A piac az elmúlt hetekben már részleges bizalmat szavazott a Pannonplast menedzsmentjének. Jogos volt-e ez a bizalom? A ma meghirdetett stratégiának lesznek-e pozitív piaci hatásai? Elég hiteles-e a menedzsment? Vezet-e út kifelé a kátyúból? Meddig emelkedhet reálisan az árfolyam? A kérdések megválaszolására a Pannonplast új stratégiájához kell fordulni. A prezentáció szerintünk meggyőző és reális volt, a piacot akár a véleménye átalakítására késztetheti. Véleményünk szerint megnyílt az út a sokat szenvedett papír felértékelődéséhez, az indokolható áremelkedés szignifikáns lehet. Hamarosan sorra jöhetnek az elemzői felminősítések. Az óvatosság azonban nem árt, a Pannonplast már sok embert megtréfált. Nem tudni, hogy mennyiben fordul jóra a társaság sorsa, a társaság tervei nem bizos, hogy megvalósulnak. A papír még komoly kockázatokat rejt. A cikk a menedzsment iránti bizalmon alakul, amennyiben valakinek még személyes ellenérzése van a vezetőség, vagy egyszerűen a cég iránt (mikor veszik külföldiek: soha felkiáltással) az nyugodhat hozzáadhat még saját diszkontfaktorokat. Mielőtt a tervek és a számok értékelésére áttérnénk szeretnénk kiemelni, hogy a Pannonplast esetében a korábbi események, történések miatt 3 tényezőt fokozottan kell vizsgálni; a menedzsment hitelességét, a társaság átláthatóságát, és a részvényesi érték növelésére vonatkozó szándékot. A Pannonplast árazása elsősorban a menedzsment megítélésén múlik. Amennyiben az alábbi 3 tényező megbomlik, a papír csaknem minden szinten erős eladás. 1 Hitelesség Bár a jelenlegi menedzsment eddig még nem bizonyított, amit megígértek, azt tartják. A társaság törekszik arra, hogy maximálisan hiteles legyen. A 2004-es és a 2006-os tervek mindegyike reálisnak tűnik, a stratégia megvalósítható (bár a Moldin tekintetében nem osztjuk a menedzsment optimizmusát), az igazgatóság teljesen tisztában van a bizalom visszaállításának szükségességéről, s ennek megfelelően cselekszik. A terveket olyannyira hitelesnek gondolja a menedzsment, hogy Zoltán Csaba személyi konzekvenciákat ígért a stratégia meg nem valósítása esetén. Ez példátlan a magyar tőzsde történetében. 2. Traszparencia A Pannonplast az elmúlt években jelentősen vesztett transzparenciájából (portfolio.hu transzparencia-felmérések), főleg nem a tájékoztatás mennyisége, hanem hitelessége miatt. Nagyon nehezen lehetett látni, hogy mi folyik a háttérben, s valójában milyen lesz a következő negyedév, év eredménye. Most úgy érezzük, hogy a társaság a hitelesség visszaszerzése érdekében ismét vissza kíván térni a transzparencia útjára, amelyet a befektetők pozitívan fogadhatnak. 3. Részvényesi érték Zoltán Csaba, a Pannonplast nemrég kinevezett elnök-vezérigazgatója véleményünk szerint tudja, hogy ki a főnök: a részvényesek. A posztját a pénzügyi befektetőknek köszönhető szakember szerintünk teljes mértékben elkötelezett a részvényesi érték növelése mellett, amely elkötelezettségét egy hamarosan bevezetendő opciós program is szolgálhatja. Az új menedzsment mind portfóliószerkezet, mind költségstruktúra, mind a forrásoldal tekintetében optimalizációra törekszik. A keretfeltételek tehát adottak, lássunk, hogy a véleményünk szerint pozitívvá forduló hangulaton kívül (amelynek egy része már az elmúlt hetekben a piacon lecsapódott) vannak-e indokai egy valós fundamentális felértékelődésnek.
A Pannonplast 2004-es tervei (stagnáló árbevétel, 2%-kal bővülő bruttó fedezet, 22%-kal 3.66 milliárd forintra növekedő EBITDA, pozitív nettó eredmény) azt sugallják, hogy a jelentős racionalizációs folyamatok különösebb költségáldozat nélkül megtörténnek, miközben a cég stabilizálja fundamentális helyzetét. A stabilizáció után a cég 2006-ig újra növekedési szakaszba kívánja helyezni magát, amelynek kulcspontja a jobb értékesítési politika és a regionális, vevőhöz kötött terjeszkedés.
