Nyakunkon a nyaralási szezon. Ilyenkor sokan lapozgatják az utazási irodák katalógusait és szinte már látják magukat valamelyik tenger partján. Aztán sokan azt is látják - és nem csak képzelik - hogy az idén kisebb lesz a tenger, és lehet, hogy inkább medencének fogják hívni, mivel kevesebb pénz van a családi kasszában, mint amekkora összeget a katalógusok tartalmaznak. Nos nem meglepő, hogy a bankok és az utazási irodák segítő jobbot nyújtva hitelt kínálnak, hogy mindenki élvezhesse a "napfény ízét". Viszont az sem meglepő, hogy a hazai lakosság ezt még annyira nem akarja, inkább hűtőt vesz hitelből, mintsem pihenjen egy hetet valami távoli országban, vagy inkább saját megtakarításait használja fel erre a célra.
Külföldön persze más a helyzet - ott amúgy is mindig minden más - ott az emberek igenis eladósodnak, de akkor is utaznak. Nálunk ezt sokszor magyarázzák a fejletlen pénzügyi kultúrával, pedig a magas kamatokban és az utazási irodák értékesítési szokásaiban is lehet a rejtély kulcsa. De ne rohanjunk ennyire előre!
Piaci szakértők véleménye szerint lassan nő az érdeklődés az utazási hitelek iránt, bár az igazi nagy áttörés még várat magára.
Annak ellenére nem dübörög a piac, hogy szinte nincs olyan utazási iroda hazánkban, aki ne tartana repertoárjában utazási hitelt. Sok iroda abban reménykedik, hogy a hitellel magukhoz tudnak csábítani turistákat azoktól a versenytársaiktól, amelyek ezt a módszert nem alkalmazzák.
Viszont akadnak olyan irodák is a piacon, amelyek nem annyira új utasokat remélnek a hiteltől, mint inkább azt, hogy sokan kényelmesebb, tehát drágább társasutazást választanak, mint hitel nélkül tennék. Idáig egyik verzió sem kecsegtet túl sok sikerrel. Igaz ezen termékek marketingje sem tartozik a legerősebb kampányok közzé.
Konstrukciók
Az utazási hitel valójában nem más mint egy speciális áruhitel. A hazai pénzintézetek közül nem túl sokan kínálnak kifejezetten csak utazás céljára felhasználható hitelt. A bankok leginkább személyi kölcsönöket, hitelkártyákat, folyószámlahiteleket és hitelkártyákat kínálnak azon ügyfeleik részére, akik hitelből szeretnék elérni úti céljaikat.
Az utazási hitel a személyi kölcsönnel ellentétben nem az igénylőhöz kerül, hanem az utazási irodához, amelyik minden ügyfélnek helyben biztosítja az ügyintézést és a legfeljebb egy órán belüli üzletkötést. Ezen konstrukciók THM-je 20 százalék körül alakul, az önerő mértéke pedig 0-20 százalékra tehető. A felvehető maximális összeg általában 2 millió forint, a futamidő pedig akár egy évnél is hosszabb lehet.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A bankok által kínált többi alternatíva kondícióiban nincs lényeges eltérés az utazási hitelekhez viszonyítva. Lényeges eltérést akkor tapasztalhatunk a költségekben, ha valaki szabad felhasználású jelzáloghitelből valósítja meg céljait. Bár ez igencsak ritka a hazai gyakorlatban.
A népszerűség ára
Az utazási hitelek népszerűségén nagyot lendíthetne, ha maximum egy éves futamidejű konstrukciókat kínálnának az utazási irodák. Ugyanis ezáltal egy felvett hitel törlesztési ideje lejárna a következő szezonig, így akkor már "tiszta lappal" indulva lehetne folyamodni az újabb hitelért.
Mivel korábban már párhuzamot vontunk az áruhitelek és az utazási hitelek között, egy kérdést nem kerülhetünk el: miért megy jobban az áruhitelek piaca mint az utazási hiteleké? Nos, ezt már részben magyaráztuk a fejletlen pénzügyi kultúrával, azonban ezzel még nem ért véget a történet.
A nagyobb áruházakban azért kínálhatnak fogyasztási cikkeket alacsony, vagy akár nulla THM-mel is, mert a kamatot és a hiteldíjat egyes nagyobb kereskedelmi cégek, leginkább a multik magukra vállalják. A kamatmentes hitelezés számukra kifizetődőbb, mint a termék árának néhány százalékos csökkentése. Hasonló mentalitás az utazási vállalkozásoknál azonban még nem tapasztalható.
Azonban nálunk is gyorsabban népszerűvé válna a konstrukció, ha a turisztikai cégek azt nem szükséges rossznak, hanem a forgalomnövelés eszközének tekintenék, és ajánlásánál fejlettebb értékesítési technikákat alkalmaznának. A hitel költségeinek átvállalása még nem elképzelhető a hazai vállalkozásoknál, ahhoz ugyanis meglehetősen tőkeerősnek kell lennie a cégnek.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.