Tudod, mi a devizahitel lényege, milyen bankkártya- és bankszámlatípusok léteznek, vagy hogy kinek a terhe a szochó? Mit jelent a BUX vagy az EBKM? Teszteld...
Örökre megszabadítana az árfolyamváltozásoktól, és azonnal a negyedével csökkentené a törlesztőrészleteket. Kezdetben évi mintegy 47 milliárdba kerülne, később viszont egyre olcsóbb lenne, így ésszerű elosztással az állam és a bankok számára is elviselhető terhet jelentene. Ilyen az a mentőcsomag, amelynek ötlete tegnap látott napvilágot. Vannak ugyan kockázatai, ám a választásokra készülő kormánypártok számára valószínűleg vonzó megoldás, és a devizahitelesek sem utasítanák vissza. Állami részvétel mellett talán a bankok is belemennének. Lássuk, miről is van szó!
Cikkünkben bemutatjuk az ötlet lényegét, valamint 7-7 legfontosabb előnyét és hátrányát. Ezt követően megbecsüljük, mennyibe kerülne a csomag a költséget viselőknek (a bankoknak és/vagy az államnak), köztük a hazai tőzsdén szereplő OTP-nek.
I. Miről van szó?
A Napi Gazdaság csütörtökön számolt be arról az ötletről, amely a Magyar Fejlesztési Bank esetében már ismert állami árfolyam-garanciához hasonló megoldást alkalmazna a devizahitelek esetében is. Az ötlet azonban e konstrukciótól függetlenül is könnyen elképzelhető az árfolyamgát működése alapján.
2. A piaci és a rögzített árfolyam közötti különbséget (jelenleg frankonként közel 60 forint) a futamidő végéig, folyamatosan viseli az állam és a bankszektor.
3. Valójában tehát egy futamidő végéig tartó, gyűjtőszámla-hitel nélküli árfolyamgátról van szó.
A konstrukció 7 legfontosabb előnye szerintünk:
1.
Mivel a futamidő végéig rögzítik az elszámolási árfolyamot, az adós az
árfolyamkockázatoktól örökre megszabadul. Ez önmagában a bankoknak is
jó, hiszen az árfolyamkockázat miatt fizetésképtelenné váló ügyfelek
fizetőképessége javul, a hitelezési veszteség az alap forgatókönyvhöz
képest mérséklődik.
2. Mivel jelenleg 240 forint környékén mozog a
svájci frank, a rögzítéssel a törlesztőrészlet azonnal kb. 25%-kal
csökken. Ez szintén lassíthatja vagy megállíthatja a banki
hitelportfólió romlását, és lendíthet a lakossági fogyasztáson.
3. A
jelenlegi árfolyamgáttal szemben nincs gyűjtőszámla, nincs jövőben
törlesztendő újabb forinthitel. Az adós minden ilyesmitől megszabadul.
4.
A politikusok számára valószínűleg jól kommunikálható az ötlet: nem az
árfolyamgát "kötelezővé" tételéről vagy egy újabb hitelről van szó,
hanem egy választások előtti "ajándékról" a devizahitelesek számára.
5.
A kormány ezzel gyakorlatilag eddigi legfontosabb üzenetét válthatja
valóra: olyan, mintha forintosítaná a devizahiteleket, hiszen az adós
árfolyamkockázata eltűnne.
6. A tényleges forintosítással szembeni
előnye azonban, hogy nincs "beégetési veszteség": amennyiben gyengül a
frank a forinthoz képest, az állam és a bankszektor realizálhatja a
nyereséget (ellenkező esetben lásd a hátrányokat).
7. A megoldás éves költsége a lakossági devizahitel-állomány csökkenésével egyidejűleg (a lejáró devizahitelek miatt) csökken.
A konstrukció 7 legfontosabb hátránya szerintünk:
1.
A rögzített és a piaci árfolyam közötti különbséget (jelenleg közel 60
forint frankonként) valakinek fizetnie kell (alább részletezzük,
összesen mennyit), ez valószínűleg az állam és/vagy a bankszektor lesz.
2. E terhek hosszú éveken keresztül jelentkeznek, amíg az érintett
devizahitel-állomány le nem épül. Ez hosszú távú pénzügyi elköteleződést
jelent.
3. Amennyiben erősödik a frank a forinthoz képest, az
államnak vagy a bankoknak viselniük kell a piaci árfolyam fölötti
árfolyamkockázatot is. Ez fedezeti ügyletekkel mérsékelhető, ráadásul a
mostani árfolyamgát keretében az ún. legmagasabb árfolyam fölött (frank
esetében 270 forint) elméletileg jelenleg is mindent az állam visel.
4. Ha a frank 180 forint alá gyengül, az adósok rosszabbul járnak a piaci helyzetnél (ennek valószínűsége nagyon kicsi).
5.
Egy devizahitel elő- vagy végtörlesztése esetén a veszteség (vagy annak
egy része) azonnal keletkezhet a teherviselőnél (állam/bank), és nem
egyenletesen.
6. Nem segít az ötlet azokon a 90 napon túli
késedelemben lévő adósokon (valószínűleg a késedelmesek döntő
többségén), akiknél a rögzített árfolyamon sem állna helyre a
fizetőképesség. A bankok meglévő nem teljesítő hitelállománya tehát
mindettől alig csökken.
7. Számviteli megvalósítási nehézség: mivel
a rögzített árfolyam feletti tőke- és kamatkövetelésből is előre
látható módon elenged valamennyit a bank, felvetődik a kérdés, nem
kell-e az ebből származó esetleges értékvesztést (legalább részben)
előre elkönyvelnie, ami miatt (részben) mégsem egyenletesen terheli
időben a számviteli eredményét a program. 100%-os állami szerepvállalás
esetén ez nem jelentkezik.