A 2006-ra az EBITDA 4.7, a nettó eredmény 1.6 milliárd forintra nőhet, amely a céghez képest már jó eredményességnek számít.
A következő pár bekezdésben megpróbáljuk meghatározni, hogy mennyit ér reálisan egy Pannonplast részvény. Reálisan van-e esély az árfolyam felértékelődésére. Az egyszerűen követhető árazás két lépcsőből tevődik össze. Egyrészt megpróbáljuk felvázolni, hogy a tervek teljesülése esetén mennyit érhet a részvény, másrészt diszkontot rendelünk az értékeléshez, amelyet a tervek bizonytalan jellege indokol. A megközelítés módja reálisnak tűnik, az árazási szinteken minden olvasónk módosíthat. Kulcskérdés a tervek teljesítése.
P/BV
A cég egy részvényre jutó saját tőkéje 3,437 forint. A részvény árfolyama jelenleg ennek kevesebb mint a fele. Egy normálisan működő, viszonylag likvid, megfelelő közkézhányaddal rendelkező, menedzsmentdiszkont nélküli társaságnál ez a diszkont teljes mértékben indokoltatlan. Mivel a Pannonplast felültőkésített és még a 2006-os tervekkel is alacsonynak számít a saját tőkére vetített megtérülés, a papír érdemel diszkontot a BVPS-hez képest. Ez a diszkont véleményünk szerint indokoltan 25%-os lehet. Ez alapján a részvény elméleti értéke 2,578 forint.
EV/EBITDA
Ha egy céggel nincsenek különösebb problémák (a tervek teljesülése esetén nem lesznek) és van növekedési lehetőség, akkor árazásakor teljesen elfogadhatónak tartjuk az 5-ös EV/EBITDA mutatót. Ha a menedzsment által felvázolt tervekkel és az általunk számolt átlagos eladósodottsággal számolunk, úgy 5-ös EV/EBITDA mellett a cégérték 18.3 milliárd forint, a részvényesi érték 11.5 milliárd forintra rúg. Ez egy részvényre 2,750 forintot eredményez .
P/E
A cég adatainak továbbszámolása 2006-ban 375 forintos EPS-t valószínűsít. Ha 9-es P/E-val értékelünk és azt (mivel 2006 már meglehetősen távoli) évi 10%-kal visszadiszkontáljuk 2,789 forintos érték indokolt . A 9-es P/E érték véleményünk szerint enyhén optimista megközelítést takar, főleg ha figyelembe vesszük még az időbeli diszkontálást is.
A három mutatószám alapján számolt reális részvényérték 2,705 forint, amely jelentős többletet jelent a jelenlegi részvényárfolyamhoz képest. A papír jelenleg 40%-os diszkonttal forog a tervek megvalósítása esetén reális fundamentális értékéhez képest. Mennyi a reális ebből a 40%-ból? Következő oldal...
Mivel az elmúlt időszakban rengeteg csalódást okozó Pannonplastról van szó a diszkont jelentős része indokolt. A 40%-ból véleményünk mintegy 30-35%-t kell adni annak, hogy ezek csak tervek. A többinek a következő pár hétben el kell fogynia (mivel a cég már nem ténfereg össze-vissza, hanem konkrét tervek vannak), becslésünk szerint komoly esély van arra, hogy még közgyűlés előtt a papír az 1,750-1,900 forintos sávba kerüljön.
Azért ez nem semmi! Ilyen fizetéssel keres most dolgozókat a magyar Coca-Cola: sok a nyitott pozíció
A Coca-Cola HBC Magyarország gyakornoki lehetőségeket kínál egyetemi, főiskolai hallgatók számára, akik szeretnének tapasztalatot szerezni egy nemzetközi vállalatnál.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Pörögnek idehaza a magánegészségügyi befektetések (x)
Most érdemes beszállni annak, aki gyorsan megtérülő befektetést keres! Sikeres a Mozgásklinika, Magyarország első manuálterápiás franchise-hálózata.
-
Kiemelkedő műalkotások a BÁV ART 84. Művészeti Aukcióján (x)
December 3–5. között közel 800 műtárgy kerül kalapács alá a BÁV ART háromnapos eseményén, amely a gyűjtők és befektetők számára is izgalmas lehetőségeket kínál.