A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) felmérése szerint az idei év első félévében majdnem tízezer személygépkocsival maradtak el az előző év azonos időszakának 104 ezret meghaladó értékesítési szintjétől.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) felmérése szerint az idei év első félévében majdnem tízezer személygépkocsival maradtak el az előző év azonos időszakának 104 ezret meghaladó értékesítési szintjétől.
A Belügyminisztérium (BM) adatai szerint a június végéig regisztrált nyolcszázalékos visszaesés szeptemberre már csak négy százalékos csökkenést mutatott.
Mit mondanak a lízingcégek ?
Idén közel 25 ezer szerződést bontottak fel a lízingcégek a fizetések elmaradása miatt. Ez a tavalyihoz képest csaknem 50 százalékkal magasabb arányt mutat, emiatt a pénzintézetek kénytelenek autókereskedőként is részt venni a piacon.
A visszavett autók értékesítésénél kétféle módszert alkalmaznak a cégek: vagy egyenként, vagy pedig flottában hirdetik meg általában az interneten keresztül, a lefoglalt járműveket. A Raiffeisen Bank Lízingcége például licitálással kínálja a közel 80 darab lefoglalt gépjárművét. Ugyanezt a módszert követi a Budapest Bank cége is, a Budapest Autófinanszírozási Rt.
A járművek állapota nagyon eltérő, de nagy általánosságban a koránál és futásteljesítményénél sokkal rosszabb állapotú, erősen használt autókat kénytelenek lefoglalni. A hitelt törlesztő személy, már tisztában van azzal, hogy nem tudja tovább fizetni a havi részleteket, néha már csak azért is leharcolja a lízingelt kocsit.
A gépjármű lefoglalásakor a finanszírozók nem a valós piaci értékkel számolnak el az ügyféllel, hanem egy úgynevezett szakértői árat vesznek figyelembe. A szakértő által megállapított érték mindig a lízingcégnek kedvez, nem az ügyfélnek.
A késedelmes lízingelők aránya 2003. és 2004. év között 46 százalékkal nőtt, számuk elérte a 28 ezret. További romlás elkerülése érdekében születtek meg a tízéves futamidejű kölcsönök (alacsonyabbak lettek a törlesztőrészletek), az előleg és Casco nélküli szerződések és a magasabb áron való használtautó-beszámítás. Ennek további hátránya, hogy növekednek a finanszírozási költségek és így némely ügyfelek minduntalan túlvállalják magukat.
Mit mutat a piac ?
A korábbi két számjegyű növekedéshez képest az idei évben a lízingpiac összességében 4,4 százalékkal növekedett. Eddig kizárólag a gépek és berendezések lízingjénél volt mintegy 40 százalékos a növekedési dinamika, de a forgalom év végére ezzel is csak megközelítheti a 2003-as szintet ebben a termékcsoportban.
A piac 85 százalékát adó autófinanszírozás a legfrissebb adatok szerint mindössze 3,5 százalékkal bővült. A személyautók eladásának visszaesése a verseny kiéleződéséhez vezetett a finanszírozók között, amelyek egyre nagyobb kockázat és költség mellett tudják csak megszerezni az ügyfeleket.
Az önrész nélküli akciók és a 120 hónapos konstrukciók egyre inkább az áruhiteleknél alkalmazot "kedvezmények" felé mozdítják el a piacot. A probléma mindenesetre egyre súlyosabb, hiszen egyre több a felmondott hitelszerződés, nő a hitelportfoliók kockázata és csökken a cégek jövedelmezősége.
Antall Pál a Magyar Lízingszöveség elnöke szerint a lízingpiacra komoly veszélyt jelenthet a bankok közötti egyre élesedő verseny, hiszen várható, hogy a pénzintézetek hamarosan megjelennek ezen a területen. Hasonlóan vélekedik erről Király Júlia a Nemzetközi Bankárképző Központ vezérigazgatója is, aki elmondta, hogy a kereskedelmi bankok aktíváinak a növekedési üteme jelentősen lelassult, ami új, korábban elhanyagolt piacok felé kényszerítik a szereplőket.
A szakmát a hitelesség megőrzése és az esetleges csődhullám elkerülése valamiféle szabályozás kidolgozására kényszeríti. Lehetséges alternatívaként felmerült egy etikai kódex megalkotása, amely bizonyos piaci magatartásokat szabályozna ( mint például az egységes THM számítás). Azonban hosszú távon mindenképpen a jogi szabályozás jelentene megoldást hasonlóan más Eu-s országhoz, ahol vagy a minimális önrészt határozzák meg, vagy a kamatra vonatkoznak előírások. Valószínűtlen, hogy a jogi szabályozás hiányában egyes piaci szereplők önként lemondanának etikátlan versenyeszközeikről.
Amit tudni érdemes
A jármű hitelből való finanszírozásának jellemzően két eszköze lehet. Az egyik a Pénzügyi lízing, amelynek esetében szerződéskötéskor a tulajdonjog a lízingcégnél van, a futamidő végén, az utolsó részlet törlesztésével száll át a vevőre. Ez igazán akkor előnyös, ha nem magánszemélyként, hanem vállalkozásként vásároljuk az eszközt. A lízingkonstrukció során általában változó kamatot számítanak, s a kamatot a kölcsön devizanemétől függően a különböző bankközi kamatokhoz (forint - BUBOR, euró – EURIBOR, svájci frank – CHF LIBOR) igazítják.
A másik lehetőség amit választhatunk az a hitelfelvételt ekkor az autó tulajdonjoga az első pillanattól a miénk. A hiteltermékek egyik érdekes fajtája a hitellevél, amelyet először megvásárolhatunk a finanszírozó cégtől, majd ezt felhasználhatjuk a kiszemelt gépkocsi vásárlására (erre általában negyven napunk van a hitellevél kiváltásától számítva).
Fontos még tudni, hogy a fent említetteknek megfelelően hitelünket finanszírozhatjuk euró, forint vagy svájci frank alapon is. Amennyiben nem a forintalapú hitelt választjuk, akkor a most kedvezőbb kamatok mellett számolnunk kell az árfolyamkockázattal is. Meghatározó lehet még az önrész nagysága, amely annál nagyobb, minél öregebb az autó. A hitel futamidejének hossza szinten befolyásoló tényező, a visszafizetésre jellemzően 12-120 hónap áll rendelkezésünkre.
A konkrét konstrukciók közötti összehasonlítás alapja a Teljes Hiteldíj Mutató (THM), amely tartalmazza a kamatot, a kezelési költséget és a díler (autókereskedő) jutalékát. Ha szerencsénk van, belefuthatunk rendkívüli akciókba: előfordulhat például, hogy egy kampány során a márkakereskedő eltekint a jutalék felszámolásától, amelynek köszönhetően rendkívül kedvező THM mellett juthatunk az új autónkhoz. Érdemes felkészülnünk arra, hogy a kereskedő elsőként annak a banknak, lízingcégnek a konstrukcióját tárja elénk, amelyikhez a legszorosabb anyagi érdek fűzi. Szerződéses kapcsolata viszont feltehetően több céggel is van, így érdemes elkérni és átböngészni a többi finanszírozó cég ajánlatát is, és mivel a lízingnél az autó tulajdonjoga nincs nálunk, érdemes biztos anyagi lábakon álló, tisztes piaci részesedéssel rendelkező, jó reputációjú lízingcéget választani.