Emelkedhet-e a Pannonplast árfolyama? - egy kis részvényértékelés

Pénzcentrum
2004. március 24. 16:17

A piac az elmúlt hetekben már részleges bizalmat szavazott a Pannonplast menedzsmentjének. Jogos volt-e ez a bizalom? A ma meghirdetett stratégiának lesznek-e pozitív piaci hatásai? Elég hiteles-e a menedzsment? Vezet-e út kifelé a kátyúból? Meddig emelkedhet reálisan az árfolyam? A kérdések megválaszolására a Pannonplast új stratégiájához kell fordulni. A prezentáció szerintünk meggyőző és reális volt, a piacot akár a véleménye átalakítására késztetheti. Véleményünk szerint megnyílt az út a sokat szenvedett papír felértékelődéséhez, az indokolható áremelkedés szignifikáns lehet. Hamarosan sorra jöhetnek az elemzői felminősítések. Az óvatosság azonban nem árt, a Pannonplast már sok embert megtréfált. Nem tudni, hogy mennyiben fordul jóra a társaság sorsa, a társaság tervei nem bizos, hogy megvalósulnak. A papír még komoly kockázatokat rejt. A cikk a menedzsment iránti bizalmon alakul, amennyiben valakinek még személyes ellenérzése van a vezetőség, vagy egyszerűen a cég iránt (mikor veszik külföldiek: soha felkiáltással) az nyugodhat hozzáadhat még saját diszkontfaktorokat. Mielőtt a tervek és a számok értékelésére áttérnénk szeretnénk kiemelni, hogy a Pannonplast esetében a korábbi események, történések miatt 3 tényezőt fokozottan kell vizsgálni; a menedzsment hitelességét, a társaság átláthatóságát, és a részvényesi érték növelésére vonatkozó szándékot. A Pannonplast árazása elsősorban a menedzsment megítélésén múlik. Amennyiben az alábbi 3 tényező megbomlik, a papír csaknem minden szinten erős eladás. 1 Hitelesség Bár a jelenlegi menedzsment eddig még nem bizonyított, amit megígértek, azt tartják. A társaság törekszik arra, hogy maximálisan hiteles legyen. A 2004-es és a 2006-os tervek mindegyike reálisnak tűnik, a stratégia megvalósítható (bár a Moldin tekintetében nem osztjuk a menedzsment optimizmusát), az igazgatóság teljesen tisztában van a bizalom visszaállításának szükségességéről, s ennek megfelelően cselekszik. A terveket olyannyira hitelesnek gondolja a menedzsment, hogy Zoltán Csaba személyi konzekvenciákat ígért a stratégia meg nem valósítása esetén. Ez példátlan a magyar tőzsde történetében. 2. Traszparencia A Pannonplast az elmúlt években jelentősen vesztett transzparenciájából (portfolio.hu transzparencia-felmérések), főleg nem a tájékoztatás mennyisége, hanem hitelessége miatt. Nagyon nehezen lehetett látni, hogy mi folyik a háttérben, s valójában milyen lesz a következő negyedév, év eredménye. Most úgy érezzük, hogy a társaság a hitelesség visszaszerzése érdekében ismét vissza kíván térni a transzparencia útjára, amelyet a befektetők pozitívan fogadhatnak. 3. Részvényesi érték Zoltán Csaba, a Pannonplast nemrég kinevezett elnök-vezérigazgatója véleményünk szerint tudja, hogy ki a főnök: a részvényesek. A posztját a pénzügyi befektetőknek köszönhető szakember szerintünk teljes mértékben elkötelezett a részvényesi érték növelése mellett, amely elkötelezettségét egy hamarosan bevezetendő opciós program is szolgálhatja. Az új menedzsment mind portfóliószerkezet, mind költségstruktúra, mind a forrásoldal tekintetében optimalizációra törekszik. A keretfeltételek tehát adottak, lássunk, hogy a véleményünk szerint pozitívvá forduló hangulaton kívül (amelynek egy része már az elmúlt hetekben a piacon lecsapódott) vannak-e indokai egy valós fundamentális felértékelődésnek.


A Pannonplast 2004-es tervei (stagnáló árbevétel, 2%-kal bővülő bruttó fedezet, 22%-kal 3.66 milliárd forintra növekedő EBITDA, pozitív nettó eredmény) azt sugallják, hogy a jelentős racionalizációs folyamatok különösebb költségáldozat nélkül megtörténnek, miközben a cég stabilizálja fundamentális helyzetét. A stabilizáció után a cég 2006-ig újra növekedési szakaszba kívánja helyezni magát, amelynek kulcspontja a jobb értékesítési politika és a regionális, vevőhöz kötött terjeszkedés.