II. Mennyibe kerül az államnak és/vagy a bankszektornak?
Számos fontos előnye mellett a konstrukció legnagyobb hátránya, hogy az államnak és/vagy a bankszektornak jelentős terhet kell viselnie. Egy túlzott banki teherviselés ronthatja a következő hosszú évek banki eredményességét, csökkentve a bankok hitelkínálatát (rontva a növekedési kilátásokat), a bankrészvények (pl. OTP) befektetői számára pedig a részvények méltányos értékét. Az állam esetében az akció növelheti a költségvetési hiányt. Ezért fontos kérdés, hogy a fent leírt konstrukció mekkora veszteséget okoz az államnak és/vagy a bankszektornak (benne az OTP-nek). Erre az alábbiakban adunk becslést. Számításaink során az MNB és az OTP által egyaránt csütörtökön közzétett legfrissebb, június végi adatokat használtuk.
1. A devizahitelesek 100%-a frankhiteles (valójában ez közel 90%, de mivel az euróhitelek felfelé, a jenhitelek lefelé módosítanák a számokat, ez nem durva feltételezés).
2. A svájci frank árfolyama jelenleg és a jövőben is 240 forint (az ezzel kapcsolatos pozitív és negatív kockázatokat fent jeleztük).
3. A devizahitelesek jelenleg az MNB adatai szerinti átlagkamat felett 1,5 százalékpontos rendszeres költséget fizetnek.
4. A jövőben is a jelenlegivel egyező ügyleti kamatot számolnak fel a bankok az ügyfeleknek.
5. A hitelek hátralévő futamideje lakáscélú hitelek esetében 13 év, szabad felhasználású hitelek esetében 10 év, személyi hitelek esetében 1 év, gépjármű és egyéb hitelek esetében 5 év (utóbbi kettőt a felső becsléshez vesszük csak figyelembe).
6. Minden devizahitel annuitásos (nem ismerjük a pontos arányt, de a döntő többség ide tartozik).
7. Az árfolyamgáttal eddig élő ügyfelek esetében alkalmazzák az új megoldást, a 90 napon túl késedelmes hitelek esetében viszont nem.
E feltételezések figyelembevételével becsléseink szerint jelenleg 189 milliárd forint törlesztőrészletet fizetnek évente a magyar bankszektor lakossági lakáscélú devizahitelei piaci árfolyam mellett (figyelmen kívül hagyva az árfolyamgát tényét és a nem teljesítő ügyfeleket). A tágabb kört képviselő devizaalapú jelzáloghitelek éves terhe 383 milliárd forint, az összes lakossági devizahitelé pedig 521 milliárd forint.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A fenti konstrukcióban az éves törlesztőrészlet negyedét (180 és 240 forint közötti rész) fogják átvállalni az első évben a devizahitelesektől, ha marad a 240 forintos árfolyam. Mivel a hitelállomány nagysága - 240 forintos, változatlan frankárfolyam mellett - folyamatosan csökken, az állam és/vagy a bankok által vállalat teher nagysága is hasonló mértékben csökken az évek során. Az árfolyamkockázatokat az állam és/vagy a bankszektor viseli a tehermegosztás arányában.
Az alábbi táblázatban annak függvényében mutatjuk be az állam és a bankszektor együttes első évi terhét, hogy mennyi lesz a jövőbeni árfolyam, illetve hogy kiket vonnak be az adósmentésbe. Amennyiben csak a lakáscélú devizahitelt felvevőket kívánják megsegíteni, akkor az állam és a bankszektor együttes éves terhe 240 forintos frankárfolyam mellett közel 47 milliárd forint lehet. Ez az éves bankadó közel harmada. A deviza jelzáloghitelek "megmentése" évi 96 milliárd forintba (a bankadó közel kétharmada), az összes devizahitelesé pedig 130 milliárd forintba kerülne (csaknem a teljes évi bankadó) becsléseink szerint. A terhet ésszerűen elosztva - például felezve - a bankszektor és az állam számára is viszonylag elviselhető éves terhet kapunk. A bankszektor esetében az akció negatív pénzügyi hatását tovább mérsékelheti, ha ennek köszönhetően megáll a hitelportfólió árfolyam-ingadozásból származó romlása.
III. Mennyibe kerül az OTP-nek?
Az OTP részesedése a devizaalapú lakáshitelek piacán 17,5%, a jelzálogfedezetű devizahitelek piacán 21,4%, az összes devizahitelben pedig 21,0%. Ha rendre ezen devizahiteles csoportokat mentenék meg, számításaink szerint rendre 8, 21, illetve 27 milliárd forint lenne az OTP éves vesztesége az intézkedés miatt. Amennyiben az állam és a bankszektor megfelezné a terheket, 4, 10, illetve 14 milliárd forint lenne a mínusz. Teljes banki szerepvállalás esetén ez az OTP elemzők által várt jövő évi nyereségének ez 4-14%-a a megmentett ügyfélkörtől függően. A terhek felezése estén pedig a jövő évi nyereség 2-7%-a úszhat el.
IV. Mennyibe kerül a költségvetésnek?
Amennyiben az állam vállalná 240 forintos frankárfolyam mellett a terhek egészét, a lakáscélú devizahitelesek megsegítésének költsége (évi 47 milliárd forint) a GDP 0,16%-ával növelné a költségvetési hiányt. A deviza jelzáloghitelesek megmentése (évi 96 milliárd forint) a GDP 0,32%-ába, az összes lakossági devizahitelesé (130 milliárd forint) pedig annak 0,43%-ába kerülne. A bankszektor és az állam terhének fele-fele arányban történő megosztása esetén rendre a GDP 0,08%-áról, 0,16%-áról, illetve 0,22%-áról beszélünk.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.