az USA-ban 7 napra csökkenti az átlagos 45 napos ingatlan eladási időt. Lássunk néhány egyszerű trükköt!
Alaposan takaríts ki!
Aki állt már a vásárlói oldalon, az cseppet sem értékeli le ezen pont fontosságát. Egyszerűen olyan lakásokat látogathatunk végig fővárosunkban, hogy a kedvünk is elmegy az egésztől. Alapesetben a takarításnak nem kellene befejeződnie a porszívózással és portörléssel, de sok hazai vevő talán már ezzel is megelégedne...
Tartsd be a kosárlabda-szabályt!
Fontos, hogy a lakásnak (eladás előtt) nem a mi kényelmünket kell szolgálnia, hanem kistafírozott termékként kell díszelegnie az érdeklődők előtt. Tehát: hüvelykujj-szabályként elmondható, hogy minden kosárlabdánál kisebb méretű tárgyat el kell távolítani a szobákból.
A potenciális vásárlók nem a számunkra kedves kacatokra kíváncsiak, nem a saját egyéniségünk tükröződését szeretnék a lakásban látni, hanem saját képükre akarják azt alakítani.
Ügyelj a falak színére!
Az egzotikus, piros étkeződre és lila hálódra valószínűleg kevesen lesznek vevők, nem árt inkább "természetes", világos színekbe öltöztetni a szobákat, hogy a vásárlónak ne kelljen rögtön festéssel kezdenie, ha nem akarja. A világos színek ráadásul tágasabb hatást keltenek.
Rendezkedj!
Nem éppen vonzó, ha a szobák túl zsúfoltak, bútorraktár érzetét keltik. Igyekezzünk minél több berendezési tárgyat kivinni a helyiségekből, hogy az érdeklődő gondolatban a saját képére formálhassa a teret, amit így már lát is...
Az utolsó pillanat is fontos!
Amint az ingatlanügynök leparkol a ház előtt a potenciális vásárlóval, nem árt néhány dolgot ellenőríznünk a tökéletes összhatás érdekében. Nem túl előnyös, ha színültig telt szemetesek, látható helyen tárolt szennyeskupac és nyitott WC-tető várja a vevőt. (Ez utóbbi állítólag többmillió dolláros ingatlanok tulajdonosainál is gyakori hiba.)
A lakást legalább részlegesen világítsuk ki és tegyünk be valami lágy jazz-t, ettől ugyanis szakértők szerint megjön a vásárlási kedv.
Ha úgy érezzünk, hogy egyedül nem boldogulunk, kérjük szakértő segítségét! Csak nehogy olyan jól sikerüljön az átalakítás, hogy el se akarjunk költözni...