A 2006-ra az EBITDA 4.7, a nettó eredmény 1.6 milliárd forintra nőhet, amely a céghez képest már jó eredményességnek számít.

A következő pár bekezdésben megpróbáljuk meghatározni, hogy mennyit ér reálisan egy Pannonplast részvény. Reálisan van-e esély az árfolyam felértékelődésére. Az egyszerűen követhető árazás két lépcsőből tevődik össze. Egyrészt megpróbáljuk felvázolni, hogy a tervek teljesülése esetén mennyit érhet a részvény, másrészt diszkontot rendelünk az értékeléshez, amelyet a tervek bizonytalan jellege indokol. A megközelítés módja reálisnak tűnik, az árazási szinteken minden olvasónk módosíthat. Kulcskérdés a tervek teljesítése.

P/BV
A cég egy részvényre jutó saját tőkéje 3,437 forint. A részvény árfolyama jelenleg ennek kevesebb mint a fele. Egy normálisan működő, viszonylag likvid, megfelelő közkézhányaddal rendelkező, menedzsmentdiszkont nélküli társaságnál ez a diszkont teljes mértékben indokoltatlan. Mivel a Pannonplast felültőkésített és még a 2006-os tervekkel is alacsonynak számít a saját tőkére vetített megtérülés, a papír érdemel diszkontot a BVPS-hez képest. Ez a diszkont véleményünk szerint indokoltan 25%-os lehet. Ez alapján a részvény elméleti értéke 2,578 forint.

EV/EBITDA
Ha egy céggel nincsenek különösebb problémák (a tervek teljesülése esetén nem lesznek) és van növekedési lehetőség, akkor árazásakor teljesen elfogadhatónak tartjuk az 5-ös EV/EBITDA mutatót. Ha a menedzsment által felvázolt tervekkel és az általunk számolt átlagos eladósodottsággal számolunk, úgy 5-ös EV/EBITDA mellett a cégérték 18.3 milliárd forint, a részvényesi érték 11.5 milliárd forintra rúg. Ez egy részvényre 2,750 forintot eredményez .

P/E
A cég adatainak továbbszámolása 2006-ban 375 forintos EPS-t valószínűsít. Ha 9-es P/E-val értékelünk és azt (mivel 2006 már meglehetősen távoli) évi 10%-kal visszadiszkontáljuk 2,789 forintos érték indokolt . A 9-es P/E érték véleményünk szerint enyhén optimista megközelítést takar, főleg ha figyelembe vesszük még az időbeli diszkontálást is.


A három mutatószám alapján számolt reális részvényérték 2,705 forint, amely jelentős többletet jelent a jelenlegi részvényárfolyamhoz képest. A papír jelenleg 40%-os diszkonttal forog a tervek megvalósítása esetén reális fundamentális értékéhez képest. Mennyi a reális ebből a 40%-ból? Következő oldal...


Mivel az elmúlt időszakban rengeteg csalódást okozó Pannonplastról van szó a diszkont jelentős része indokolt. A 40%-ból véleményünk mintegy 30-35%-t kell adni annak, hogy ezek csak tervek. A többinek a következő pár hétben el kell fogynia (mivel a cég már nem ténfereg össze-vissza, hanem konkrét tervek vannak), becslésünk szerint komoly esély van arra, hogy még közgyűlés előtt a papír az 1,750-1,900 forintos sávba kerüljön.
HR BLOGGER
perfekt  |  2025.04.07 09:47
Bemutatkozik Kovács Zsuzsanna, a Perfekt egyik meghatározó képzési referense, aki nap mint nap segít...
vezetoi-coaching  |  2025.04.03 22:31
D.J.T. maga nem tud perfektül használni 80-100 szónál többet, és még az is... Egyszer még a United S...
coachco  |  2025.04.03 18:35
Egészen véletlenül találtam rá erre a rendkívül izgalmas, egyben informatív könyvre. [...] Bővebben...
hrdoktor  |  2025.04.03 11:31
Amikor közeleg végre az éves szabadság ideje (már persze, ha ügyintézésre, egyebekre el nem fogyott...
kovacstunde  |  2025.03.31 09:00
7-8 évvel ezelőtt az egyik Trénerképző Tanfolyamon, tanítványom Judit egy új módszerről beszélt. Ami...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 7. hétfő
Herman
15. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33